اما و اگر رفع تحریم تسلیحاتی!

در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی هم بعید است چین و روسیه به ایران سلاح بفروشند

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۰۷۰ آمریکا انتخاب سردبیر
صابر گل عنبری در یادداشتی پیرامون تحریم های تسلیحاتی ایران می نویسد: مهم نیست که تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی به نتیجه برسد یا خیر، به این علت که اگر هم تمدیدی صورت نگیرد، باز عملا بعید است که کشوری حتی چین و روسیه با تمسک به رفع تحریم‌ تسلیحاتی حاضر به فروش سلاح به ایران باشد.
در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی هم بعید است چین و روسیه به ایران سلاح بفروشند

صابر گل عنبری، کارشناس ارشد مسائل بین الملل

دیپلماسی ایرانی - هنوز چند ماه مانده تا بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر آینده برداشته شود. بعد از آن از لحاظ قانونی ایران می‌تواند سلاح وارد کند و طبق حقوق بین‌الملل کشورهای دیگر مجاز به فروش سلاح‌های غیر ممنوعه به ایران هستند. اما آمریکا تحرکات دیپلماتیکی را برای تمدید این تحریم آغاز کرده است و از اعضای شورای امنیت خواسته است این تحریم را تمدید کنند.  دور از ذهن است که این اتفاق بیفتد؛ نه حتی چین و روسیه، بلکه احتمالا شرکای اروپایی برجام نیز تمایل زیادی نشان ندهند. از این جهت که چنین اقدامی نقض مستقیم و رسمی برجام بوده و نمی‌خواهند با این کار ایران فراتر از پنج گام کاهش تعهدات خود برود.

البته به نظر نگارنده این‌ها زیاد مهم نیست؛ به این علت که اگر هم تمدیدی صورت نگیرد، باز عملا بعید است که کشوری حتی چین و روسیه با تمسک به رفع تحریم‌ تسلیحاتی حاضر به فروش سلاح به ایران باشد. داستان دقیقا مثل همین تحریم‌های اقتصادی خواهد بود که طبق همین قطعنامه برداشته شده‌اند، اما همه کشورهای جهان بر خلاف مفاد قطعنامه عمل کرده و به این تحریم‌ها با درجات متفاوتی پایبند هستند؛ به این علت که تنظیم کننده اساسی روابط بین‌الملل نه حقوق بین‌الملل بلکه منافع است.

در واقع اطمینان اروپا از پابرجا ماندن این تحریم با وجود رفع قانونی آن، یکی دیگر از دلایل خودداری آن از تمدید صوری این بند قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می‌رود.

البته این وسط دور از انتظار نیست که روسیه برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی خود در مقابل غرب بخواهد در جهت انعقاد قرارداد فروش سلاح حرکت کند، بدون این که قصد عملیاتی کردن آن را داشته باشد تا از آن به عنوان اهرم فشاری علیه آمریکا به ویژه در بحث لغو تحریم‌ها علیه مسکو بهره ببرد. 

حتی اگر هم بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم و روسیه واقعا به دنبال انعقاد چنین قراردادی باشد، باز شکل روابط راهبردی آن با اسرائیل اجازه نمی‌دهد عملیاتی شود.

به هر حال، چه تحریم تسلیحاتی ایران رفع شود چه نشود، عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد و این جنجالی هم که آمریکا اخیرا سر این قضیه راه انداخته بیشتر ناظر به تابوسازی از فروش سلاح به ایران و بر حذر داشتن کشورها پس از انجام آن پس از اکتبر آینده است.
 

