بیست و یکمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

پاسخ عجیب به این که چرا امریکا به ایران هسته ای معترض است اما به پاکستان و هند و اسرائیل نیست!

۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۲۹۶۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
«امریکا نتوانست مانع کره شمالی شود. با وجود مواضع جهانی اش با این وضعیت هم‌زیستی کرد یا اگر مذاکرات ترامپ و  کیم جونگ اون (یا عزیزش، آن طور که در برابر رسانه های جهان او را نامیده است) موفق شود خود را آماده هم‌زیستی با آن می کند. پس چرا در آینده با ایران هسته ای همزیستی نکند؟»
پاسخ عجیب به این که چرا امریکا به ایران هسته ای معترض است اما به پاکستان و هند و اسرائیل نیست!

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی بیست ویکمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در ادامه گفت وگوهایم با مقام عالی رتبه در یکی از سازمان های مهم امریکایی که ماموریت دارد رسما از منافع اسرائیل دفاع کند، پرسید: «آیا حزب الله جنگ می خواهد؟» بعد پرسید: «چرا ایران سلاح هسته ای می خواهد؟ به آن اورانیوم غنی شده به اندازه ای که بر فعالیت های صلح آمیز نیاز داشته باشد، پیشنهاد شد، اما رد کرد، و اصرار دارد غنی سازی را خودش مستقیما در کارخانه هایش انجام دهد. این نشان می دهد که ایران می خواهد سلاح هسته ای تولید کند.»

جواب دادم: «ایران امروز، به استناد اطلاعات همه کشورها بزرگ در جهان، اطلاعات کامل برای ساخت نیروی هسته ای چه برای استفاده صلح آمیز چه برای استفاده در جنگ را دارد، در عین حالی که مجبور شده است برای خود سپر امنیتی و دفاعی و سرنوشت سازی در این رابطه بسازد. ایران ماده لازم برای این کار را در اختیار دارد. اگر ایران برای دفاع از خودش احساس نیاز کند، در صورتی که در معرض خطری مهلک قرار بگیرد، می تواند ظرف سه تا شش ماه سلاح هسته ای بسازد. این چیز عجیبی نیست، این وضعیت بسیاری از کشورهای مهم جهان از جمله ژاپن است. برای همین سوالی که مطرح می شود این است، چرا به ایران هسته ای اعتراض دارید اما عملا به پاکستان هسته ای، هند و اسرائیل اعتراض نمی کنید؟»

جواب داد: «برای این که آنها کشورهای بزرگ را در عمل انجام شده قرار دادند، برای همین کشورهای بزرگ برایشان راهی نمانده جز این که واقعیت را بپذیرند با وجود این که به آنها اعتراض می کنند. مثلا کره شمالی را ببین، با وجود اعتراض امریکا و مخالفت آن موفق شد به یک کشور هسته ای تبدیل شود.»

نظر دادم: «امریکا نتوانست مانع کره شمالی شود. با وجود مواضع جهانی اش با این وضعیت هم‌زیستی کرد یا اگر مذاکرات ترامپ و  کیم جونگ اون (یا عزیزش، آن طور که در برابر رسانه های جهان او را نامیده است) موفق شود خود را آماده هم‌زیستی با آن می کند. پس چرا در آینده با ایران هسته ای همزیستی نکند؟»

جواب داد: «برای این که ایران می گوید می خواهد کشور اسرائیل را نابود کند.»

گفتم: «بسیار خوب. اما فکر می کنم یا حتی می توانم بگویم اطمینان دارم که ایران جنگ مستقیمی علیه اسرائیل انجام نخواهد داد اگر اسرائیل به آن مستقیما حمله نکند. این موضع امریکا هم هست. آیا موشک های حزب الله اسرائیل را ویران می کنند و آن را پایان می دهند؟ آیا ایران به آن بمب هسته ای می دهد تا این کار را بکند؟ این غیرممکن است.»

جواب داد: «حزب الله در سال 2006 ده هزار موشک داشت. الآن ده ها هزار موشک دارد که در بینشان موشک های دقیق و نقطه زن هم هست. اینها را از کجا به دست آورده است؟»

گفتم: «آیا فکر می کنی آنها را خریده است؟ قطعا نه. ایران اولا برای دفاع حزب الله از خود و ثانیا کشورش آنها را به آن داده و ثالثا، این بخش مهمی از طرح منطقه ای آن است که اسرائیل را به طور مستقیم هدف قرار نمی دهد بلکه کلیت منطقه با اکثریت شناخته شده اش هدفش است. ایران می خواهد بر منطقه مسلط شود.»

