کرونا؛ فصل جدید دو ملت ایران وچین

۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۷ کد : ۱۹۹۰۱۹۵ سرخط اخبار

سیل اعطای کمک‌های مردم چین به ایران برای مقابله با کرونا نشان می‌دهد که اتخاذ رویکرد درست در حمایت به موقع از این کشور توسط تهران سبب شده است عمق رابطه دو کشور وارد مرحله جدید مردمی شود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- محسن احدی؛ حمایت به موقع ایران از چین در مقطع شیوع بیماری کرونا در این کشور، سبب شد تا به هنگام نیاز کشورمان به کمک‌های بهداشتی و درمانی، پکن در کنار تهران بایستد.

این روزها هرج و مرج ناشی از کرونا جهان را گرفته و نه تنها سیاستمدارانی که تا دیروز ژست «جهان بی مرز» و «جهان وطنی» به خود گرفته بودند، حالا دستور بستن مرزهای کشور خود را با همسایگان می‌دهند؛ بلکه هر روز شاهد انتشار ویدیوهایی از زد و خورد مردم عادی در فروشگاه‌ها بر سر اقلامی چون مواد غذایی و دستمال و مواد عفونی هستیم.

شاید اگر در حالت عادی و پشت قاب جعبه جادو چنین تصویرهایی را می‌دیدیم، تصور داشتیم که بار دیگر سینمای هالیوودی فیلمی بر اساس تخیلات ساخته و در انتهای آن یک قهرمان آمریکایی قرار است همچون سوپرمن کل عالم بشری را نجات دهد.

ولی واقعیت‌های امروز جهان نشان می‌دهد که رنگ و لعاب ساخته شده توسط رسانه‌ها در مورد زندگی بهشت گونه جهان به اصطلاح متمدن غربی، تنها سرابی بیش نبوده و تنها یک بحران نیاز داشت که این تصور پوشالی فرو بریزد.

تروریسم اقتصادی آمریکا علیه سیستم بهداشت و درمان ایران

اما در کنار سایه شومی که ویروس کووید -۱۹ یا همان کرونای جدید بر جهان افکنده، شاهد تصاویری هستیم که همچنان آدمی را بر هدف والای جامعه بشری و نوع دوستی انسان امیدوار می‌کند.

این روزها که سیستم بهداشت و درمان کشورمان به شدت درگیر مبارزه با کرونا بوده و تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران سبب شده است تا برخی اقلام ضروری و حیاتی برای نجات جان بیماران در کشور دچار کمبود باشد، شاهد هستیم که تاکنون ۹ محموله کمک‌های دولت و ملت چین به سیستم بهداشتی کشور به ایران ارسال شده است.

ریشه این اقدامات پکن را باید در اقداماتی دانست که از همان ابتدای شروع کرونا در چین و در قالب دیپلماسی عمومی از جانب ایران اتخاذ شد.

پیام ایران به چین: قوی باش

روزی که کرونا در چین شروع پیدا کرد، در حالی که برخی دولت‌ها به سرعت شروع به بستن مرزهای خود با این کشور کردند و احساسات چینی ستیزی در غرب گسترش یافت، به طوری که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به جای به کار بردن واژه ویروس کرونا از آن به عنوان «ویروس ووهان» یاد کرد، دولت و ملت ایران در کنار چین ایستاد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر به زبان چینی شعر «بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» سعدی را منتشر و از اقدامات چین در مقابله با کرونا تقدیر کرد.

وی در یادداشت مجازی خود نوشت: ایران در کنار چین ایستاده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس چین با زبان چینی پیامی به ملت این کشور ارسال کرد و گفت: چین قوی باش.

تشکر پکن از تهران برای حمایت از مقابله با کرونا

این سخنان بلافاصله با تقدیر چینی‌ها روبرو شد و هوا چونینگ سخنگوی وزارت خارجه این کشور با قدردانی از اظهارات محمد جواد ظریف، اظهار داشت: وزیر خارجه ایران اولین مقامی در جهان بود که از چین حمایت کرد.

همچنین چانگ هوا سفیر جمهوری خلق چین در تهران در توییتی از حمایت ظریف از کشورش تشکر کرد.

در همین زمان ایران محموله‌هایی حاوی کمک‌های بهداشتی از جمله سه میلیون ماسک به چین ارسال کرد که موجب تقدیر مسئولان چینی از حمایت‌های کشورمان شد.

همین اقدامات و حمایت‌ها سبب شد تا به محض آنکه ایران احتیاج به کمک پیدا کرد، سیل ارسال کمک‌های دولت و مردم چین به سمت کشورمان سرازیر شود.

