با وجود ترور فخری زاده

ترامپ قصد جنگ ندارد مگر اسرائیل و همدستان عربش او را به حماقت وادارند

۱۴ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۷۸۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمالا دولت ترامپ به اسرائیل فرصت می دهد تا از زمان باقی مانده حضورش در قدرت برای وارد آوردن ضرباتی به تهران استفاده کند. این ضربات به احتمال زیاد از شیوه جنگ اطلاعاتی یا سایبری فراتر نخواهد رفت. به شرطی که عدم واکنش ایران را پیش از ۲۰ ژانویه تضمین کند اما این دولت با دادن اجازه برای انجام عملیات نظامی مستقیم ریسک نخواهد کرد. مگر این که اسرائیل چه بسا با همدستی متحدانش در خلیج فارس قصد دارند دولت ترامپ را درگیر حماقتی کنند که برای منطقه فاجعه بار خواهد بود.
ترامپ قصد جنگ ندارد مگر اسرائیل و همدستان عربش او را به حماقت وادارند

نویسنده: حسام ابوحامد

دیپلماسی ایرانی: علی رغم اهمیت محسن فخری زاده اما دانش هسته ای ایران تنها در دست او نبوده است. از این رو ترور و مرگ او زیان دائمی برای برنامه هسته ای این کشور نخواهد بود. با وجود این که رسانه های ایران او را قهرمان ملی نامیدند؛ اما به علت عدم حضور او در عرصه عمومی واکنش های مردمی به ترور او در سطح واکنش ها به ترور سردار سلیمانی نبود.

با وجود تهدید محافظه کاران به گرفتن انتقام اما فشارهای مردمی به گونه ای نیست که نیازمند پاسخ سریع برای حفظ آبرو باشد و علی رغم استفاده از عبارت "پاسخ در زمان مناسب" از سوی رئیس جمهوری ایران اما روحانی ملت ایران را ملتی دانا توصیف کرد که در دام رژیم صهیونیستی نمی افتد.

ایران تمایل ندارد به اسرائیل و دونالد ترامپ فرصتی برای برهم زدن روند مورد نظر دولت بعدی فراهم کند و به نظر می رسد قصد دارد سیاست ایجاد آرامشی را ادامه دهد که از زمان آغاز رقابت های انتخاباتی آمریکا در پیش گرفته زیرا نگران رفتار پیش بینی نشده ترامپ در مرحله انتقالی است.

به احتمال زیاد ترامپ و متحدانش در منطقه به ایجاد مانع در برابر دیپلماسی بایدن با به قدرت رسیدن او ادامه خواهند داد و مشخص نیست آنها برای حمله نظامی سریع به ایران یا مقابله با واکنش ایران در صورت تکرار حملات به سایت های هسته ای این کشور آماده باشند. علی رغم اظهارات سابق ترامپ و معاونان او درباره حمله نظامی به ایران اما تحرکات غیر عادی بخشی از نیروهای نظامی آمریکا تنها به معنای ارسال پیام سیاسی به ایران است. حتی حرکت ناو هواپیمابر "یو اس اس نیمیتز" به سمت خلیج فارس چند ساعت پس از ترور فخری زاده در راستای طرح قبلی با هدف فراهم کردن حمایت هوایی و حفاظت از نیروهای آمریکایی پس از خروج بخشی از آنها از عراق و افغانستان در تاریخ 15 ژانویه آینده صورت می گیرد. خروج این نیروها با جنگ جدیدی تناقض دارد که احتمالا باعث باقی ماندن بیشتر نیروهای آمریکا در منطقه می شود.

اسرائیل این گونه برداشت کرد که در صورتی که این ترور را انجام ندهد، نخواهد توانست از هرگونه پیامدهای دیپلماسی آمریکا در سایه دولت بایدن پرهیز کند. در صورتی که می تواند در سایه دولت ترامپ از آنها پرهیز کند. ترور فخری زاد نشان دهنده عملیاتی است که نیازمند ماه ها برنامه ریزی است هرچقدر هم که از نفوذ به سیستم امنیتی تهران صحبت کنیم اما باز هم نمی توان کتمان کنیم که نیازمند ماه ها برنامه ریزی دقیق است.

احتمالا دولت ترامپ به اسرائیل فرصت می دهد تا از زمان باقی مانده حضورش در قدرت برای وارد آوردن ضرباتی به تهران استفاده کند. این ضربات به احتمال زیاد از شیوه جنگ اطلاعاتی یا سایبری فراتر نخواهد رفت. به شرطی که عدم واکنش ایران را پیش از 20 ژانویه تضمین کند اما این دولت با دادن اجازه برای انجام عملیات نظامی مستقیم ریسک نخواهد کرد. مگر این که اسرائیل چه بسا با همدستی متحدانش در خلیج فارس قصد دارند دولت ترامپ را درگیر حماقتی کنند که برای منطقه فاجعه بار خواهد بود.

منبع: العربی جدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسرائیل جنگ با ایران ایران و امریکا و اسرائیل دونالد ترامپ جو بایدن بنیامین نتانیاهو


( ۸ )

نظر شما :