از کاهش ارزش روپیه تا کشتار سیل

اوضاع وخیم پاکستان

۲۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰ کد : ۲۰۱۷۵۴۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
سال گذشته سال دشواری برای پاکستان بود از این نظر که سیل بیش از ۱۷۰۰ کشته و میلیاردها دلار خسارت برجای گذاشت. دولت در تلاش برای بازپرداخت بدهی‌های خود با اعتراضات گسترده روبه رو شد چرا که ارز داخلی از نظر عملکرد در طول سال ۲۰۲۲ در شمار بدترین ارزها بود.
اوضاع وخیم پاکستان

نویسنده: نور ملحم

دیپلماسی ایرانی: عرصه سیاسی در پاکستان از آغاز سال 2022 – زمانی که مبارزه برای قدرت در اوج خود بود – ثابت نبوده و اکنون با آغاز سال جدید این عرصه بیشتر متشنج شده است.

در راستای تلاش برای اعمال فشار بر دولت فدرال به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام عمران خان از نیت خود برای انحلال پارلمان ایالتی در پنجاب و خیبر پختونخوا خبر داد. در نتیجه دولت‌های ایالتی این دو منطقه منحل شدند.

درخصوص آینده درگیری میان دولت و مخالفان در پاکستان به ویژه در سایه عدم تغییر در گفتمان عمران خان برخی احتمال می‌دهند این درگیری به همین منوال ادامه یابد.

آنچه گفته شد علی رغم این است که سال گذشته سال دشواری برای پاکستان بود از این نظر که سیل بیش از 1700 کشته و میلیاردها دلار خسارت برجای گذاشت. دولت در تلاش برای بازپرداخت بدهی‌های خود با اعتراضات گسترده روبه رو شد چرا که ارز داخلی از نظر عملکرد در طول سال 2022 در شمار بدترین ارزها بود.

کاهش سریع ذخایر ارزی بانک مرکزی را بر آن داشت تا پرداخت‌های خارجی را محدود کند و مقدار ارزی را که یک فرد می تواند از کشور خارج کند، به 5000 دلار کاهش دهد. این امر مسافران بین المللی را نیز سردرگم می‌کند.

کاهش ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا همچنین قدرت خرید میلیون‌ها پاکستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آنها را به زیر خط فقر می‌برد؛ چرا که نمی‌توانند از پس هزینه‌های خود برآیند. در این راستا تورم در پاکستان در ماه گذشته به علت افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت بیش از حد انتظار افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد که بانک مرکزی پاکستان در تجدیدنظر بعدی در سیاست پولی خود به افزایش هزینه استقراض ادامه خواهد داد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پاکستان اقتصاد پاکستان بحران اقتصادی سیل در پاکستان کاهش ارزش روپیه عمران خان شهباز شریف


( ۷ )

نظر شما :