چگونه ترامپ از بحران ها به نفع خود سود می جوید؟

سوسیالیستی به نام ترامپ!

۱۲ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۵۷۹۷ اخبار اصلی آمریکا
از آنجایی که پاندمی کرونا در سراسر امریکا بیداد می کند و ممکن است به بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ تبدیل شود، ترامپ تهدید می کند که در صورت امتناع از استفاده از نیروی پلیس برای سرکوب اعتراضات (و همچنین عدم پذیرش نیروهای امنیتی فدرال و یا هر دلیل دیگر از سوی وزارت دادگستری) از تفویض بودجه فدرال مورد نیاز برای ایالات و شهرها دریغ می  کند.
سوسیالیستی به نام ترامپ!

نویسنده: فون برانکو مارکتیک

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهوری ایالات متحده با برخی از فرامین خود نه تنها از جو بایدن در سیاست های چپ گرایانه پیشی می گیرد، بلکه نسبت به اوباما در دوره خود نیز شجاعت بیشتری نشان می دهد.

بحران های ملی یکی پس از دیگری رخ می دهد، اما کنگره با خیال راحت به تعطیلات می رود، در حالی که 30-40 میلیون آمریکایی نگران خانه های خود هستند. در این شرایط، دونالد ترامپ به یک سنت قدیمی و شناخته شده که چندین رئیس جمهوری قبل از او داشتند، متوسل می شود: ترامپ با سیلی از احکام ریاست جمهوری – به اصطلاح "دستورات اجرایی" – نظام سیاسی معیوب ایالات متحده را دور می زند. این امر باعث نگرانی چپ ها و همه کسانی است که خواهان پایان دادن به ترامپیسم هستند.

اولین مسئله نگران کننده، ماهیت کاملاً استبدادی دستورات اجرایی ترامپ در مورد "شهرهای آنارشیست" است. این مصوبه تلاشی برای اخاذی است تا "ایالت های آبی" (ایالت هایی که به طور سنتی به دموکرات ها رأی می دهند) را مجبور به پایان دادن به اعتراضات علیه خشونت پلیس کند. مشخصه بارز دوره ترامپ این است که به نظر می رسد لیبرال های ضد ترامپ و طرفداران راست گرای ترامپ در یک جهان موازی سیر می کنند و به اشتباه معتقدند که سیاتمداران حزب دموکرات از همان ابتدا با آنها برخورد نکردند.

از آنجایی که پاندمی کرونا در سراسر امریکا بیداد می کند و ممکن است به بدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ تبدیل شود، ترامپ تهدید می کند که در صورت امتناع از استفاده از نیروی پلیس برای سرکوب اعتراضات (و همچنین عدم پذیرش نیروهای امنیتی فدرال و یا هر دلیل دیگر از سوی وزارت دادگستری) از تفویض بودجه فدرال مورد نیاز برای ایالات و شهرها دریغ می  کند.

ترامپ با این تیر، دو نشان را هدف می گیرد: او به خود امتیاز می بخشد، و خود را به عنوان یک نماینده قانون و نظم معرفی می کند که در برابر معترضان کوتاه نمی آید، و در عین حال رقبای دموکراتیک خود یا به عبارتی میلیون ها نفر از مردم عادی که اتفاقاً در ایالت هایی با اکثریت حزب دمکراتیک زندگی می کنند، را مجازات می کند.

این مسئله باعث نگرانی است، زیرا ترامپ به خطرناکترین فرد در دولت خود، یعنی وزیر دادگستری ویلیام بار، اختیار کامل را می دهد تا با بلوکه بودجه فدرال از طریق توجیهات کاملاً آزاد، شهرها را "گرسنگی" دهد. دستورات ریاست جمهوری بلافاصله با مقاومت دموکرات ها روبه رو می شود و از نظر قضایی مسدود می شود و یا حتی به طور غیررسمی لغو می شود.

با این وجود، این دستورات بار دیگر نشان می دهد که دولت ترامپ با شتاب بیشتری به سمت سرکوب سیاسی پیش می رود و طعم خلاقیتی را می چشد که در صورت انتخاب مجدد، ترامپ در مورد اعمال قدرت اجرایی بر اهداف سرکوبگرانه از آن استفاده کند که البته این انتظار می رفت، بخصوص از زمانی که معلوم شد جان یو، مشروعیت قانونی رژیم شکنجه جورج دبلیو بوش را ارائه داده و اکنون به عنوان مشاور ترامپ عمل می کند.

همچنین به منظور اطمینان و ثبات در انتخابات ماه نوامبر، ترامپ با دو اقدام نقض کننده بیشتر به نزاع فرهنگی دامن می زند. از یک سو، وی با فرمان ریاست جمهوری، به مقامات فدرال دستور داد که دیگر دوره های آموزشی "تنوع فرهنگی" یا "مخالفت با نژاد پرستی" را که در روح رابین دی آنجلو، "امتیازات سفیدها" و "نظریه های نژادی انتقادی" بود، تأمین نکنند. 

از طرف دیگر – که  این اقدام حتی جدی تر است – ترامپ در توئیتی اعلام کرد که وزارت آموزش و پرورش در حال تحقیق درباره مدارس کالیفرنیاست که در "پروژه 1619" نیویورک تایمز نقش دارند، که تاریخ برده داری در ایالات متحده را به طور انتقادی بررسی می کند. در صورت لزوم بودجه این مدارس را کاهش می دهد. مثل همیشه، باید دید آیا این توییت عملی خواهد شد یا خیر.

احکام دیگری که اخیراً ترامپ برای ارائه امنیت اقتصادی مورد نیاز شهروندان صادر کرده، نیز موجب نگرانی آمریکایی های چپ شده است. همانطور که در جای دیگر نشان داده شد، علی رغم برتری قابل توجه بایدن در مقابل ترامپ، شکست رئیس جمهور در انتخابات دور از دسترس است.

مشکلات دیرینه و فراحزبی رای های پستی می تواند صدها هزار یا حتی میلیون ها رای پستی (عمدتا برای دموکرات ها) در ماه نوامبر را باطل کند. بحران های کنونی در این زمینه و تلاش های مستمر جمهوری خواهان برای ایجاد موانع در انتخابات احتمالاً هرج و مرج بیشتری را در روند رای گیری ایجاد می کند.

علاوه بر این، بایدن از ابتدای ماه آگوست در نظرسنجی ها – بویژه در ایالت های مورد مناقشه که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند – در حال از دست دادن رای است و اینکه هر چیز کوچکی می تواند تأثیر زیادی داشته باشد./مطالعات آلمان

منبع: مجله جامعه و سیاست بین الملل (آلمان)/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ تظاهرات امریکا سوسیالیسم حزب دموکرات


( ۳ )

نظر شما :