از افسانه ها تا پادشاهان

کره چگونه ساخته شد

۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۶۷۱۸ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی می نویسد: در زمان های بسیار قدیم شاهزاده ای باهوش و شجاع به نام هوان هونگ ۰ (환웅زندگی می کرد که به پسرِ شاه آسمانی معروف بود. شاهزاده از پدرش خواست که شبه جزیره  زیبای کره را به او ببخشد. پادشاه شبه جزیره را به او بخشید. شاهزاده در حالی که سه مهر آسمانی را با خود حمل می کرد به همراه  سه هزار گل به زمین فرود آمد. شاهزاده به زیر درخت مقدس روی کوه بک تو رسید و از تخت بالا رفت. در آن جا او شهر مقدسی را بنا کرد و وزیرانی را برای اجرای فرمان هایش منصوب کرد: پرنگبِگ (صدر اعظم ابر)، اوسا صدر اعظم باران  و اونسا (صدر اعظم باد)، که آنان حدود سه هزار و شصت شغلی که در رابطه با انسان است را مدیریت می کردند. آنها تمام کارها انسان را تحت کنترل خود داشتند.
کره چگونه ساخته شد

نویسنده: مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: کره باستان در واقع به سرزمینی گفته می شود که شامل کره شمالی و بخش بسیار بزرگی از منطقه منچوری است. کره ای ها چگونگی به قدرت رسیدن اولین پادشاه خود را در قالب افسانه ای ترسیم کرده اند که به افسانه تانگون معروف است. محل وقوع این داستان شمال شبه جزیره یعنی کره شمالی کنونی و بخشی از سرزمین منچوری به نام سام وی ده بک  삼위태백به معنای میان سه کوه آتشفشان است. البته تمامی مردم کره هم جنوب و هم شمال به این افسانه علاقه مند هستند. دراین افسانه چند موضوع مانند دو حیوان یعنی ببر و خرس به عنوان سمبل قدرت و جو و سیر به عنوان دو ماده غذایی تاثیرگذار بر بدن هر جاندار و غار به محل تاریکی همانند رحم برای رشد و نمو انسان مورد توجه  قرار گرفته است. شناخت ادبیات هر ملتی ابعاد مختلفی از زندگی ملت ها را روشن می کند. با خواندن این رمان خواهیم فهمید که علت حضور این دو حیوان در نقاشی های کره ای به چه علت است؟ و یا چرا اینقدر سیر در مواد غذایی کره ای ها مورد توجه است. حال با درک مختصری که از فضای داستان بدست آمد خلاصه این رمان را دنبال می کنیم.

در زمان های بسیار قدیم شاهزاده ای باهوش و شجاع به نام هوان هونگ 0 (환웅زندگی می کرد که به پسرِ شاه آسمانی معروف بود. شاهزاده از پدرش خواست که شبه جزیره  زیبای کره را به او ببخشد. پادشاه شبه جزیره را به او بخشید. شاهزاده در حالی که سه مهر آسمانی را با خود حمل می کرد به همراه  سه هزار گل به زمین فرود آمد. شاهزاده به زیر درخت مقدس روی کوه بک تو رسید و از تخت بالا رفت. در آن جا او شهر مقدسی را بنا کرد و وزیرانی را برای اجرای فرمان هایش منصوب کرد: پرنگبِگ (صدر اعظم ابر)، اوسا صدر اعظم باران  و اونسا (صدر اعظم باد)، که آنان حدود سه هزار و شصت شغلی که در رابطه با انسان است را مدیریت می کردند. آنها تمام کارها انسان را تحت کنترل خود داشتند.

در آن زمان خرسی و ببری با هم در غاری بزرگ در نزدیکی جنگل زندگی می کردند. آنها با اصرار آرزو داشتند که انسان شوند. هر روز صادقانه جلوی درخت شاهزاده آسمانی که اکنون حاکم سرزمین شده بود نماز می خواندند. شاهزاده بیست سیر و یک بسته جو به آنها داد و گفت: اینها را بخورید و خودتان را در عمق غار یک صد روز زندانی کنید و سپس شما انسان خواهید شد. خرس و ببر، سیر و جو را گرفتند و به غارشان رفتند. آنها با جدیت شروع به دعا کردند که شاید آرزویشان برآورده شود. خرس با صبر،  سختی ها را تحمل کرد و پس از بیست و یک روز زنی زیبا شد، اما ببر گریخت؛ زیرا نمی توانست روزهای طولانی را در غار تاریک سپری کند. زن بیش از حد خوشحال بود و دوباره به جنگل رفت و دعا کرد تا شاید مادر یک بچه شود. دیری نگذشت که او  شاهزاده ای به دنیا آورد که نام این شاهزاده را تانگون یا شاه جنگل گذاشتند. مردم سرزمین بسیار از تولد شاهزاده که پس از این نخستین شاه شبه جزیره کره شده خوشحالی کردند. هنگامی که او روی تخت شاهی نشست پایتخت جدید کره باستان را پیونگ یانگ  (پایتخت فعلی کره شمالی) بنا گذاشت و نام سلسله پادشاهی خود را چوسون (سرزمین صبح بامدادی) نامید. این ماجرا چهار هزار و دویست و هشتاد و چهار سال پیش اتفاق افتاده است. او بعدها پایتخت را به منطقه بسیار زیبای میونگ‌سان در شمال شرقی کره شمالی فعلی انتقال داد. جایی که در آنجا اکنون سه مکان مقدس به نام سه پادشاه کره باستان که به سام سونگ‌ معروف است، قرار دارد. این سه مکان عبارتند از مکان پدربزرگ تان گون هواناین  환인شاه مقدس، هوان هونگ پدر تانگون  :환웅شاهزاد مقدس و تانگون :단군 نخستین شاه بشری. (در کوه های میو یانگ سان (منطقه ای است بسیار رویایی و زیبایی شبیه سوراک‌سان در کره جنوبی) غاری وجود دارد به نام تانگون که منسوب به اولین پادشاه کره است.

کلید واژه ها: کره شمالی کره جنوبی شبه جزیره کره منچوری مرتضی سلطان پور تاریخ کره


( ۳۶ )

نظر شما :

jhg ۲۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۸
کره نه کره جنوبی به این خاطر پیشرفت کرد که آن بخشی از ملت که کوشا وخواهان ترقی وزندگی بهتر بودند حسابشان را از آن بخشی که چسبیده به باورهای خرافی و شخص پرستی وعاشق مرامهای توخالی واپسگرایانه کمونیستها بودند جدا کردند