البته در طول صحبتمان فهمید که من اخیرا از ایران دیدن کردم و برای همین پرسید نظرت درباره ایران چیست. نظرم را گفتم و درباره هسته ای شدن ایران صحبت کردیم. او که یکی از مقام های مهم در سازمانی امریکایی است که رسما از منافع اسرائیل در کشورش دفاع می کند، از باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق انتقاد کرد که به ایران اجازه داد در «توافق هسته ای» به صورت غیرمستقیم غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا بعد از ده سال انجام دهد و اظهار عقیده کرد که به این ترتیب ایران می تواند سلاح هسته ای بسازد. و گفت که باید توافق تضمین می کرد که ایران برای همیشه به سلاح هسته ای دست نمی یابد. همچنین می بایست قبل از امضای آن وضعیت خاورمیانه و دخالت نظامی و سیاسی در آن را نیز گفت وگو می کرد. نظر دادم: «به اوباما وعده دادند که بعد از امضای توافق گفت وگو کنند، اما خلف وعده کردند و پروژه منطقه ایشان را پیش گرفتند. اشتباه اوباما این بود که "قهر" کرد در حالی که هیچ طرحی در دست نداشت که در برابر خلف وعده ایران واکنش نشان دهد. البته ایران هم اشتباه کرد و امروز هزینه آن را می پردازد، که ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های سابق را علیه آن برگرداند و حتی تحریم های جدید بر آن تحمیل کرد و به این مسیر همچنان ادامه می دهد. علاوه بر آن مجبور است در صورتی که به مذاکرات برگردد بر سر این سه قضیه به مذاکره بنشیند، چه ترامپ رئیس جمهور بماند چه یک دموکرات جای او بیاید. این سه قضیه عبارتند از موشک های بالستیک، نقش ایران در منطقه و از سرگیری غنی سازی اورانیوم 10 سال پس از پایان محدودیت های تصریح شده در برجام.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران هسته ای ایران و امریکا خروج امریکا از برجام سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم توافق هسته ای


( ۳۰۶ )

نظر شما :

