دولتی که هنوز بن لادن را شهید می داند

آقای عمران خان: قطعا خیر

۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۳۸۳۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
اسلام آباد بارها شکایت کرده که جامعه جهانی فداکاری های آن را در جنگ علیه تروریسم نادیده گرفته است، ولی اگر وزیر امور خارجه هنوز در مورد شهید یا تروریست بودن بن لادن سردرگم باشد، چرا پاکستان باید شکایت کند؟
آقای عمران خان: قطعا خیر

نویسنده: عایشه اعجاز خان، وکیل حقوقی ساکن لندن

دیپلماسی ایرانی: به موجب بیانیه اوایل سال جاری صادره از سوی سرلشکر افتخار بابر، جنگ علیه تروریسم برای پاکستان ۸۳ هزار نفر تلفات و حدود ۱۲۶ میلیارد دلار هزینه داشته است. بنابراین عجیب است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان هنگام سخنرانی در پارلمان در سال ۲۰۲۰ اسامه بن لادن را شهید یاد کند.

وزیر امور خارجه قریشی نیز به تازگی در مورد ادعای تکراری افغانستان مبنی بر پشتیبانی پاکستان از طالبان افغانستان مورد سوال قرار گرفت و در مورد تروریست بودن یا شهید شدن بن لادن پس از مکث طولانی مدت، گفت در این مورد سکوت می کند.

اسلام آباد بارها شکایت کرده که جامعه جهانی فداکاری های آن را در جنگ علیه تروریسم نادیده گرفته است، ولی اگر وزیر امور خارجه هنوز در مورد شهید یا تروریست بودن بن لادن سردرگم باشد، چرا پاکستان باید شکایت کند؟

عمران خان در مقاله اخیر در واشنگتن پست نوشت پاکستان آماده است تا در افغانستان با امریکا همکاری کند و هر دو کشور منافع مشترک در آن کشور دارند، ولی او همچنین  قاطعانه گفته است که پاکستان هیچ گونه پایگاه یا کمکی در عملیات ضد تروریستی برای امریکا فراهم نخواهد کرد.

فراموش نکنیم که طبق خاطرات باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده امریکا پاکستان از حمله به ابوت آباد برای کشتن بن لادن مطلع نبود و بایدن با وجود گذشت ۵ ماه از ریاست جمهوری خود، هنوز با عمران خان گفت وگو نکرده است. با توجه به این عدم اعتماد، آیا منطقی است که آمریکایی ها از پاکستان درخواست پایگاه کنند؟

از نظر تاریخی، آمریکایی ها به همکاری با ارتش پاکستان عادت دارند. ژنرال ایوب خان برای اولین بار در سال ۱۹۵۹ پایگاهی را برای آمریکایی ها فراهم کرد که تا به عنوان پست شنود علیه شوروی به کار گیرد.

در زمان ژنرال ضیاء الحق، همکاری جدی میان آژانس های اطلاعاتی پاکستان و آمریکا برای ایجاد مراکز آموزش جهادی و جذب و استقرار مجاهدین در منطقه برای مبارزه با شوروی وجود داشت.

در زمان ژنرال پرویز مشرف، یک دیکتاتور نظامی دیگر که قبلاً توسط بیل کلینتون مورد سوء استفاده قرار گرفته بود، توسط بوش  وسوسه شد. 

مشرف نیز با فراهم کردن پایگاه هایی، از همکاری نظامی با امریکا برای طولانی کردن دوره حکومت خود استفاده کرد. مهمترین پرسش امروز این نیست که آیا پاکستان باید پایگاه هایی در اختیار امریکا قرار دهد یا خیر که بعید به نظر می رسد. پرسش این است که  پاکستان با فقدان یک سیاست منسجم در مورد طالبان، چه چیزی را از دست داده است؟ کشته شدن دانش آموزان، انفجار در بازارها و افزایش محدودیت های مالی، آیا این "عمق راهبردی" ارزش آن را داشت؟

قریشی پیشنهاد کرده که رویکرد جهانی به طالبان باید تغییر کند، ولی این رویکرد پاکستان چندان سودمند نیست و شاید زمان آن رسیده است که یک سیاست بهتر و روشن تر اتخاذ شود.

منبع: داون / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: پاکستان عمران خان القاعده شاه محمود قریشی اسامه بن لادن


( ۱۰ )

نظر شما :

امیر ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۹
موضوع پیچیده تر است ومختص پاکستان تنها نیست مانند آنکه مرگ ریس جمهور مخلوع مصر مرسی را شهید میداند( همان ریس جمهوری که به نتانیاهو نامه مینویسد که تمام منافع اسراییل را به رسمیت میشناسد و بدترین جنایت‌ها در تاریخ مصر به شیعیان و شهادت فجیع شیخ شحاته در مصر) ،بستگی به نگرش سیاسی و منافع آنها دارد ،کشته شدن سربازان خود که بدون اجازه و مجوز در سوریه هستند و عملا پشتیبان تروریست‌های ترکمن و جبهه النصره هستند را شهید میداند ، اسلام عملا بدنام شده توسط میراث داران حکومت‌ها و سنی ها
ناشناس ۱۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴
پاکستان متحد جدید پاکستان از موسسان طالبان بود و هست
ابراهیم قدیمی ۱۶ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴
تفکر طالبانی در افغانستان بسیارریشه دارتر از حکومت پاکستان است۔این تفکر به سالهای میانه ۱۹۲۰ برمیگردد که حبیب اله در انجا حکومت کرد وشریعت اسلامی را برقرار کرد۔ من شنیدهام در انزمان عینک زدن غیر شرعی عنوان میشده است۔۔حبیب اله در زمان خودش وبعد ها حاکم منفوری نزد عامه مردم نبود گرچه با تجدد شدیدا مخالف بود۔توسط نادرخان پدر ظاهر شاه برکنار و بدون توجه به قول وقرار ها اعدام میشود۔این احتمال وجود دارد که تفکر طالبانی در استقلال هند وپاکستان نقش داشته باشد۔ باید مطالعه شود۔این تفکر با دولت عثمانی وانگلستان در ابتدا روابطی داشته ولی بعدها انگلیسیها واروپائی ها از تفکر ضد طالبانی حمایت کردند۔