در تله نیفتیم

اردوغان‌، پانیست ها و لزوم هوشیاری ایرانیان

۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۱ کد : ۱۹۹۸۰۵۲ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هوشیار باشیم هیچ کُردی، لری، اصفهانی، مشهدی و .... از آذری ها و یا هیچ آذری از سایر اقوام، ایرانی تر نیست و همه به یکسان دغدغه ایران را داریم. ایران برای همه ایرانیان بوده است. جنگ هشت ساله ستون فقرات و انسجام این کشور را در بُعد ملی به گونه ای قوی کرد که هنوز بسیاری از ترس آن ابهت و حماسه است که از نگاه چپ داشتن به ایران می هراسند.
اردوغان‌، پانیست ها و لزوم هوشیاری ایرانیان

دیپلماسی ایرانی: اردوغان شعری خواند و جوابش را گرفت. هوشیار باشیم و وارد بازی های چند لایه، پیچیده و بحران آفرین نشویم.

در کنار درک شرایط بیرونی و درونی ایران، دریابیم که ترکیه معادل اردوغان نبوده و نیست. اردوغان رفتنی و ترکیه ماندنی است‌. ترکیه از زمان تاسیس جمهوریت تا به امروز مشکلات جدی هویتی خصوصا در ارتباط با کردها و علویان این کشور داشته و دارد. اما فارغ از این موضوع، بدانیم در ترکیه بسیاری که خود را صاحب اصلی این کشور  می دانند با اردوغان در خصوص سیاست داخلی و خارجی اختلاف اساسی داشته اند و دارند‌‌. اردوغان در کنار مخالفت حزب جمهوری خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، مدتهاست که با مخالفان قدری چون عبدالله گل، احمد داود اوغلو، آرینچ و دیگران مواجه است. 
 
هوشیار باشیم ارسال علائمی از ایران مبتنی بر دشمنی با ترکیه، می تواند همه این شخصیت ها و احزاب را در صف اردوغان قرار دهد. البته دلخوش به رفتن اردوغان نیز نباشیم. در حال حاضر حزب عدالت و توسعه و اردوغان در ترکیه جایگزین ندارند و اگر انتخاباتی در شرایط جاری برگزار شود کماکان جایگاه اول از آن او و حزبش خواهد بود. مگر که اقتصاد آن مورد هدف آمریکا قرار بگیرد‌‌‌.

و اما در بعد داخلی نیز این هوشیاری را باید مضاعف کنیم‌‌.

دقت کنیم در تله تحریکات پاترکیسم نیفتیم‌. پان ترکیسم بیش از باکو از آنکارا تغذیه می شود‌. شرایطی فراهم نیاوریم که ما را به بازی وارد کنند که برای ورود ما به آن چیدمان کرده اند‌.

چون دهه ها گذشته خوب به خاطر ندارم، فکر می کنم شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» نوشته باشد، مطرح می کند نه در ایران بلکه در خاورمیانه هیچ کس نمی تواند ادعای ایرانی به مفهوم آریایی، عرب از منظر نژادی و... بودن کند، زیرا این منطقه از جهان، قرن های متمادی محل تاخت و تاز و اسکان و عبور اقوام مختلف بوده است. تحقیقات ژنتیکی هم پوچ بودن ادعاهای نژادی را تا حدود زیادی اثبات کرده است. 

در گذشته تاریخی غلبه نظامی در بسیاری از اوقات به غلبه زبانی نیز می انجامید. همان‌قدر که اکثریت اهالی امروز ترکیه فعلی‌، ترک نژاد نیستند و غالبا مخلوطی از نژادها با اکثریت رومی هستند، در ایران نیز نباید به دنبال نژاد آریایی بود. هر چند که رویکرد به نژادپرستی، عین حماقت است.

نباید و نباید، حساسیت‌های ایجاد شده نسبت به اردوغان و فعالیت های پان ترکیسم ها را عمومی کنیم و گستره آن را تعمیم دهیم. دشمنان درصدد هستند ایران و ایرانیان را به این تور و مناقشه وارد کنند.

ترک های آذریِ آن سوی ارس در نتیجه جنگی نه چندان دور از مام مهین جدا شده اند و همدری ایرانیان در وسعتی عام و آذری ها بطور خاص در شادی ها و غم های آنان طبیعی است.