علی ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۲
آقای سرکیس نعوم،شاید نمی دانید که نیروگاه اتمی ارمنستان که پنجاه سال پیش با تکنولوژی ضعیفی که داشت،وبعد از زلزله « لنینکان،کیروفکان،اسپیتاک» نشت بیش از حد مجاز رادیو اکتیوش سلامتی،وامنیت اهالی منطقعه مخصوصان آذربایجان ترکیه راتهدید جدی میکند،،،،،،چرا آمریکا به ارمنستان جهت بر چیدن نیروگاه اتمی قراضه اش اعتراض نمیکند ،وشاید هم از باز یافت ومخلفات مربوط به نیروگاه اتمیش سلاح اتمی هم داشته باشد ،که شک وشبهه زیادی است. چون برای دول تروریست پرور مثل اسراییل،ارمنستان، که اشغالگر ودنبال هدفهای شیطانی،وادعاهای ارضی از همسایگان هستند بایستی کنترل شدیدی انجام شود،نه دیگران.،،،،،،،،،،،،،،ولی داستان هسته ای شدن چین،هند،پاکستان،کره شمالی، خلاصه وار چنین شد که: در زمان بعد از جنگ جهانی دوم که جهان دوقطبی در مرحله جنگ سرد بود روسیه کومونیست « که در سایه مهندسین آلمانی وانتقال تکنولوژی اتمی نیمه تمام آلمانها همراه مهندسین مربوطه به روسیه جهت جبران قسمتی از ضر ر زیان وخسارت ناشی از جنگ هیتلر،صاحب بمب اتمی شد» وبرای تقویت برادر کمونیست دیگرش « مایو تسونگ،چین» تکنولوژی ساخت بمب اتمی را در اختیار چینیها قرار داد،،،،وچون هند تازه مستقل از بریتانیا هم دشمنی دیرینه با چینیها دارد« مرزی،تاریخی» وعضو جامعه مشترک المنافع وبنوعی فرزند خوانده پیر استعمار« انگلیس» بود در مقابل ضعف نظامی اش با چینیها ، انگلیس هارا مجبور کرد که برایش تکنولوژی بمب اتمی را ارایه ودر ساختش هم یاری نمایند،،که انگلیس هم قبول وهند هم صاحب بمب اتمی شد،،،،،،،،،وچون پاکستان هم در مقابل با هند دشمنی داشتند«« استقلال کشمیر،واختلاف مرزی،واذیت مسلمانها در هند»»ودولت فرانسه هم برای اینکه هم در مقابل انگلیس کم نیاورد،و هم یار گیری میکرد،لذا تقاضای پاکستان برای کمک درساخت بمب اتمی را مشتاقانه قبول کرد،وپاکستان هم صاحب بمب اتمی شد،،،ودر مورد کره شمالی هم چون کره جنوبی ادعای تمامیت کره را داشت،چینیها به کره شمالی در ساخت بمب اتمی کمک کردند«« روسها هم مقداری کمک کردند»» تا در مقابل کره جنوبی پایدار وقوی باشد«« مخصوصا که کره شمالی ها هم عقیده کمونیستی را قبول کرده بودند»» پس تعصب از برادر هم کیش هم در جوامع کمونیستی رایج بود...،،،،،وقضیه اسراییل هم کاملا در دست شیطان بزرگ است وبرای دوشیدن اعراب در کنارشان از اسراییل لولو خور خوره درست کردند، ،،،،پس داستان چگونگی اتمی وصاحب بمب اتمی شدن کشورهای مورد اشاره سرکیس نعیم چنین بود، ولی حالا آنچه معلوم است در جهان۹ کشور دارای بمب اتمی هستند« آمریکا،روس،چین،انگلیس،فرانسه،هند ،پاکستان،کره شمالی،اسراییل»» ولی میگویند برزیل،آرژانتین،کانادا،استرالیا،....... ،،،لذا قانون بایستی شامل حال همه یا هیچ باشد نمیشود چند کشور با داشتن بمب اتمی چماق بدستی جهان را داشته باشد،وهر گونه زور وظلم را در سایه بمب اتمی اعمال کنند. یا حق.
افتخار میکنم که ایرانی هستم ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۳
یاد حرف ذوالفقار علی بوتو افتادم که گفت اگر مردم پاکستان علف بخورند پاکستان بمب اتم میسازد......ناگفته نماند که اگر ایران بمب اتم داشت امروز کسی جرأت نداشت که به ایران چپ نگاه کند چه برسد به تهدید و انواع توطئه ها ، اتهامهای پوچ و بی اساس ، جنگ روانی ، پروپاگاندا ، جنگ و ترور انسانهای شریف ایران......بطور کل شرایط ایران با تمام کشورهای اتمی که میشناسیم فرق دارد ، ایران باستان ، امپراطوری بزرگش ، و جمهوری اسلامی ایران همه در انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ با تولدی دوباره زنده شد و دنیا را تکان داد استقلال وعدالت خواهی پایه و اساس این انقلاب بی نظیر بود که از صد ها بمب اتم قویتر بود .
زیتون ۱۷ تیر ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۶
پس میشه نتیجه گرفت تنها راه نجات ایران قرار دادن امریکا در مقابل عمل انجام شده است ......بخصوص حالا که نطنز ترکیده و میشه تمام تجهیزان را به فردو انتقال داد و به آژانس گفت در انفجار همشون ازبین رفته.....
فدوی ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۶
