بازگشت التهاب به شبه جزیره کره

آیا پوینگ یانگ آزمایشات هسته ای خود را از سر گرفته است؟

۲۳ مهر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۵۱۹۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روند تحولات روزهای اخیر وضعیت پیچیده و حساسی را برای شبه جزیره کره رقم زده است. پس از شلیک دو موشک بالستیک از کره شمالی و عبور آن از آسمان ژاپن و نیز پرتاب دو موشک دیگر به دریای شرقی،  پیونگ یانگ به دنبال شبیه‌سازی حملات هسته‌ای به کره‌جنوبی اعلام کرد که تمایلی به مذاکره با واشنگتن و یا سئول ندارد. اما در ادامه دیروز جمعه سئول اعلام کرد که کره شمالی در تازه‌ترین مورد از پرتاب‌های اخیرش، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد به سوی آب‌های شرقی خود شلیک کرد.
آیا پوینگ یانگ آزمایشات هسته ای خود را از سر گرفته است؟

دیپلماسی ایرانی: روند تحولات روزهای اخیر وضعیت پیچیده و حساسی را برای شبه جزیره کره رقم زده است. پس از شلیک دو موشک بالستیک از کره شمالی و عبور آن از آسمان ژاپن و نیز پرتاب دو موشک دیگر به دریای شرقی،  پیونگ یانگ به دنبال شبیه‌سازی حملات هسته‌ای به کره‌جنوبی اعلام کرد که تمایلی به مذاکره با واشنگتن و یا سئول ندارد. اما در ادامه دیروز جمعه سئول اعلام کرد که کره شمالی در تازه‌ترین مورد از پرتاب‌های اخیرش، یک موشک بالستیک کوتاه‌برد به سوی آب‌های شرقی خود شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کره جنوبی در واکنش به پرواز ۱۰ هواپیمای کره شمالی در نزدیکی مرزهایش، جنگنده‌های خود را به پرواز در آورد. کره شمالی حدود ۱۷۰ گلوله توپ به سمت منطقه حائل دریایی دو کشور در سواحل شرقی و غربی خود شلیک کرد. کره جنوبی این اقدام همسایه شمالی خود را محکوم کرده و آن را نقض توافق نظامی دوجانبه‌ای دانست که از سال ۲۰۱۸ اقدامات خصمانه نظامی در منطقه مرزی را ممنوع کرده است.

سئول برای نخستین بار در پنج سال گذشته، به صورت یکجانبه پیونگ‌یانگ را تحریم کرد. کره جنوبی ۱۵ شخص و ۱۶ نهاد مرتبط با برنامه موشکی کره شمالی را در لیست سیاه خود قرار داد. رییس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی به پیونگ‌یانگ هشدار داد که از ایجاد تنش و تحریک خودداری کند.

به گزارش خبرگزاری KCNA، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دوشنبه هفته گذشته هشدار داد که اقدامات مستمر، عمدی و غیرمسئولانه در راستای تشدید تنش‌ها از سوی ایالات متحده و کره‌جنوبی تنها واکنش شدیدتر پیونگ‌یانگ را به همراه خواهد داشت. کره‌شمالی از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد.

آنگونه که این رسانه دولتی کره‌شمالی می گوید، کیم جونگ اون تصریح کرد: «دشمنان همچنان در مورد گفت‌وگو و مذاکره صحبت می‌کنند، در حالی که تهدیدات نظامی علیه ما به وجود می‌آورند. ما هیچ قصدی برای گفت‌وگو با دشمنان نداریم و لزومی هم به انجام این کار وجود ندارد.»

رزمایشی 10 روزه با نظارت مستقیم رهبر کره شمالی

اوایل دوشنبه گذشته، وب‌سایت KCNA گزارش داد که کیم جونگ اون بر هفت دور تمرینات هسته‌ای تاکتیکی بین ۲۵ سپتامبر تا ۹ اکتبر نظارت داشته است. در همین حال خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی هم به نقل از KCNA گزارش داد، پیونگ‌یانگ مانورهای پرتاب موشک بالستیک را تحت شبیه‌سازی بارگیری کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی به منظور بررسی و ارزیابی قابلیت بازدارندگی جنگ و ضد حمله هسته‌ای در پاسخ به مانور نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی برگزار کرد.

