مسکو به غرب علیه تهران چراغ سبز نشان ندهد

بندبازی ناجوانمردانه روسیه در میدان هسته ای ایران

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۰۶۰۱۶ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به یادداشت ولادیمیر ساژین، تحلیلگر روسی که علیه فعالیت های هسته ای ایران یادداشتی انتقادآمیز نوشته و حتی تهران را رسما تهدید کرده، پاسخ داده است و می نویسد: مسکو به جای اینکه با چشم بسته ماشه مسلسل اتهامات بی اساس را به سمت ایران نشانه برود و مقّوم حرکات ایذایی واشنگتن و تل آویو در وین و نیویورک علیه ایران باشد بهتر است بار دیگر با دقت به گزارش های مکرر و مثبت آژانس پیرامون اجرای تعهدات تهران توجه کند و از ایران برای این همه فروتنی و تواضع تشکر ویژه کند.
بندبازی ناجوانمردانه روسیه در میدان هسته ای ایران

نویسنده: مسعود نوری، کارشناس امور سیاسی بین المللی

دیپلماسی ایرانی: روز دهم شهریور بخش فارسی پایگاه خبری – تحلیلی اسپوتنیک روسیه اقدام به انتشار یادداشتی به قلم ولادیمیر ساژین مفسر، تحلیلگر، نویسنده روزنامه "نزاویسیمایا گازتا"، تحلیلگر سیاسی رادیو صدای روسیه و همچنین مقاله نویس اصلی اسپوتنیک با عنوان "برجام و جاه طلبی‌های هسته ای" کرد که سراسر اتهام و دعاوی فاقد توجیه حقوقی پیرامون فعالیت های هسته ای کشورمان بود. برخی از این دعاوی بی پایه اساس به شرح ذیل است:

• بیانیه های رئیس جمهور رئیسی و عبداللهیان، وزیر امور خارجه به تهران این فرصت را می دهد که برای توسعه پتانسیل هسته ای خود در خارج از برجام، زمان کسب کند.

• تنها یک قدم کوچک برای رسیدن به سطح غنای 90 درصد یعنی اورانیوم درجه سلاح باقی مانده است. در عین حال، ایران به طور فعال مانع کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت‌های هسته‌ای خود می شود.

• میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در وین در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا تاکید کرد: "ایران از تعهدات خود در برجام بیشتر و بیشتر دور می شود. شاید حتی نوعی بی منطقی در این مورد وجود داشته باشد.

• اگر دستاوردهای هسته‌ای ایران به حدی برسد که ابزارهای مندرج در سند برجام در سال 2015 کاملاً بی ثمر شوند، ایالات متحده ممکن است در رویکرد خود تجدید نظر کند. 

• این اقدامات ممکن است در توسعه برنامه هسته ای ایران ترمزی ایجاد کند، اما آن را متوقف نکند. تصمیم نهایی مستلزم، اگر نه یک جنگ گسترده با ایران است، بلکه وارد کردن ضربات موشکی و هوایی گسترده به تاسیسات زیرساخت های هسته ای ایران را می طلبد. و اما در دوره اخیر واحدهای "ورود ممنوع" توسط سیستم های دفاعی ضد موشکی جدی محافظت شده است. در نتیجه، "طرح B" تنها با کمک مستقیم ایالات متحده قابل اجراست.

• ایران روی چه چیزی حساب می کند؟ وقفه در روند مذاکرات وین، که توسط رهبری ایران آغاز شده است، امکان ایجاد پتانسیل هسته ای خود را خارج از چارچوب برجام فراهم می کند، و این کار باعث می شود که نرخ مذاکرات عمدتا با ایالات متحده افزایش یابد. اما این بازی تهران توام با ریسک است.

• با این حال، به نظر می رسد که بر اساس وضعیت فعلی پیرامون مشکل هسته ای ایران، هنوز زمان ایجاد سلاح های هسته ای فرا نرسیده است. بدیهی است که ایران در تلاش برای ایجاد چنین زیرساخت هسته‌ای است، که تنها یک قدم تا تولید "بمب اتمی" باقی مانده باشد – چند ماه، اما خود دستگاه انفجاری هسته ای هنوز تولید نشده باشد.

