از مطالبات مردم تا سیاست های دو جناح

انتخابات ۲۰۲۰، شکاف سیاسی در امریکا

۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۹۶۹۴۲ آمریکا انتخاب سردبیر
مریم خالقی نژاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در کل جدا از نتیجه انتخابات امریکا، انتخابات ۲۰۲۰ امریکا به مطالبات متفاوت مردم و سیاست های متفاوت دو جناح منجر شده است که بحران و شکاف در سیاست و دموکراسی امریکا بارز و آشکار شود که عملگرایی مردم و دو جناح در انتخابات آن را به وضوح نشان داد.
انتخابات ۲۰۲۰، شکاف سیاسی در امریکا

نویسنده: مریم خالقی نژاد، دکتری تخصصی علوم سیاسی 

دیپلماسی ایرانی: یکی از کشورهایی که مدعی و تاکید بر پیشتازی در دموکراسی و اعمال دموکراسی را در جامعه خود داشته امریکاست. اما انتخابات 2020 امریکا و عکس العمل جامعه مدنی و مردم در پای صندوق رای و سپس تفاوت در انتخاب مردم امریکا نسبت به دوره قبلی نشان می دهد که کشور ایالات متحده امریکا که ادعای پرچمداری دموکراسی را در جهان دارد اکنون با انشعاباتی در سیاست های اتخاذی و دموکراسی مواجه است. عده ای هم اعتقاد به منسوخ شدن شیوه رای گیری الکترالی و تاثیر رای های الکترال در سیستم انتخاباتی امریکا دارند.

در چهار سال قبل گروهی از مردم با توجه به شعارهای انتخاباتی ترامپ به کسی رای دادند که از نظر برخی سیاستمداران خودِ او، برخی از اصول دمکراسی را رعایت نمی کرده است چانچه در این انتخابات به دلیل کسب نکردن اکثریت آرای عمومی در برخی ایالت ها  ادعای تقلبی بودن آن را دارد. به نظر می رسد ترامپ با ادعای تقلب در برخی ایالت ها خواستار اجرای اصول دموکراسی برای اعمال دموکراسی و اصول آن در آرای انتخابی مردم است درحالی که خود باور بر عدم انتخاب شدن او از سوی مردمی که دوره قبل وی را انتخاب کردند ندارد و این یعنی نقض دموکراسی. در هر صورت چهار سال پیش بر شعارهایی تکیه کرد که باعث شد موج بسیاری از مردم با وی همراه شوند. به عبارتی ترامپ بر موج نارضایتی های جامعه امریکا سوار شد. در این چهار سال او توانست در دوره ریاست جمهوری خود به برخی از خواسته های حامیانش جامع عمل بپوشاند اما نتوانست مانع از بحران ها و نارضایتی سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شود که در یک سال قبل از انتخابات بحران کرونا نیز بر این نارضایتی ها شدت بخشید و دامنه آن را وسیعتر کرد. بنابراین موج ناهماهنگی در جامعه امریکا و جامعه مدنی آن صورت گرفت که روز به روز بیشتر می شود. 

بسیاری از اندیشمندان بر این اعتقادند که مردم به خصوص طبقه متوسط در مرکز امریکا و مردم در حواشی امریکا متفاوت از یکدیگر فکر می کنند و به مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور متفاوت نگاه می-کنند. برای مثال در به دست گرفتن رهبری جهانی مردم امریکا نظرات متفاوتی دارند و این یکی از عوامل تاثیرگذار در شکاف دموکراسی گرایی امریکاست؛ چیزی که تا حدودی در سیاست های ترامپ نسبت به تاکیدات دموکرات ها کمرنگ تر شده بود و باعث پیوستن حامیان زیادی به وی شد.

در مقابل رقیب وی کسی است که به اتحاد، دموکراسی و تلاش برای قدرت برتری جهانی امریکا اعتقاد دارد و همچنین تا حدودی با روش هایی مانند استفاده از زور نظامی در همه جا مخالف است. او به دنبال خنثی کردن بسیاری از سیاست های دونالد ترامپ است که برگشتن به توافقنامه هایی همچون پاریس، برگشتن به اتحادها در راس سیاست های اوست. اما آنچه جای تامل دارد شرکت تاریخی مردم امریکا در انتخابات 2020 و رای به دو جناح با سیاست های کاملا متفاوت است که در این بین برخی از ایالت هایی که سال ها پیش به ترامپ رای دادند اکنون به دموکرات ها رای داده اند. همین امر از نظر سیاستمداران مهر تاییدی بر شکاف دموکراسی در امریکاست.

در کل انتخابات 2020 تا کنون، نقاط ضعف دموکراسی در امریکا را نشان داد. عده ای بر این اعتقادند که بار دیگر اتفاق نادر تاریخی در سرنوشت امریکا رقم خواهد خورد و رئیس جمهوری که در قدرت است شکست خورده و جو بایدن روی کار می آید که برای بسیاری از کشورهای مختلف خوشایند است. برای مثال اروپایی ها با سیاست های اعلام شده از سوی جو بایدن احساس همگرایی بیشتری دارند، نمونه بارز آن در مسائلی مانند ناتو یا مسائل اقتصادی است. چین نیز همگرایی بیشتری را به سیاست های احزاب دموکرات دارد. در خصوص روسیه نیز پیش بینی ها بر واگرایی مابین طرفین تاکید دارند اگرچه در دوره ترامپ تحریم های بیشتری علیه آن وضع شد اما نسبت به دموکرات ها روابط بهتری را دارا بودند.

در کل جدا از نتیجه انتخابات امریکا، انتخابات 2020 امریکا به مطالبات متفاوت مردم و سیاست های متفاوت دو جناح منجر شده است که بحران و شکاف در سیاست و دموکراسی امریکا بارز و آشکار شود که عملگرایی مردم و دو جناح در انتخابات آن را به وضوح نشان داد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ جو بایدن انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۳ )

نظر شما :

رضا ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲
انتخابات آمریکا جدا ازتأثیرات آن برمردم ایران وجهان به جای خود انتخابات در آمریکا درهمه اشکال خوب وبدش متعلق به آمریکا ومردم آن کشور می باشد ولی خیلی بهتر است به انتخابات کشور خودمان توجه کنیم که هر4سال با انواع مسائل ومشکلات روبرونشویم کارشناسان اشکالات ومزایای انتخابات خودمان را نقد کنند همه انتخابات وسیله ای برای پیشبرد امورکشوراست نحوه انتخاب درکشورخودمان هم باید به نقدکشیده شود اگرمشکلی نداشت که این همه اعتراض و داد فریاد دربین مردم ومطبوعات ومسئولان وحتی شخص مقام معظم رهبری نبود باید برای رسیدن به جامعه اسلامی یا به قول مقام معظم رهبر مدینه النبی بهترین ها باتوجه به شرایط را داشته باشیم