به گزارش KCNA ، کره‌شمالی همچنین روز یکشنبه قبل تمرینات شلیک مستقیم با توپخانه و هوانوردی دوربرد در دستور کار داشته است. روز شنبه گذشته، پیونگ‌یانگ مانورهای حمله هوایی در مقیاس بزرگ را با شرکت بیش از ۱۵۰ هواپیمای جنگی اجرا کرد. کیم جونگ اون قول داد که نیروی هسته‌ای کره‌شمالی را تقویت کند. 

  تشدید گسل پیونگ یانگ - سئول

KCNA (رسانه دولتی کره‌شمالی) در خصوص رزمایش های 10 روزه کره شمالی با نظارت رهبر این کشور عنوان داشت: «در این مانورها و تمرینات حمله به تأسیسات فرماندهی نظامی، بنادر اصلی و فرودگاه‌های کره‌جنوبی شبیه‌سازی شده است.» 

در همین راستا حزب حاکم کارگران کره‌شمالی تصمیم گرفت این رزمایش‌ها را به عنوان پاسخی اجتناب‌ناپذیر به بسیج مقیاس وسیع نیروهای دریایی آمریکا و کره‌جنوبی، از جمله حضور یک ناو هواپیمابر و یک زیردریایی هسته‌ای، برگزار کند. 

سخنگوی وزارت دفاع کره شمالی که نامش فاش نشده است، پس از رزمایش دریایی آمریکا و کره جنوبی که با مشارکت ناو هواپیمابر اتمی «یو. اس. اس رونالد ریگان» صورت گرفت، بیانیه‌ای را به KCNA ارائه کرده است. این سخنگو با اشاره به اینکه استقرار ناو هواپیمابر در نزدیکی شبه جزیره کره تاثیر بسیار منفی بر امنیت منطقه داشته است، گفت: «نیروهای مسلح کره شمالی به طور جدی نگران توسعه وضعیت فعلی هستند.

این مقام وزارت دفاع کره شمالی بازگشت ناو هواپیمابر اتمی «یو. اس. اس رونالد ریگان» را «نوعی بلوف نظامی» برای هشدار درباره «پاسخ مشروع» پیونگ یانگ به رزمایش‌های مشترک «تحریک کننده و تهدیدآمیز» آمریکا و کره جنوبی دانست. پیشتر مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند که کره شمالی بامداد روز یکشنبه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) دو موشک بالستیک را به سمت دریای شرقی شلیک کرد که هفتمین پرتاب از این نوع در دو هفته اخیر بوده است. سئول معتقد است که افزایش پرتاب‌های موشکی کره‌شمالی می‌تواند نشان‌دهنده احتمال از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای این کشور باشد که از سال ۲۰۱۷ متوقف شده بود.

  توکیو نگران تر از همیشه

پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با پرتاب‌های موشکی اخیر کره شمالی و بازگشت ناو هواپیمابر آمریکا (ریگان) به آب‌های کره جنوبی، کره شمالی پنج شنبه دو هفته پیش دو موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ظرف 15 روز گذشته، این ششمین آزمایش موشکی کره شمالی است که توسط ستاد مشترک ارتش کره جنوبی و دولت ژاپن گزارش شد و این درحالی است که پیونگ یانگ سه‌شنبه گذشته هم یک موشک بالستیک میان برد به سمت ژاپن شلیک کرده بود. در همین رابطه فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن به خبرنگاران گفت: «در مدتی کوتاه شاهد شش پرتاب موشکی از سوی کره شمالی بودیم. چنین چیزی قطعا قابل پذیرش نیست.»

یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع ژاپن نیز گفت: «توکیو از طریق نمایندگانی در پکن نسبت به این اقدام کره شمالی اعتراض شدید خود را اعلام کرده است.» وی در ادامه عنوان داشت: « موشک شلیک شده روز پنج شنبه تا ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتری و برد ۳۵۰ کیلومتری پرواز کرده، در حالیکه موشک دوم دارای ارتفاع حدودا ۵۰ کیلومتری (۳۱.۰۷ مایل) بوده و ۸۰۰ کیلومتر را پوشش داده و احتمالا در یک مسیر نامنظم پرواز کرده است.» هامادا در جمعی از خبرنگاران تصریح کرد: «کره شمالی بی‌وقفه و به طور یک‌جانبه‌ای موجب تشدید تحریکاتی به خصوص از ابتدای سال جاری میلادی شده است.

کلید واژه ها: شبه جزیره کره کره شمالی کره جنوبی آمریکا کیم جونگ اون ژاپن موشک بالستیک


( ۱ )

نظر شما :