نسبت به زبان های اقوام شناخت داشته باشیم و با احترام با آنها برخورد کنیم‌. زبان ملی ایرانیان فارسی است اما این سخن به معنای نفی زبان های محلی نیست‌. دقت کنیم زبان مادری دو سوی ارس ترکی است. توجه داشته باشیم هنگام تشکیل صفویه زبان درباری ایران ترکی و زبان عثمانیان فارسی بود که پس از جنگ چالدران تغییر کرده است. خط تغییر، حاصل جنگ ها و ستیزهای سیاسی بوده است. 

صفویان به عنوان بنیانگذاران ایران نوین در انتخاب و تعریف هویت غالب‌ خویش، میان انتخاب دوگانه زبان و مذهب با انتخاب تشیع ضمن اینکه مهمترین مولفه قدرت عثمانی را به چالش کشیدند‌، ایران نوین را پایه گذاری کردند. بخش مهمی از  معماری های بی نظیر اصفهان حاصل دوران صفویه است. 

بر خلاف ترکیه، انتخاب نام ایران بر این سرزمین، هیچ قومیتی را نمایندگی نمی کند. درست است که این نام ریشه در تاریخ کهن این سرزمین دارد، اما تغییر نام از پرشین‌ به ایران در دوره معاصر اقدامی هوشیارانه بوده است. این در حالی است که  بر خلاف آن، انتخاب نام ترکیه خود ریشه بسیاری از معضلات جمهوری تاسیس شده توسط کمال آتاتورک بوده است.  

هوشیار باشیم و هوشیار

نباید عده قلیلی پان ترک فرصت را برای قرائتی خاص از پان ایرانیست ها و  ایرانشهری ها ایجاد کنند که ما به خود مشغول شویم و درگیری و نگرانی داخلی ایجاد شود. هوشیار باشیم هیچ کُردی، لری، اصفهانی، مشهدی و .... از آذری ها و یا هیچ آذری از سایر اقوام، ایرانی تر نیست و همه به یکسان دغدغه ایران را داریم. ایران برای همه ایرانیان بوده است. جنگ هشت ساله ستون فقرات و انسجام این کشور را در بُعد ملی به گونه ای قوی کرد که هنوز بسیاری از ترس آن ابهت و حماسه است که از نگاه چپ داشتن به ایران می هراسند.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه جمهوری اسلامی ایران ایران رجب طیب اردوغان ایران و ترکیه پان ترکیسم پان پان ایرانیسم


( ۲۶ )

نظر شما :

