سفیر ایران در قطر: به دنبال همکاری سازنده با کشورهای منطقه هستیم

۲۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۸۹۴۹۹ سرخط اخبار

سفیر ایران در قطر در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ناامنی و تنش در منطقه، اعلام کرد که جمهوری اسلامی به دنبال همکاری سازنده با کشورهای منطقه است.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین روز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

در این مراسم جمعی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی، پارلمانی و نظامی قطر و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم دوحه حضور داشتند.

محمدعلی سبحانی سفیر ایران در قطر در این مراسم طی سخنانی به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف و دستاوردهای حاصله در ۴۱ سال گذشته علیرغم فشارهای خارجی و تحریم‌ها اشاره کرد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، خاطرنشان کرد: سیاست ایران در ارتباط با کشورها و امور بین‌الملل براساس اصل مشارکت و همکاری سازنده است.

سفیر ایران با اشاره به سیاست فشار حداکثری و تحریم‌هایی که دولت آمریکا علیه ملت ایران اعمال کرده است، یادآور شد: این فشارها و تحریم‌ها، شرایط دشواری را برای تامین دارو و مواد ضروری ایجاد کرده که کمبود داروها جان بسیاری از شهروندان ایرانی را تهدید می‌کند.

سبحانی با بیان اینکه برجام می‌توانست منجر به صلح و امنیت در منطقه شود، ولی خروج آمریکا از برجام منجر به ایجاد تنش در منطقه شده است.

سفیر ایران در دوحه با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل رونمایی شد، خاطرنشان کرد: معتقدیم که این طرح بهترین راه‌حل برای صلح در منطقه است.

دیپلمات ارشد ایران در دوحه همچنین به ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه اشاره کرد و گفت: سردار سلیمانی از سوی دولت عراق برای گفتگو و مشورت درباره کنترل وضعیت و یافتن راه‌هایی برای حل تنش‌ها در عراق رسما به این کشور دعوت شده بود و ترور وی یک اقدام تروریستی و جنگ علیه کشور ما (ایران) بود که می‌توانست به جنگی عظیم منجر شود.

به گزارش فارس، سفیر ایران در قطر اضافه کرد: دولت ایران به شیوه‌ای خردمندانه و شجاعانه به این اقدام آمریکا پاسخ داد و یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا (عین الاسد) را مورد هدف قرار داد. دولت ایران ضمن تحقیر قدرت نظامی آمریکا در منطقه، با خردمندی مانع از جنگی خونین و ویرانگر برای همه کشورها در منطقه شد.

وی طرح موسوم به معامله قرن را نیز مورد اشاره قرار داد و آن را در راستای افزایش ناامنی و تنش در منطقه برشمرد و گفت: ایران از همه کشورها می‌خواهد که با این طرح تحمیلی آمریکا مخالفت کنند.

سفیر ایران همچنین روابط تهران و دوحه و رفت و آمدهای اخیر بین مقامات دو کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: روابط دو کشور در سال‌های اخیر در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی و همکاری‌ مرزی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سبحانی با اشاره به هفتمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است در اواسط آوریل در تهران برگزار شود، گفت: امیدواریم علیرغم برخی مشکلات و موانع روابط را در همه سطوح گسترش دهیم.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز با ارسال پیام تبریکی به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک گفت.

گفتنی است مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی همچنین در  دیگر سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برگزار شد. 

کلید واژه ها: ایران و قطر


( ۴ )

نظر شما :