واکنش سفیر ایران در فرانسه به کارشکنی آمریکا در ممانعت از بهره‌مندی ایران از منابع مالی بین‌المللی برای مبارزه با کرون

۲۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۹۰۶۵۹ سرخط اخبار

بهرام قاسمی با اشاره به محروم کردن برخی کشورها از داشته‌های مالی خود و ممانعت از بهره‌گیری آنان از منابع مالی بین‌المللی، گفت: عاملان تحریم‌ها هنوز نمی‌دانند مبارزه با درد مشترک کرونا نیازمند تلاشی مستمر و همگانی است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس٬ بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس امروز (شنبه) در چند توئیت که در صفحه سفارت ایران در فرانسه منتشر شد٬ با اشاره به کارشکنی آمریکا در ممانعت از بهره‌مندی ایران از منابع مالی بین‌المللی برای مبارزه با کرونا نوشت: «در نقطه نقطه جهان طی دهه‌ها، کشورها شاهد انواع بلایای طبیعی از زلزله، سیل و.... بوده‌اند و جهانیان با هر نیت و نگاهی در امدادرسانی به فاجعه دیدگان تلاش و بیان همدردی کرده‌اند. کرونا به نظر می‌رسد نه صاحب عزایی باقی گذاشته و نه فرصتی برای بیان همدردی و نه حتی امدادرسانی.»

وی افزود: «کشورها برای مرگ کرور کرور آدمیان حتی دیگر تسلیت و ابراز همدردی نتوانند. جهان تصویر جدیدی از نگرانی، دلهره، رقابت و اندیشیدن به خود را به معرض دید و تماشای تاریخ و جهان به هم «ناپیوسته» امروز گذاشته است. کشورهای جهان به نسبتی و بی توجه به توان نظامی و اقتصادی٬ با این پدیده شوم در مبارزه هستند.»

سفیر ایران در پاریس با بیان اینکه «برخی سعی دارند کماکان سیاست‌های تحریمی و فشار حداکثری را با اهداف سیاسی اعمال کنند»٬ عنوان کرد: «محروم کردن کشورها از داشته‌های مالی خود و ممانعت ازبهره گیری آنان از منابع مالی بین‌المللی نشانگر آن است که آنان هنوز نمی‌دانند مبارزه با این درد مشترک در یک تلاش مستمر و همگانی امکانپذیر خواهد بود.»

به گزارش فارس٬ یک رسانه آمریکایی گزارش داد دولت این کشور با درخواست ایران برای درخواست وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول مخالفت کرده است. 

پایگاه المانیتور به نقل از منابع آگاه این خبر را گزارش داده و نوشته ایالات متحده با اعطای این پول به ایران در بحبوحه همه‌گیری بیماری «کووید-۱۹» مخالف است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با المانیتور به تکرار ادعاهای تکراری علیه ایران پرداخت و تلاش کرد مخالفت واشنگتن با وامی که ایران به منظور مقابله با ویروس کرونا مطالبه کرده را توجیه کند. (اینجا بخوانید)

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد طی نامه‌ای به رئیس «صندوق بین‌المللی پول» خواستار تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از طرح ۵۰ میلیارد دلاری تسهیلات سریع آن صندوق برای پیشگیری و درمان و مقابله با آثار اقتصادی ویروس کرونا شده است.

کلید واژه ها: ایران و فرانسه کرونا بهرام قاسمی


( ۱ )

نظر شما :