شهروند ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۴
نویسنده مقاله خیلی سعی کرد بر خلاف مقالات گذشته اش منصفانه بنویسد هر چند اشتباه کرد و باز تفکرات پان در مقاله کاملا مشهود است به نویسنده محترم یادآور می شوم زبان فارسی زبان رسمی کشور است که از قضا عزیز همه اقوام ایرانی نیز می باشد ولی القای اینکه تنها زبان ملی ایرانی ها فارسی است جفا در حق همه ایران است. فارسی ترکی کردی عربی و .... همگی زبان های ملی هستند. اگر ایران را دوست دارید اینقدر بر طبل تفرقه نکوبید. همه را به رسمیت بشناسید و فقط در حد شعارهای تو خالی نباشید. ضمنا عبارت ترکی صحیح است احترام نگه دارید و اینقدر از لفظ آذری استفاده نکنید برادر جان
شاه عباس ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۰
ما نیازی به تفسیر شما از اناتولی برای ما نداریم ، فقط حمایت از بیش از ۳۰ میلیون ملت ستم کشیده و آزادی خواه قوم آریایی، ایرانی باستانی ، ماد ، کورد ، دوران تفسیر اناتولی توسط ترکان برای ایرانیان نمام شده ، ما خودمون برادران بادمعرفت زیادی در اناتولی داریم ، تمام
مهدوی تحلیگر سیاسی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۴
در تایید سخنان آقای شهروند باید اضافه کرد در این فضای غبارآلود سیاست ورزی جمهوری اسلامی ایران که هم در انفعال و هم در ضعف ساختاری و هویتی به سر می برد آیا تنش سازی و ایجاد التهاب سیاسی با همسایگان موضوعی منطقی است؟؟؟ ضمنا نویسنده چون از اعضای موسسه هور است هنگامی که به ظاهر هم میخواهد اصالت قلم را حفظ و سوگیری نداشته باشد بازهم گاف های بزرگی از خود به در می کند..
مسعود ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۷
تئوری پانترکیسم و پان کردیسم وپان ایرانیسم و... سلاحهای زنگ زده ی فرسوده بسیار قدیمی و غیر قابل بحث هستند که امروزه با واقع همزیستی مسالمت آمیز اقوام و ملیتها و توسعه ی دمکراسی و تامین حقوق اقلیتها هیچ خریدارنی ندارند ؟ برای من جای شک و گمان است که چهره ای اهل قلم و آشنا به مسایل منطقه خطر را از این زاویه ی بعید مطرح می فرمایند!! این بیشتر ترس از لولو است تا ترس واقعی !؟ اساسا چنین ئئوریهایی در عالم واقع وجود ندارد! دشمن دارد با این اسلحه میزان حساسیت ما نسبت به مسائل قومی در داخل ایران را می سنجد و می خواهد بداند که آیا می تواند احساسات قومی و قبیله ای و به بیانی ناسیونالیزم را جایگدین مذهب کند و به عبارت واضح تر آیا انقلاب اسلامی ایران و تشیع هنوز هم از آن قدرت برخوردار است که بتواند در برابر ناسیونالیزم ، آنهم در آذربایجان مقاومت کند؟! اینجا یک سوال اساسی مطرح می شود و آنهم اینکه " آیا واقعا ایران برای همه ی ایرانیان بوده است ؟ آیاحاصل اقدامات و سیاستهای ما در سالهای بعد از انقلاب اسلامی توانسته است رضایت اقوام و ملیتهای مختلف در ایران را فراهم نماید ؟ اگر پاسخ سوال آری است !؟ پس جای هیچ نگرانی وجود ندارد و فردا اردوغان و په قول شما پانترکیستها در خیابانهای تبریز و ارومیه و زنجان و قزوین و ووو پاسخ محکم و تعیین کننده ی خویش را از زبان مردم آذری وو خواهند شنید! و لیکن و اما اگر پاسخ سوال غیر ازین باشد که مد نظر ماست باید به طور جد و با برنامه ای مدون و حساب شده در سیاستهای خودمان در رابطه با قومیتهای ساکن درایران تجدید نظر اساسی بکنیم و این نکته مد نظرمان باشد که دشمن در کمین است و خیلی هم زرنگ و کنجکاوو پررو!!
مسعود ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۴