• ایران می خواهد در زمره کشورهای معدود نهفته هسته ای جا بگیرد – کشورهایی با فناوری هسته ای پیشرفته که بدون سلاح هسته ای باقی مانده اند، اما قادر به تولید سریع آن هستند. این کشورها ژاپن، آلمان، هلند، کانادا، آرژانتین، برزیل، کره جنوبی هستند. داشتن وضع "کشور هسته ای نهفته" برای چنین کشورهایی در حکم داشتن "چوب سیاسی" است.

• نه تنها شرکت کنندگان در مذاکرات وین، بلکه کل جامعه بین المللی نگران هستند.

• رویدادها نشان می دهد که ایران می تواند با "سیاست هسته ای حیله گر" خود بیش از حد بازی کند.

• لحظه ای نزدیک می شود که تهران باید در مورد ادامه روند مذاکرات و قیمت خواسته های خود از ایالات متحده، کشورهای اروپایی و درباره همکاری واقعی با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم بگیرد. "جاه طلبی های لجام گسیخته هسته ای می تواند به منافع ملی ایران آسیب جدی وارد آورد."

ملاحظات:

روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 و طرف قرارداد ایران در برجام، موظف به ایفاء تعهدات خود است و نمی تواند به هر بهانه ای از مسئولیت های فنی و حقوقی خود در این چارچوب فرار کند.

مسکو به جای اینکه با چشم بسته ماشه مسلسل اتهامات بی اساس را به سمت ایران نشانه برود و مقّوم حرکات ایذایی واشنگتن و تل آویو در وین و نیویورک علیه ایران باشد بهتر است بار دیگر با دقت به گزارش های مکرر و مثبت آژانس پیرامون اجرای تعهدات تهران توجه کند و از ایران برای این همه فروتنی و تواضع تشکر ویژه کند.

مسکو باید با استفاده از اهرم های سیاسی و حقوقی، دیگر کشورهای عضو 1+5 را برای عدم اجرای دقیق مفاد برجام مورد سرزنش قرار دهد و اگر برای اشاعه هسته ای در خاورمیانه بسیار نگران است سری به زرادخانه های پنهان و نهان اسرائیل بزند. مطمئناً حقایق بیشتری برای کشف در آنجا خواهد یافت.

یادداشت اخیر اسپوتنیک بار دیگر این گفته محمد جواد ظریف را به ذهن تداعی می کند که "روسیه نمی‌خواست توافق انجام شود ... زیرا عادی‌سازی روابط ایران با غرب به نفع مسکو نبود".

لازم، ضروری و فوری است شورای عالی امنیت ملی با هدف بازخواست اسپوتنیک برای انتشار چنین اتهامات بی اساس، ضمن بذل توجه بیشتر بر یادداشت های منتشره پیرامون موضوعات راهبردی کشورمان، پایگاه خبری مذکور را مورد مواخذه قرار دهد و ملزم به ارائه مستندات برای دعاوی خود و یا انتشار تکذیبیه و عذرخواهی از ملت ایران کند.

کلید واژه ها: ایران و روسیه پرونده هسته ای ایران مذاکرات وین توانایی هسته ای ایران توسعه توانایی هسته ای ایران و آژانس مسکو تهران و مسکو


( ۳۳ )

نظر شما :