سوال عجیبه چون کشورها را نمی توان مقایسه کرد و جواب هم عجیبه چون ...هند جزیی از بلوک غرب است و برای کنترل چین از طرف آمریکا لازم است ... اسراییل نیز تکلیفش مشخص است ... پاکستان هم کشوری خنثی در روابط بین الملل است با بینهایت مشکلات داخلی . هر چند نداشتن سلاح اتمی توسط پاکستان از دیدگاه غرب خوب است اما اگر هم داشته باشد بد نیست لااقل جلوی بلند پروازی های احتمالی هند را می گیرد و تا حدودی دهان مسلمانها که در دنیا تبعیض وجود دارد را می بندد و ... کره شمالی هم اساسا مشکلی با غرب ندارد مشکل آنجاست که آمریکا به داشتن یک مشکل در شرق آسیا برای حضور نظامی و سایر خرابکاریها ، نیاز دارد . اما ایران ... به دلایل متعدد قوی شدن ایران به صلاح هیچ یک از قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیست ( نوع حکومت مهم نیست پادشاهی یا جمهوری اسلامی ) اگر هم در قبل از انقلاب سلاح هایی به ایران می دادند اولا کاملا مدیریت شده بود ثانیا برای کنترل شوروی و اقمارش در صورت نیاز می توانستند از ایران استفاده کنند . اگر فروپاشی شوروی در زمان پهلوی رخ می داد دیگر رنگ اف 14 و ... را هم نمی دیدیم ... یادمان باشد الان ایران ، عربستان ، ترکیه و ... حکم بچه را دارند ( از دید غرب ) برخی بچه گربه اند که نهایت بشوند یک گربه که تا حدی از پیشرفت را مجاز می باشند حتی اف 35 هم می گیرند اما ایران حکم بچه ببر را دارد . ماهیت و ذات فرهنگ ایران ، تاریخ غرب آسیا ، موقعیت جغرافیایی و نوع تنیدگی فرهنگی در غرب آسیا و ... چه بخواهیم و چه نخواهیم ایران را به ببر تبدیل خواهد کرد ( کشورهای ریز و درشت منطقه از پیشرفت ایران خرسند نمی شوند اما اگر هم پیشرفت کرد و فی المثل به یک قدرت جهانی تبدیل شد ، سایه آن را به سایه آمریکا ترجیح خواهند داد ) . پس ایران با بقیه فرق دارد ... به همین دلیل عجیب و غریب ترین دشمنی را با ایران دارند به گونه ای سطح و نوع دشمنی با سطح امروز ایران ، تطابق ندارد . چرا ؟ زیرا آنها ببر آینده را می بینند و نه بچه امروز را ... این ذات ایران است و اگر به عنوان ایران این را پذیرفتیم ، دشمنی ها را نیز می پذیریم و انشالله قوی می شویم اما اگر نپذیرفتیم و تلاش کردیم خود را دوست آینده غرب نشان دهیم فقط وقت و انرژی خود را تباه کرده ایم زیرا غرب به سرکردگی آمریکا از خیلی قبلتر وجود ببر بالقوه را در غرب آسیا شناسایی کرده و تا توان دارد هرگز نخواهد گذاشت این بچه به بلوغ برسد ( با قاجار یا پهلوی یا جمهوری اسلامی یا هر مورد دیگر )
مسعود ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۵
پاسخ این سوال بسیار ساده و درعین حال معنی دار است !" آمریکارا باید در مقابل عمل انجام شده قرار داد" پاکستان و هند و ... همین کار را کردند و دیگران هم برای بسته شدن این پرونده باید همان راه را بروند نه اینکه از حقوق شرعی و قانونی و قرانی خویش عقب نشینی کنند ! " در مسئله ی اتمی ایران هرگاه به تعطیلی فعالیت های هسته ای ایران اسلامی فکر می کنم آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آیه ای را که به آن مزین شده ات را در ذهن خویش مجسم میکنم و این سوإل برایم پیش می آید آیا این آیه برای بعضی ها"منسوخ" شده است ؟!
امیر (بخش ۱) ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۴۸
من بارها نظرم را راجع به سرکیس نعوم گفته ام! او یک داستان سرایی بیش نیست!‌ همیشه از قول آدمهای خیالی نظرات و افکارش را بیان میکند. چون رفت و آمدی هم دارد خیلی راحت میتواند به آدمهای ساده این حرفها را بقبولاند اما خوب می داند اگر نام کسی را به زبان بیاورد آن فرد خیلی راحت می تواند دروغ هایش را برملا بکند! نکته دیگر اینکه فراموش نکنیم ۸۵٪ جهان اسلام و بالای ۹۰٪ از دنیای عرب مسلمانان غیر شیعه هستند که در میان اعراب کسانی که با ایران مشکل دارند کم نیستند. دشمنان این مملکت از طیف های مختلف با راه و روش های مختلف دشمنی خودشون رو نشون میدن. بترسید از گرگان در لباس گوسفند. بترسید از آن اعرابی که آرزو دارند ایران و اسرائیل با هم بجنگند تا دو دشمن اصلیشان خود به هم ضربه بزنند! از دید اعراب، ایران و اسرائیل دو دشمن اصلی جهان عرب بحساب می آیند و ما باید مراقب این نکات ریز باشیم!
امیر (بخش ۲) ۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۷