جناب شهروند این شما و امثال شما هستید که بر طبل تفرقه میکوبید در این کشور هم مثل تمام کشورهای دنیا یک زبان ملی و رسمی داریم که همه مردم کشور اونو بعنوان زبان مشترک قبول دارن همه اقوام با زبان خودشون تکلم میکنن و یک زبان مشترک هم دارن که اقوام مختلف ره بهم ارتباط میده منه ترک در تمام طول شبانه روز به زبان ترکی تکلم میکنم و اگه با یه کرد یا عرب ایرانی مواجه بشم زبان مشترک مون فارسی و این به نظر من هیچ اشکالی نداره تو همون ترکیه گه امثال شما براش سینه پاره میکنید زبان مشترک شون ترکی هست باید میلیون ها کرد و ترک ترکیه زبان مشترکی داشته باشن که بهم مرتبط بشن پس بر طبل تفرقه نکوبید پان فارس پان ترک پان کرد همشون خائن به کشور و ملت هستن و هدفشون ایجاد اختلاف و تفرقه است و اینم بدونید اگه قرار باشه روزی یکی از دو کشور ایران یا ترکیه تجزیه شوند شک نکنید اون ترکیه خواهد بود و کشور عزیز ما با تمام اقوام ش پایدار خواهد ماند و تمام پان ها چه فارس چه ترک چه کرد و چه عرب آرزو شون به گور خواهند برد اومودوم وار بی غلط تعصوبدن قیدسوز و تعصبوز ایرانا اولا نه ترکیه نن اردوغانا یاشاسین گوزل آذربایجانمیز یاشاسان بویوک ایرانمیز
امیر ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
نویسنده چرا ایده ایرانشهری را در ردیف پانترکی قرار داده ؟؟؟!!!مگر ایران اسم قومی است؟؟؟!!!مگر مانند ترکیه مربوط به نژاد و قومیت خاص (ترک )و مذهب است (سنی حنفی ) اندیشه ایرانشهری یا ایران فرهنگی در بر گیرنده تمام اقوام و ادیان است و دارای تاریخ و تمدن مشترک (نوروز و یلدا و....) زبان های مادری اقوام هست و در کوچه و بازار و خانه رعایت شده و صحبت میشود و آذری ها هم پیشرو در حفاظت و غنای زبان خود هستند و نباید گول القایات انور آبها و مرزها بخورند
خسرو ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۶
اینبار ملکی هم شور شدن آش را فهمیده است و سعی کرده مثل همه نوشته هایش در این مورد دو پهلو ( ایرانیت و قومیت ) بنویسد ، ولی در مورد اردوغان و مخالفانش در ترکیه ، یادآوری می کنم که در سیاست ترکیه ، اردوغان و حزبش طرفدار روابط خوب با ایران هستند و بر عکس همه مخالفان ، در مواجهه با ایران ، امریکا و اسراییل و غرب را ترجیح می دهند ، خواهیم دید در صورت به قدرت رسیدن مخالفان اردوغان ، ترکیه در تحریمها و مجامع جهانی بر علیه ایران خواهد بود و در آذربایجان نیز احزاب مخالف با ایران ضدیت بیشتری دارند ، یعنی الهام علی اف و اردوغان به ایران نزدیکترند و فرصت محسوب می شوند
کوردستان اناتولی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۲
اتحاد مقدس
علی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۴۰
سوالی که مطرح است این است چرا کسی معنی این شعر را از یک نفز از میلیونها تورک اذربایجانی ایرانی از دانشمند گرفته ، استاد دانشگاه و دکتر ومهندس و ............. تا مغازه دار و مادر بزرگ و ...... نمی پرسد ؟ درحالی که این شعر با گوشت وپوست آنها عجین است وبهتر از هرکسی معنی آن را می دانند. درعوض آقای وزیر خارجه با سرعت نور و معنی آنرا ندانسته با کلماتی غیر دیپلماتیک به رئیس جمهور یک مملکت دوست می تازد . در حالی که اگر هم ادعایی داشت نه با توییتر بلکه از راههای قانونی درخواست توضیح می کرد واگر قانع نمی شد اقدامات بعدی را انجام می داد . انسان حیران می ماند که دستگاه دیپلماس کشور با کدام کشور دردنیا می خواهد ارتباط دوستانه برقرار کند. من در عجبم اگر تصاویر مربوط به نشانه گیری رئیس جمهور آذربایجان در هنگام بازدید ایشان ازمنطقه ی آزاد شده ی مرزی باایران ، برعکس بود و مقامی از ایران مقابل دوربین نشانه گیری می شد عکس العمل سیاسیون ما چه بود ؟ به نظر من در این وضعیت نابسامان اقتصادی وسیاسی و اجتماعی و...... تعامل ، حداقل با همسایگان مثمر ثمر خواهد بود .راه نفس خود را نبندیم.