مسعود ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۳
متآسفم که بعضی ها بر سجاده ی روسی نماز می خوانند !؟ ایران روسیه برای نه دوست و برادر بلکه فقط یک " کارت " بازی در برابر آمریکا و اروپا است از برای منافع خود لابد هر وقت هم منافعش اقتضا کند هیچ تردیدی در سوزاندن آن کارت ندارد و هیچ عذاب وجدانی هم نخواهند داشت ! اشاره ی واضح و البته چند پهلوی پوتین در ملاقات با بشار اسد می تواند برای ایران جای تردی و گمان باشد !؟
فدوی ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۴
روسیه تا زمانی به ایران نگاه مثبت دارد که یقه ی ایران در دست امریکا باشد . اینگونه هم دست آمریکا گیر است و هم یقه ی ایران .‌همین که بوی بهبود شرایط به مشامشان برسد ، سنگ اندازی را شروع می کنند .‌
محمد ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۷
نمی دانم کجای حرفهای این کارشناس روس غیر منطقی بود ، توجه کنید که ایران همواره تاکید می کند که در پی ساخت سلاح هسته ای نیست ، ولی کماکان می بینیم که به دنبال دانش مورد نیاز برای آن است تا به عنوان یک کارت سیاسی در مقابل سیاست تغییر رژیم از آن استفاده کند ، زیرا همه به خوبی می دانندکه کشورهای دارای توانایی هسته ای در برابر حمله امریکا مصون هستند زیرا این حمله دارای ریسک بسیار بالایی بوده و هیچ سیاستمدار منفعت طلبی در واشنگتن خود را درگیر آن نمی کند ، حتی این توانایی می تواند به یک توافق نانوشته با اسرائیل هم منجر شود همانطوری که بین پاکستان و هند یک توازن وحشت وجود دارد
احسان ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۹:۱۹
هر روزنامه نگار و کارشناسی میتواند نظر بدهد و ربطی به موضعگیری دولتش ندارد.بدتر از اینها رو روزنامه های غربی هم نوشتند ولی کسی اعتراض نکرده و درست هم نیست اعتراض به نظرات سیاسی یک کارشناس
مجید ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۳
روسیه بارها قطعنامه های سازمان ملل بر علیه ایران را وتو کرده است و اینبار هم گفته است که هر گونه قطعنامه بر علیه ایران را وتو خواهد کرد براستی روسیه همچون اروپا برای منافع استراتژیک خودش به ایرانی با ثبات و یکپارچه نیاز دارد در حالی که آمریکا خواهان فرو پاشی ملت و هویت ایرانی و نابودی اقتصاد ایران است
رضا ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۷
ساژین یک فرد خبیث با گرایش تند اسراییلی و ضد ایرانی است . به حرفها و نوشته های وی اعتباری نیست و همان‌قدر اعتبار دارد که برای ما رادیو اسراییل دارد. نباید به وی گفت روس ، چون حتی وطن پرست روس نیست . باید فقط به وی گفت ساژین صهیونیست
lpl,n ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۰
متوجه نشدم به چه دلیل نویسنده محترم تا این حد نسبت به مطلب آقای ساژین برآشفته شده و شمشیر از نیام کشیده است. اگر می‌خواستید به روسیه فحش بدهید بهتر بود مستمسکی بهتر از این پیدا می‌کردید. نه ادعاهای مطرح شده در نوشته آقای ساژین ادعاهای عجیب و غریبی است نه ایشان نماینده دیدگاه‌های غالب نسبت به ایران در میان تحلیلگران روسی است. علاوه بر این، روسها همیشه از غیر قابل کنترل شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگران بوده‌اند و هیچگاه هم این نگرانی را پنهان نکرده‌اند. بنابراین بیان این نگرانی‌ها نه امر تازه‌ای است و نه غیرمنطقی. از سایتی مثل دیپلماسی ایرانی که البته گذشته‌ای وزین‌تر از وضعیت فعلی آن داشته، بعید به نظر می‌رسید که هر تحلیل بی‌مبنا و ناپخته‌ای را منتشر کند. لااقل در مورد نادرست بودن این ادعاها دو خط استدلال می‌کردید. توصیه آخر نویسنده که خواهان برخورد جدی شورایعالی امنیت ملی با خبرگزاری روسی شده است نیز محشر است. هر هفته و هر ماه چندین مطلب علیه روسیه در نشریات و سایت‌های ایرانی منتشر می‌شود. آیا کسی می‌تواند جلوی آنها را بگیرد؟ اصلا چرا باید بگیرد؟
اسکندر ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۸
حالا که خودمانیم وقتی همسایه دو دوزه بازی مثل روسیه داریم چرا نباید بمب هسته ای داشته باشیم؟ اگر بازی برد برد نمی شود بگذارید آن را به بازی باخت باخت تبدیل کنیم تا ملتهای اروپا وترک وروسیه هم مزه سوختن استخوان را بچشند وبدانند تنهایی نمی شود ابرقدرت شد یا با هم می خوریم یا با هم می میمیریم
بهزاد ۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۷
این آدم از نخست وزیر اسراییل هم تندروتر علیه ایران است دستش با آن ها دریک کاسه است