کره شمالی در محاصره چهار قدرت بزرگ منطقه ای (قدرت واقعی و نه شعاری!) یعنی چین، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا قرار گرفته و حتی بدون دخالت آمریکا این کشور نمی تواند تکان بخورد! چین روابط تجاری و راهبردی بسیار تنگاتنگی با سه کشور دیگر دارد و شاهرگ حیات کره شمالی هم در دستش میباشد و خیلی بهتر از آمریکا میتواند آن کشور را کنترل بکند کما اینکه کنترل هم میکند و کره شمالی فقط شعار می دهد و دیده نشده در سطح بین المللی اقدام قابل توجهی انجام دهد! اما ایران تنها در خاورمیانه و در بیخ گوش اسرائیل هر روز شعار نابودی این کشور را میدهد و تا لب مرزها و حتی داخل مرزهای اسرائیل از طریق گروههای نیابتی مثل حزب الله و جهاد اسلامی و حماس نفوذ کرده جدیدا هم که جبهه سوریه باز شده. و هر موشک و خمپاره ای که در اسرائیل فرود می آید نوعی حمله غیر مستقیم ایران به اسرائیل به حساب می آید. پرونده تروریسم ای که غرب ادعا میکند بر علیه ایران دارد حتی تا جغرافیای اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی (آرژانتین) سر دراز دارد! اما کره شمالی در داخل کشور خودش نشسته و فقط هارت و پورت میکند. مقایسه ایران با کره شمالی از نظر خطر آنها برای آمریکا یک اشتباه استراتژیک و بسیار بسیار خطرناک برای ما ایرانیان خواهد بود! در آخر اینکه حتی اگر آمریکا را از معادلات خارج کنیم با اسرائیل چه کنیم؟ اسرائیل در مورد عراق نشان داد که حتی اگر آمریکا عمل نکند آن کشور به تنهایی عمل کرده و دست آمریکا را در پوست گردو می گذارد. اگر اسرائیل به ایران حمله کند آمریکا مجبور به دخالت و حمایت از اسرائیل خواهد شد. این دیگر دموکرات و جمهوری خواه نمیشناسد و یک اقدام فراجناحی در آمریکا خواهد بود!
منتظر المهدی ۲۲ دی ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۶
ایران این قدرت رو داره که بمب اتم بسازه این خاک پر از استعداد هست ولی ما مسلمان هستیم شیعه هستیم تمدن هزاران ساله داریم استفاده از سلاح هسته ای نه تنها غیر بشر بلکه گناه هم هست در انفجار هسته فقط هدف مورد نظر و پایگاه نظامی دشمن از بین نمی رود بلکه هزاران انسان بی گناه پر پر میشوند مثل انفجار هیروشیما و ناکازاکی این با دین ما سازگار نیست که انسان های بی گناه را بکشیم همانگونه که رهبر انقلاب فرمود وقتی میگوییم مرگ بر امریکا یعنی مرگ بر دولت آمریکا نه ملت آمریکا پس ما نباید در جنگ از بمب هسته ای استفاده کنیم ولی اگه داشته باشیم خوبه چون دشمن میترسه و دیگه جرئت نمیکنه حرف اضافه بزنه
امیر ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۳
سلاح اتمی به عنوان سپر حفاظتی وعاملی بازدارنده دشمن برای حمله اتمی او مناسب است اما جهت زدن هرگز.اما باید ساخت وبازدارندگی را کامل کرد
مهدی ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۱
واقعاً برای من جای سوال هستکه چرا ساخت و استفاده بمب اتم حرام است ؟ زمانی فرض کنید که خدایی نکرده یکی از دشمنان ما در یکی از شهرهای ما بمب اتم انداخته خب چرا ما انتقام نگیریم ؟ مگه دولت هایی که بمب اتم ساختن با مالیات های همین مردمشون نساختن ؟مگه مردم این احزاب رو بر سر قدرت نیاوردن و حالا همون احزاب حاکم بر سر ما بمب اتم ریختن؟ به نظرمن ما باید بمب اتم داشته باشیم اولا برای بازدارندگی و دوما در صورتی که دشمنان بر علیه ما استفاده کرن از اون استفاده کنیم بدیهی است که وقتی دشمنان ما امثال این سلاح ها رو دارن ما هم باید داشته باشیم
Ali ۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۲:۵۰
ایران باید بمب اتمی بسازیم تا نسلها ابرقدرتیم و به همه کاستیها ۴۲ساله میارزه تا بمب اتمی نسازیم مورد حمله قرار میگیریم حتی اگه بی طرف بوده باز مثل جنگ جهانی حمله میکنند اگر چنگیز ها و سعدها متولد نشوند. لعن تاریخ به کسانی که ایران را با کره شمالی مقایسه میکنید ایران اتمی یعنی رقیب امریکا در قدرت اقتصاد و نظامی چون میتونه سرزمین جداشدش که ثروتمندن مثل ترکمنستان چهارمین منبع نفت و قطر بحرین پس پس بگیره و...با نیرو ایمان قدرت اول نظامی خواهد بود
امیرحسین ۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۶
ایران بسازه بعد استفاده نکنه تا دشمن بترسه یکم بیشتر فکر کنین لطفا
کوثر ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۹
خیلی جالب نبود
فاطمه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۳
من حرفشونو تایید میکنم