كامران ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۴
در تکمیل نظر علی اقا عرض کنم ، در دیدار وزیر خارجه اذربایجان از تهران پرچم اذربایجان کاملا بهم ریخته و چروک بود و ظاهرا وزیر خارجه اذربایجان هم به ان معترض شده است ، اینگونه رفتارهای غیر دیپلماتیک از طرف چه کسانی طراخی میشود؟ با این اوصاف از کشور متقابل و مردم ان چه توقعی میشود داشت؟ حال انکه طرف مقابل سیگنالهای دوستانه ای ارسال کرده و رییس جمهور اذربایجان در دیدار از سد خدا افرین رود ارس را مرز دوستی بین ایران و اذربایجان میداند . با این رفتارها ما خودمان را محدود میکنیم ، پروژه های بازسازی مناطق ازاد شده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود ، ایا ما میتوانیم سهمی از انها داشته باشیم ؟
تحلیلگر امنیت ملی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۲
دشمنان زبان فارسی، دشمنان وجودی ایران هستند. هر کسی زبانی غیر از فارسی میخواد تکلم کنه یا میخواد در کشوری باشه که زبانی غیر از زبان فارسی، زبان مکاتبات و بروکراسی حکومتی اون باشه میتونه از ایران مهاجرت کنه. حکومت ها و پادشاهان مختلفی از اقوام مختلفی بر ایران حکومت کرده اند اما همیشه و همه شون زبان فارسی را زبان رسمی حکومت خود قرار داده اند چون به اهمیت این زبان حماسی به عنوان یک زبان رابط و به گنجینه آثار باقی مانده از این زبان، آگاه بوده اند. زبان فارسی، اولین زبان فلات ایران و دومین زبان جهان اسلام بعد از عربی است.
ایرانی ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۴
به علی همین پروتون کرده،، راه نفس ؟؟؟ اونکه ارمنستان بود و هست .... به کوری چشم فرصت طلبا مذاکره هم قراره انجام بشه و دوباره همه چیز درست میشه ، معلومه کیا مخالف اقای ظریف هستند وای خدا به قول مولوی عدو گردد سبب خیر گر خدا خواهد ، اقای ظریف میخواد مذاکره کنه و مشکلات ایران رو حل کنه به شما راه نفسای دروغی هم نیازی نیست، برادر من برو همون ترکیه خون خودتم کثیف نکن البته تقریبا مطمئنم اصلا ایران نیستی پانترک
پرویز ۲۴ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۴
دوستانی که هر روز اینقدر در مقالات و بیانیه ها و کامنت ها کلمه ی پان ترک وپان فارس و پان عرب و پان کرد و غیره رو تگرار میکنند و ترویج میدهند و همدیگر رو تخریب و تحقیر میکنند بدانند که دشمنان قسم خورده ی انان انقدر به این موضوعات واکنش نشان نمیدهند باید دانست و فهمید که این مشکل از کجا نشات میگیره تا نفهمید و نفهمیم این مشکلات حل نمیشه و نخواهد شد در کشور هیچ مسئله ای به اندازه ی مسئله ی اذری ها اهمیت نداشته و ندارد چون هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ گستردگی جغرافیایی و هم از لحاظ جمعیتی زیادشون همیشه در ایران صاحب موقعیت وجزو گردانندگان کشور بوده و همین الان هم هستند اما متاسفانه عده ای مخصوصا کسانی که در قدرت نقش هم داشتند و دارند سعی در برهم زدن این معادله برامده اند و چنین برمیاد که نقش خود رو بخوبی هم اجرا میکنند و ظاهرا از عواقب وخیم همچین سیاست هم بی خبر هستند و اما این همه که مانور پان ترک داده میشه لطفا علاقمندان یه زحمتی بکشند و بروند یه مطالعه ای بکنند ببیند خواسته عموم اذری ها چیست که در صورت بیان ان خواسته ها برچسب پان ترک زده میشه دوستان عزیز اذریها پان ترک نیستند اذریها تجزیه طلب نیستند مگر دیوانه هستند که همچین خواسته ای داشته باشند اتفاقا اذریها خیلی هم مشتاق هستند تا در داخل ایران شرایطی فراهم بشه تا بازگشت سرزمینهای جدا شده به اغوش وطن اسانتر و دلچسب تر باشه اگر مسولین کشور تمامی خواسته های مندرج در قانون اساسی کشور را به تمامی اقوام بدهند هیچ مشکلی پیش نخواهد امد که هیچ بلکه مقدمه ای خواهد شد تا تمام اقوام جدا مانده از وطن حس برگشتن داشته باشند
