ضربات رئیس جمهوری سابق امریکا به برلین

چرا آلمان از رفتن ترامپ خوشحال است؟

۰۴ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹۹۳۱۵ اخبار اصلی اروپا
محمد زارعی در یادداشتی می نویسد: رئیس جمهوری سابق امریکا پیش از انتخاب سال ۲۰۱۶ برنامه های خود برای تحت فشار قرار دادن آلمان و سایر متحدان اروپایی را اعلام‌ کرد. دوره ترامپ را می توان سردترین دوره تاریخ روابط دو جانبه میان آلمان و امریکا دانست.
چرا آلمان از رفتن ترامپ خوشحال است؟

نویسنده: محمد زارعی، پژوهشگر مطالعات آلمان و اروپا

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ بدون ملاقات با آنگلا مرکل و دیدار رسمی با وی در آلمان کاخ سفید را ترک کرد. ترامپ تنها رئیس جمهوری امریکایی است که حاضر به دیدار رسمی با مقامات آلمان در خاک این کشور نشد.

رئیس جمهوری سابق امریکا پیش از انتخاب سال ۲۰۱۶ برنامه های خود برای تحت فشار قرار دادن آلمان و سایر متحدان اروپایی را اعلام‌ کرد. دوره ترامپ را می توان سردترین دوره تاریخ روابط دو جانبه میان آلمان و امریکا دانست.

برخی از دردسرهایی که ترامپ در طول چهار سال اخیر برای آلمان ایجاد کرد:

افزایش بودجه دفاعی ناتو: در حالی که کشورهایی مانند رومانی، لیتوانی، لتونی، لهستان، یونان، بلغارستان و غیره سقف ۲ درصدی بودجه دفاعی را پرداخت می کردند، آلمان علیرغم فشارهای ترامپ طی چهار سال گذشته این رقم را از ۱.۳% به ۱.۵۷% رسانده است.

خط لوله گاز نورداستریم ۲: با ایجاد این خط لوله علاوه بر دور زدن اوکراین و لهستان، ترامپ معتقد بود که وابستگی آلمان و اروپا به روسیه افزایش پیدا خواهد کرد. هم اکنون روسیه بیش از ۵۱% از گاز آلمان (و برخی کشورهای دیگر) را تامین می کند.

تکنولوژی 5G چین در آلمان و اروپا: ترامپ و امریکا معتقد بودند که همکاری آلمان و سایر کشورهای اروپایی با شرکت چینی هوآوی امنیت سایبری آنها را به خطر خواهد انداخت. بسیاری از نهادهای اطلاعاتی امریکا طی گزارش‌های مختلف در مورد تهدیدهای امنیتی این پروژه و نفوذ شرکت هوآوی هشدار داده بودند.

تعرفه‌های گمرکی (خودرو، آلومینیوم، فولاد و غیره): سال ۲۰۱۶ در تجارت با امریکا، آلمان حدود ۴۸ میلیارد یورو از مازاد تجاری بهره می بردند. ترامپ با شعار "اول امریکا" قصد داشت بازار امریکا و کارگران امریکایی را در تجارت با سایر کشورها بیشتر سهیم کند. اما این رقم در طول چهار سال اخیر (به جز ۲۰۲۰ که آمار آن هنوز منتشر نشده) تغییر چندانی نکرد. میزان صادرات امریکا به آلمان افزایش یافت، اما آلمان نیز صادرات خود به امریکا را افزایش داد. ترامپ بارها نیز به دلیل عدم همبستگی در مسائل مختلفی چون توافق هسته‌ای ایران و جنگ تجاری با چین، آلمان و اتحادیه اروپا را تهدید به افزایش تعرفه‌های گمرکی در صنایع مهم کرد.

خروج سربازان امریکایی از آلمان: ایالات متحده امریکا از زمان اوباما به اروپایی ها هشدار داده بود تا سهم‌ بیشتری در تامین امنیت خود داشته باشند. به همین دلیل تعداد سربازان خود را در این کشورها کاهش داد. آلمان تا سال گذشته با ۳۵ هزار نفر، بیشترین تعداد سربازان امریکایی را در خاک خود جا داده بود. تابستان ۲۰۲۰ بالاخره ترامپ از یکی از آخرین کارت‌های خود برای ضربه زدن به آلمان استفاده کرد. خروج نیروهای نظامی امریکایی در کنار کاهش بودجه نظامی امریکا در آلمان و تهدیدهای امنیتی می توانست هزینه‌های بالایی را به آلمان تحمیل کند. ضمن اینکه چهار ایالت بایرن، هسن، بادن‌وورتمبرگ و راینلندفالتس که میزبان سربازان امریکایی و خانواده‌های آنها بودند، می توانستند زیان اقتصادی بالایی را متحمل شوند./مطالعات آلمان

کلید واژه ها: دونالد ترامپ آلمان ایالات متحده امریکا آلمان و آمریکا آنگلا مرکل نورد استریم


( ۱۰ )

نظر شما :