ظهور بعد از تصرف کابل

دوستان القاعده ای طالبان به قدرت بازگشتند

۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۶۴۲۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
یکی از مقامات بلندپایه اطلاعاتی افغانستان که اخیرا برکنار شده، از بازگشت انور الحق مجاهد به جایگاه قدرت خانوادگی اش و "استقبال قهرمانانه از او در جلال آباد" انتقاد کرد. این مقام بلندپایه گفت: "همه کسانی که در سال ۲۰۰۱ با القاعده همکاری نزدیک داشتند، همراه او هستند. او اکنون مسئول طالبان و جنگجویان خارجی در شرق افغانستان است."
دوستان القاعده ای طالبان به قدرت بازگشتند

نویسنده: یاسمین کامیسلی

دیپلماسی ایرانی: طالبان در مدت زمان بسیار کوتاهی و تقریبا بدون هیچ مقاومتی افغانستان را تصرف کردند. کابل کمتر از آنچه تصور می شد مقاومت کرد و زودتر از آنچه انتظار می رفت سقوط کرد. پس از به قدرت رسیدن طالبان، آنها بارها تأکید کردند که این کشور دیگر خاستگاه تروریسم نخواهد بود. اکنون این وعده نیز نقض شده است: طرفداران القاعده با صدها خودرو به جلال آباد بازگشتند. انور الحق مجاهد نیز در میان این افراد بود و مورد استقبال و تشویق طالبان قرار گرفت. او یکی از رهبران "گارد سیاه" اسامه بن لادن بود. به گزارش پرتال خبری دیلی بیست، گفته می شود وی دوباره مسئول جنگجویان طالبان در شرق افغانستان است.

بدین ترتیب همچنان نمی توان به وعده طالبان مبنی بر عدم گسترش گروه های تروریستی در افغانستان اعتماد کرد. یکی از مقامات بلندپایه اطلاعاتی افغانستان که اخیرا برکنار شده، از بازگشت انور الحق مجاهد به جایگاه قدرت خانوادگی اش و "استقبال قهرمانانه از او در جلال آباد" انتقاد کرد. این مقام بلندپایه گفت: "همه کسانی که در سال 2001 با القاعده همکاری نزدیک داشتند، همراه او هستند. او اکنون مسئول طالبان و جنگجویان خارجی در شرق افغانستان است."

یک مقام ارشد سازمان ملل متحد و یک روزنامه نگار سوئیسی – ایتالیایی که در این استان بودند، روز جمعه بازگشت انور به جلال آباد و نقش وی به عنوان فرمانده نظامی را تأیید کردند.

انور به همراه امین الحق از اعضای سابق "گارد سیاه"، اکنون به احتمال زیاد در افغانستان بخشی از قدرت را به دست گرفته است. حضور آنها در جلال آباد، زادگاه قدیمی بن لادن، گواه تلاش های نافرجام آمریکا برای ریشه کن کردن تروریسم در افغانستان است. هر دو رهبر القاعده صدها نفر از جنگجویان را تحت فرماندهی خود دارند، اگرچه برخی از افغان ها از اینکه اجازه داده شده شکنجه گران سابق آنها از پاکستان بازگردند، عصبانی هستند.

ارتباط طالبان و القاعده پس از به قدرت رسیدن آنها در افغانستان آشکار شد، زمانی که القاعده با ارسال یک پیام ویدئویی به طالبان تبریک گفت. به گفته منابع افغان، آمریکایی ها و سازمان ملل متحد، طالبان تا زمانی که از غرب کمک دریافت کرده است، همچنان ارتباط با القاعده را انکار می کند. حالا تمامی کسانی که طالبان منکر ارتباط با آنها بود، بعد از این که کابل را تصرف کرد ظاهر شده اند و قدرتنمایی می کنند. گویی بازگشت به قدرت به معنای بازگشت دوباره القاعده هم هست. 

منبع: فرانکفورتر روندشاو (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: افغانستان طالبان القاعده افغانستان و طالبان طالبان و القاعده


( ۱۱ )

نظر شما :