از کردستان ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۰
جامعه ترکیه یک جامعه بشدت نژادپرست است چپ و اسلامگرا در این زمینه اشتراک دارند. شما هرگز نشنیده‌اید که در تهران یک کارگر کرد را بخاطر کرد بودن از ساختمان هفت طبقه پایین بیندازند ولی در آنکارا این اتفاق افتاده است. رفتار مردم با زلزله‌زدگان را در وان با سرپل‌ذهاب مقایسه کنید. نود درصد کمکهای ارسالی به وان که مردمش از سرما میلرزیدند، یک پرچم کادو شده بود. ترکیه آلمان نازی خاورمیانه است که افول اقتصادی آن با صدها میلیارد دلار بدهی خارجی در همین دولت بایدن اتفاق خواهد افتاد. این جریان یک حسن بزرگ داشت بخوبی نشان داد که در ایران تجزیه طلب واقعی کیست. سالهاست بخاطر اشتباهات تاریخی کردها را تجزیه طلب نامیدند تحریف واقعیت دیگر بس است. مردم ایران با این جریان هوشیارتر از قبل شدند.
سورنا تبریزی ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۱
ایرانشهر یعنی کشوری با اقوام و زبان‌های مختلف ولی یک فرهنگ. مبنای هویتی در ایرانشهر فرهنگ است. حرف از نژاد و زبان و رنگ پوست و مذهب نیست. همه برابرند و برادر و در برابر صدام ها و اردوغان ها متحد و منسجم . تاجیک سنی ، هندی زرتشتی ، لاهوری اردوزبان ، آذربایجانی ، کرد و ایزدی های غیرمسلمان همگی با زبان‌های زیبایشان و مذهب محترمشان ، از یک فرهنگ بزرگ مشترک برمی‌آیند. هیچکس اقلیت نیست و همگی اکثریت اند. ما نه مذهب زده هستیم نه قومیت زده . #ازمرزچین_تا_ساحل‌مدیترانه
بابک ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۹
آنهایی که آذربایجان را عزیز می نامند فقط یک چیز می خواهیم تدریس زبان ترکی در مدارس و صداو سیما ی سراسر در کنار زبان فارسی بر طبق ماده19 و 15 قانون اساسی. اگر این را قبول کردید پس ما عزیزیم اگر نه دیگر دروغ بس است شما با هیتلر فرقی ندارید نازی حذف فیزیکی می کردند شما حذف فرهنگی زبانی می کنید.
لزاازل ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۱
این شما پان فارسهای حسود هستین که با این مطالبتون آسایش همه رو گرفتین، کل دنیا علیه شمان. اردوغان خیلی هم آدم خوبیه. اول باید یکی رو شناخت بعد بهش تهمت زد... این کار شما ظلم هست در حق آدمای خوب. شما از شادی همسایه هاتون هم ناراحتین...
در جواب پرویز و خسرو ۲۵ آذر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴
همان هم زبانان شما آیا اجازه به غیر آذری و غیر بومی میدهندبرای کار و تجارت ؟؟!!!من بعید میدانم تعصب زیاد خوب نیست آنهم به قومیت و نژاد و زبان بعد انقلاب هم تمام پستهای کلیدی را در دست داشتید حتی در صدد انکار کردها ارامنه ها و غیره بودید مشکل شما فقط زبان مادری شده اما مشکل سیستان نان (آنهم نسیه با گرو گذاشتن کارت ملی و خوزستان با سیل و بالا زدگی فاضلاب‌های مردم و....) هم زبانان شما تمام شرکتها و کارخانجات در گرو خود دارند آلان ادعای و توهم ۵۰درصد جمعیت ایران دارید بعد انتظار دارید واکنش دیگر اقوام چه باشد اما خسرو جان تمام احزاب ترکیه سکولار مذهبی و ملی گرا هیچ روی خوش نشان ایران نمی دهند در بهترین حالت ایران را رقیب و سد توسعه طلبی و ارضی میبیند مانند جنگ سوریه اما برای همراهی با ایران هم تمام امتیازات اقتصادی و سیاسی و ژیوپلوتیکی از قبل دریافت کردند
در جواب لزالزل و بابک ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴
زبان مادری یعنی در محیط پیرامونی اگر در مدارس تدریس شود دیگر اقوام هم همین میخواهند فعلا مشکل شما زبان مادری است ؟؟؟!!!(آنوقت غیر بومیان و مسافران به چه زبانی ادرس بگیرند )یا بهانه های دیگر در راه دارید آنهم با ترکیه و باکو همصدا شده آید فرداها ادعای خودمختاری خواهید کرد ؟؟؟!!!با شناختی که از نسل جوان اذربایجانات دارم بعید نیست مصداق آن همان لزاازل دنیا از عثمانی‌ها و ترکها دل خوش ندارد هنوز گدایی ترکیه برای عضویت اتحادیه اروپا فراموش کردی ؟؟!!! از خوبی اردوغان مخالفان و موافقانش سر کله هم میزند !!!!ظالم آنکس است که سوریه به خاک و خون کشیده است. و شادی دوستان صهیونیست و غربیها ارزش این رسوایی و حقارت را داشت !!!؟؟؟؟؟؟
علی ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۶
تورکی یک زبان بین المللی است شما نگران غیر بومیان و مسافران نباش . همین حالا در استان اذربایجان غربی ما میزبان چند صد هزار کورد میهمان ومسافر هستیم و براحتی می توانند تورکی حرف بزنند.
سامان ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۱:۴۶
زبان ترکی از ریشه زبان های مغولیست. که پانترکان می گویند زبان ترکی از ریشه زبان های آلتایست. کافیست واژه آلتای را در گوگل مپ جست و جو کنید نام رشته کوهی در مغولستان را برای شما می آورد. حال از شما می پرسم آقای خسرو ، کامران و... کسانی که از زبان ترکی دفاع می کنید ، آیا شما مغول هستید و مثل افغانی ها چشمان بادومی و بدن بی مو دارید که از زبان مغولی ترکی دفاع می کنید؟
ایرانی ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۰۷:۳۰
برادران عزیز ، آذریهای عزیز ، زبان مادری معنیش زبانی نیست که مادر شما به اون زبان صحبت میکنه . یه هموطنی که پدرش آذری باشه مادرش کرد ، کدوم زبان میشه زبان اصلی ؟!! اونوقت میفرمایید زبان مادری به زبان پدری ارجحیت داره ؟ منظور از مادر در زبان مادری ، مام میهن هست برادر من نه مادر خودمون که . زبان قومی من طبری هست . اما زبان مادری رو زبان فارسی میدونم . شما هموطن عزیز که میفرمایی ما شبکه سراسری ترکی میخوایم ، این حق رو واسه همه اقوام قائل میشی ؟ خداوکیلی اگر یه شبکه سراسری مثلا بلوچی یا طبری یا ... داشته باشیم سال در دوازده ماه یه ساعت نگاه میکنی اون شبکه رو ؟ چطور چنین توقعی دارید آخه ؟! تاریخ و فرهنگ ایران با زبان فارسی هست که شناخته میشه . این زبان فصل مشترک همه اقوام ایرانی هست . همین الان تو منطقه ما کلی هموطن سیستانی و بلوچ داریم . اگر زبان فارسی نبود که نمیتونستیم ارتباط برقرار کنیم . ما که نمیایم به اون هموطن بلوچمون بگیم اومدی شمال باید مثل ما حرف بزنی . زبان مشترک باعث میشه همه فرصت برابر داشته باشن . من نمیدونم از چه تبعیضی صحبت میکنید واقعا . آقا رهبر این مملکت ترک زبان هست ، اما همیشه میگه باید از زبان فارسی پاسداری کرد . یخورده فکر کنید عزیزان من .
ایرانی ۲۷ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۵
به علی۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۶ در اینکه ترکی یا بقول شما پانترکا تورکی زبان مستقلی هست شکی نیست اما مراقب باشبد اینجا ترکیه نیست که به کردها در سرزمین خودشون بگید مهمان کردها در اذربایجان غربی میزبان هستند همونطور که قومیت اذربایجانی هست در ضمن در ایران ما اقوام برای ارتباط برقرار گردن با هم فقط فارسی صحبت میکنند همین
علی ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۹
ایرانی به قول خسرو تقلبی ، ما به عنوان تورکهای اذربایجان و صاحب آن وجود انسانها را چه گورد چه فارس چه ارمنی چه لر و.... مغتنم می شمریم این جزء خصوصیات ذاتی تورکهاست که با هر انسانی راه گفتگو و زیستن را بلد است ولی در وقتش هم چه کارها که برای حفظ وطن نمی کنیم . شما نگران مهمانان ما نباش خودشان بهتر از هرکسی می دانند مهمانند یا میزبان .