کلید واژه ها: صابر گل عنبری ایران پایان تحریم تسلیحاتی ایران


( ۴۵ )

نظر شما :

amirq ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۴
یه چیزیو در نظر نگرفتی سود امریکا در فروش سلاح به ایرانه خیلی راحت اون احمق بن سلمانو تلکه میکنه
رستم ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰
چین و روسیه شاید علنا سلاح به ایران نفروشند ولی تکنولوژی زیادی به ایران منتقل کرده و خواهند کرد ، برای مثال بسیاری از تجهیزات راداری و اپتیکی که در این چند سال ایران رونمایی کرده ، خصوصا در رادار های ارایه فازی به طور مشخص با کمک کشور چین بوده به طوری که حتی انسان های غیر فنی و آماتور هم میتوانند با دیدن عکس مدل چینی و تطابق با مدل ایرانی به تشابهات ریز و کمک چین پی ببرند یا در موشک های کروز خصوصا در حوزه موتور ، در نیروی زمینی به عنوان مثال امرپ توفان ( خودرو زرهی ) به طور مشخص از موتور و سیستم تعلیق و شاسی از شرکت کاماز روسیه بوده است یا خودرو ارس از چین و ...... ، و در کل خواستم بگم غرب گراها و مزدوران داخلی ناراحت نفروختن سلاح از جانب چین و روسیه به ایران نباشند
فدوی ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۴
کاملا صحیح و منطقی است ... یا خودمان می سازیم یا ... یا نداره دیگه
amir ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۷
جناب رستم اشتباه میکنید اگر اینجوری بود که از برجام خارج میشدیم تمام اون موتور کروزی که شما میگید با همکاریه یک اکراینی که سازنده بوده طراحی شده خود طوفان اصلا کاناداییه یا باور برحسب اشتباه روس ها زمانی که قطعات اس 300 امد ایران نیرو ها اموزش دیدند اما سامانه رو ندادند ساخته شد که البته تاثیر بسزایی داشته و اثرش رو روی ناو های جدید ایران خواهیم دید(پرتاب گرم باور منظورمه) یا موشک ها رو یه زمانی میخریدیم یک ونیم میلیون دلار و عراق میخرید کمتر از صد هزارتا اما همت و مدیریت درس باعث ساختشون شد یا موتوری میگید تو بحث هوایی حتی چین هم برخی سوپر الیاژها رو نمیسازه و از روس ها میگیره ...این ها همیشه رفیق نیمه راه بودند اضلا تحریم ها رو هم تایید کردن این دوتا دلتون خوش نکنید الان مگه سوریه جلو چشممون نیست روس ها چجوری پشتمونو خالی کردن راه حل اینه که هرجور شده تحریمها لغو بشه یجوری یه سری زیر ساخت ها ساخته بشه و بعد مثل باور مثل موشک ها مثل تانک و...اینو تعمیم بدیم به خصوص به نیروی هوایی منظور اینکه اینطور نیست همه رو اونا دادند خودمونم سرویس شدیم در ضمن این غرب گراها باید خوشحال بشن و نه ناراحت نفهمیدم چی شد اخرش
زیتون ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۶
انسان های غیر فنی و آماتور هم میتوانند با دیدن عکس مدل چینی و تطابق....رستم جان چشم نخوری که این همه باهوشی.....ایران در بازار سیاه فقط به نمونه های تک و توک چینی دسترسی داره تا بتونه با روند مهندسی معکوس سریعتر و ارزان تر به محصول برسه .....هر گردی گردو نیست ......
Mohammad Reza ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۲:۲۵
خوب بود تحلیل (گل عنبری) را قبل از تیتر زدن داخل گوشت چرخ کرده میداختید تا شاید چیز بدرد خوری ازش بیرون میامد که قابل خواندن باشد.
رضا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۶:۰۸
سلام ، کلا ایشان در بافتن آسمان ریسمان تبحر خاصی دارند ، بیچاره مملکتی که استراتژیست آن امثال شماست
میانجی ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۱
با سلام همین الان اقلام و لوازم مورد نیاز به نحوی از آمریکا و اروپا و چین و روسیه و... به ایران می رسد و با استفاده از آنها صنایع دفاعی و باز دارنده ایرانی به نحو مطلوبی توسعه می یابد در صورت رفع تحریم سازمان ملل ، کشورهایی که به وجود ایران قوی نیاز دارند بلاکش تامین سلاح هم خواهند بود