آینده نخست وزیر سابق پاکستان چه خواهد شد؟

۱۰ سال حبس برای عمران خان

۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۴۳۸۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
دادگاهی در پاکستان عمران‌خان، نخست‌‌وزیر پیشین این کشور و یکی از معاونان او را به اتهام افشای اسرار کشور به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این حکم که با انتقاد شدید طرفداران عمران‌خان مواجه شده ضربه دیگری به این ستاره پیشین کریکت که به یکی از سیاست‌مداران محبوب در پاکستان تبدیل شده وارد می‌کند. عمران‌خان در آوریل ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار شد و در‌حال‌حاضر برای سپری‌کردن حکم سه سال حبس در یک پرونده اختلاس در زندان به‌سر می‌برد.
۱۰ سال حبس برای عمران خان

دیپلماسی ایرانی: دادگاهی در پاکستان عمران‌خان، نخست‌‌وزیر پیشین این کشور و یکی از معاونان او را به اتهام افشای اسرار کشور به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. این حکم که با انتقاد شدید طرفداران عمران‌خان مواجه شده ضربه دیگری به این ستاره پیشین کریکت که به یکی از سیاست‌مداران محبوب در پاکستان تبدیل شده وارد می‌کند. عمران‌خان در آوریل ۲۰۲۲ با رأی عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار شد و در‌حال‌حاضر برای سپری‌کردن حکم سه سال حبس در یک پرونده اختلاس در زندان به‌سر می‌برد. به گزارش شرق و به گفته ذوالفقار بخاری، سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان یا PTI این حکم توسط دادگاه ویژه‌ای که در زندان شهر پادگانی راولپندی که خان در آن نگهداری می‌شود، اعلام شد. مقامات گفته‌اند که خان و معاونش، شاه‌ محمود قریشی که او نیز به ۱۰ سال حبس محکوم شد، حق درخواست تجدیدنظر در مورد این حکم را دارند.

قاضی «ابو‌الحسن ذوالقرنین» از دادگاه ویژه پاکستان در زندان «ادیالا» واقع در ایالت راولپندی این حکم را به عمران‌خان، نخست‌وزیر برکنار‌شده این کشور و شاه محمود قریشی، نایب‌رئیس حزب او و وزیر خارجه دولت عمران‌خان اعلام کرد. این دو در پرونده افشای اسناد محرمانه دولتی که توسط سفیر پاکستان به آمریکا ارسال شده بود، متهم بودند. به نوشته روزنامه دیلی پاکستان همچنین خواهران عمران‌خان و فرزندان قریشی به زندان آمده بودند تا در جلسه دادگاه شرکت داشته باشند. قرار بود عمران‌خان و قریشی طبق بند ۳۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری اظهارات خود را ثبت کنند اما دادگاه رأی خود را اعلام کرد.

تیم حقوقی خان اعلام کرده که در دادگاه عالی اسلام‌آباد درخواست تجدیدنظر خود را به این حکم ارائه خواهد کرد. این حکم در آستانه انتخابات پارلمانی هشت فوریه در پاکستان صادر می‌شود و آخرین امیدهای عمران‌خان را برای شرکت در انتخابات بر باد داد. عمران‌خان پیش‌تر به دلیل محکومیت کیفری از شرکت در انتخابات منع شده بود. اگرچه آقای خان در انتخابات حضور ندارد اما به دلیل حمایت مردمی و سخنرانی‌های ضد تشکیلات خود همچنان یک نیروی سیاسی قدرتمند در این کشور به‌شمار می‌رود. هواداران او معتقدند که اتهام‌ها علیه او توطئه‌ای سیاسی برای به‌حاشیه‌راندن این سیاست‌مدار پیش از انتخابات است. پاکستان پس از دستگیری خان در ماه می‌۲۰۲۳ شاهد تظاهرات خشونت‌آمیز بوده است و مقامات از آن زمان به سرکوب حامیان و حزب او پرداخته‌اند. کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفته است به دلیل «تقلب پیش از انتخابات» شانس کمی برای برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد و عادلانه در ماه آینده وجود دارد. این نهاد همچنین درباره رد نامزدی خان و شخصیت‌های ارشد حزب تحریک انصاف ابراز نگرانی کرده است.

همچنین اخیرا دادگاهی در پاکستان عمران‌خان و همسرش را به نقض قوانین ازدواج متهم کرده است. عمران‌خان و همسرش بشرا بی‌بی در سال ۲۰۱۸ ازدواج کردند اما همسر او کمتر از سه ماه قبل‌تر از پیوند زناشویی با عمران‌خان از همسر قبلی خود جدا شده بود و بر اساس قانون، یک زن مطلقه باید سه ماه پیش از ازدواج مجدد، عده نگهدارد و برای همین این دو متهم شده‌اند که چنین قانونی را نقض کرده‌اند. به نقل از آسوشیتدپرس، عمران‌خان این اتهام را رد کرده و «انتصار پانجوتا»، وکیل او گفته این یکی از چندین پرونده علیه نخست‌وزیر سابق پاکستان است که خود، آن را با انگیزه سیاسی می‌داند تا از شرکت در انتخابات پارلمانی ماه آتی میلادی منع شود. ب

شری بی‌بی که یک درمانگر معنوی است پیش‌تر با مردی به نام «خاور مانه‌کا» ازدواج کرده بود و این دو در نوامبر ۲۰۱۷ از یکدیگر جدا شدند که کمتر از سه ماه پیش از ازدواج مجدد این زن با عمران خان در ژانویه ۲۰۱۸ است که در فوریه همان سال اعلام شد. اما بشرا بی‌بی گفته که در آگوست ۲۰۱۷ طلاق گرفته است. عمران‌خان و همسرش هر دو اتهام نقض عده را رد کرده‌اند. عده یک الزام براساس قوانین اسلامی است که بر اساس قانون پاکستان رعایت می‌شود. نخست‌وزیر برکنار‌شده پاکستان در زمان قرائت اتهام توسط قاضی راولپندی، اتهامش را نپذیرفت. همسر او در زمان اعلام جرم در دادگاه حضور نداشت. وکیل عمران‌خان همچنین گفت: همه می‌دانند که موکلم متهم است و پرونده‌های گوناگونی علیه او وجود دارد تا او را از شرکت در انتخابات پیش‌روی پارلمانی دور کنند. البته مردم پاکستان از او دست برنمی‌دارند.

کلید واژه ها: پاکستان عمران خان


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۳
دموکراسی پاکستانی۔
ابراهیم قدیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۸
دموکراسی پاکستانی۔سر نوشت علی بوتو و بینظیر بوتو پیدا نکند باید شکر گزار باشد۔