بر اساس اعلام سفیر چین در تهران تاکنون ۹ محموله کمک‌های ارسالی از سوی دولت، بازرگانان و مردم چین به ایران ارسال شده است و کمک‌های بیشتری نیز ارسال خواهد شد.

محمد کشاورز زاده سفیر کشورمان در چین در توئیتر خود با انتشار عکس‌هایی از اقلام اهدایی ملت چین به ایران عنوان کرد که منتظر هواپیما برای ارسال این کمک‌ها به ایران است.

وب سایت چینی «ویتانیشیا» در همین رابطه نوشت: ایران در سخت‌ترین مرحله چین برای مقابله با کرونا سه میلیون ماسک به ما هدیه داد، حالا اجازه دهید ما به ایران کمک کنیم.

اقدام متقابل مردم و دولت چین

«لی سیاو لین» رئیس انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی در پیامی گفت: با شروع و گسترش بیماری کرونا در چین، اقشار مختلف جامعه ایران کمک‌هایی به چین ارسال کردند که این کاملاً بیانگر دوستی عمیق میان مردم چین و ایران و نیز در کنار یکدیگر بودن در زمان مشکلات است.

«شاها یلین» رئیس انجمن دوستی شانگهای با کشورهای خارجی در همین زمینه افزود: از زمان شروع ویروس کرونا، مردم چین پشتیبانی و کمک ارزنده‌ای از مردم ایران دریافت کردند. ما در این شرایط سخت و دشوار با مردم ایران همدردی کرده و در کنار آنها خواهیم ایستاد.

همزمان، انتشار ویدئوهای بسیاری در فضای مجازی که در آنها شهروندان چینی خطاب به ملت ایران اعلام می‌کردند «ایران قوی باش»، نشان می‌داد که اقدام ایران در ارسال محموله‌های بهداشتی، حمایت‌های ظریف از چین و همچنین اقدام شهرداری تهران در انعکاس پرچم چین بر روی برج آزادی تهران، سبب شده است تا پیوندهای عمیقی میان مردم دو کشور ایجاد شود.

هنرمندان چینی نیز از قافله ارسال کمک به ایران عقب نماندند، به طوری که «ژئو شانگ» هنرمند و کمدین چینی، ۵۰۰ عدد اکسمیتر، ۲۵ ژنراتور اکسیژن و یک دستگاه CPR به سفارت کشورمان در پکن اهدا کرد.

ایران قوی‌تر خواهد شد

روزنامه «خلق» چاپ پکن نیز در گزارشی نوشت: هنگامی که کرونا در چین رخ داد، اولین همدلی که چین دریافت کرد از سمت ایران بود و این کشور تجهیزات پزشکی به ما اهدا کرد. حالا چین در زمانی که ایران به کمک نیاز دارد، کمک‌های خود را به این کشور ارسال می‌کند. ما همیشه ماسک‌هایی را که مردم ایران در زمان دشواری به ما اهدا کردند، به یاد خواهیم آورد.

این روزنامه در ادامه با بازنشر پیام‌های برخی شهروندان چینی در حمایت از ایران افزود: از ملت ایران به خاطر حمایت شدید از مردم چین در روزهای ابتدایی شیوع کرونا تشکر می‌کنیم. وحدت قدرت است. پس از شکست دادن بیماری کرونا، ایران قوی‌تر شده و دوستی میان میان چین و ایران عمیق‌تر خواهد شد.

از همین رو بود که سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: دولت و ملت ایران هرگز دوستان دوران سختی خود را فراموش نمی‌کنند.

یک ضرب المثل چینی به این مضمون وجود دارد که «بال، قو را هزاران فرسنگ دور می‌برد»، از همین رو است که آن روزی که دولت و ملت چین دچار مشکل بوده و نیازمند یاری و حمایت بودند، دولت و ملت ایران بنا به وظیفه ذاتی خود در کنار آنها ایستاد و از هیچ کمکی دریغ نکرد.

از همین جهت بود که این محبت مردم و دولت ایران در هنگام دچار شدن به مشکلات بی پاسخ نماند و دست یاری چینی‌ها به سوی کشورمان دراز شد. دیپلماسی عمومی ایران در مقطع نیاز چین به کمک سبب شد، مردم و دولت این کشور به عمق روابط دو کشور پی برده و از همین رو باید گفت می‌توان مدعی شد، روابط تهران و پکن دوران جدیدی را آغاز خواهد کرد.

کلید واژه ها: ویروس کرونا ایران و چین


( ۴ )

نظر شما :

ایران ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۰
درود بر ملت ایران و چین