علوی دلاور ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۶
من سال هاست که مقاله ملکی را می بینم، چون ضد ترکیه می نویسد، احساس می کردم وابستگی قلمی دارد. پس طبق اشاره مهدوی وی کارشناس موسسه هور ارمنی در تهران می باشد.
علی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۱
آذربایجان ایران از هزاران سال پیش یکی از قلبهای تپنده ی تورکهای دنیاست . شما هنوز فرق زبان مادری و زبان رسمی را نمی دانید . همین حالا در سوئد چندین زبان رسمی دارند این حق کودکان یک فرهنگ وزبان است که زبان وفرهنگ خود رابیاموزند این یک اصل اولیه در حقوق شهروندی در دنیاست طبیعتاٌ این حق برای هر زبانی اعم از کورد وفارس و لر و عرب وغیره محفوظ است . جهت یاد آوری تنها زبان وفرهنگی که گستر ده تر از هر زبان وفرهنگ دیگر در فلات ایران به وفور یافت می شود تورکی است .
ایرانی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
به علی : متوهم درگیر چطور جرئت میکنی در قلمرو ایران با یک ایرانی اینطور صحبت کنی باقی مانده تفاله پیشه وری ، سرزمین من از ارس تا خلیج پارس قلمرو تهران هست و اذربایجان غربی هم صرفا اذری نیستند ، و اما کامنت بعدی اقای سوئد رفته الان اونجا به هزار زبان دارند فیزیک و ریاضی اینا اموزش میدند چه جالب بدبختا فقط باید هزارسال وقت بزارن کتاب تالیف کنند ، خوب شاید راضین ما نیستیم اینجا زبان رسمی فقط فارسی هست همین
علی ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۹:۱۴
ایرانی تقلبی زدی توخال دقیقاٌ بگوشما کی هستید که راضی نیستید و با ملت ایران اعم از تورک وفارس و کورد و ...چه دشمنی داری ؟ چرا راضی نیستی همه در صلح وصفا زندگی کنند و دائم به فکر دشمن تراشی هستی ؟ ما که به عنوان میزبان ، زندگی مسالمت آمیزی با کوردهای مهمان ( نه گروههای تروریستی ) تازه به آرامش رسیده ، داریم چرا به فکر فتنه هستی ؟ واقعاٌ شماها کی هستید واز جان ملت چه می خواهید ؟
به سامان ۲۹ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۶
رفتی تو گوگل دو تا مطلب ناقص خوندی بدوبدو اومدی بلغور می کنی؟ افغانی ها فارسن و چشم بادومی، مگه تو هم فارسی باید چشم بادامی باشی؟ یا ژاپنی ها چشم بادامی هستند مگه مغولند؟ چرت می گی
در جواب علی 29اذر ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۵
علی دست پیش گرفتی پس نیافتی ؟؟!!!شما و همفکران قومیتگرا و نژادی (خسرو کامران و علی و...)هر کسی را مخالف تفکر و سخنان شما باشد با القاب پانکرد ارمنی پانفارس لقب میکنید چرا؟؟؟!!!!!شما با تمام اقوام سر جنگ و نزاع دارید (چون مهاجر آسیای مرکزی هستید و فاقد تمدن دیرینه در خاورمیانه و عدم تعلق خاطره به ایران (منظورم چند هزار ساله ))؟؟؟!!! هر روز مانند اربابشان رجز خوانی و پاچه گیری میکنید ؟؟؟!!!دیروز همفکران شما تاریخ ایران باستان (هخامنش )و نویسنده های کتب تاریخی کسروی را انکار کردند شما امروز چه انکار خواهید کرد ؟؟؟!!!بن بست عقلانی پانترکیسم مشخص شد ؟؟!!!
حامد ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۲
عزیز من شماها اگه خودتون رو ترک میدونید پس شماها مهمون هستید در این مملکت نه دیگران. پارسی و کردی و حتی عربی خیلی وقت قبل از ترکها وارد فلات ایران شدن. ریشه دار بودن اینها اصلا قابل مقایسه با ترکی نیست.
دریا ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۷
فارسی که لهجه از زبان عربیست نمیدونم چرا فارسها قبول نمیکنن بنظرم به نفع تونه قبول کنید به اتحادیه عرب بپیوندید