بیست و هفتمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

باید بیل کلینتونی بیاید و ترامپ را شکست دهد/ هیچ کدام از کشورهای منطقه دنبال اصلاحات نیستند

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۹۴۴۹ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جو بایدن، نامزد دموکرات ها، فرد قدرتمندی است اما از لحاظ سنی بزرگ است. دموکرات ها، جوان ها و زنانشان به چپ گرایش دارند. برای همین شانس این دموکرات ها پایین است برای این که کلا چپ ها از اکثریت خارج و مردودند کلا واژه چپ مردود است. شاید از میان خیل نامزدهای دموکرات کسی پیدا شود و مردم را به یاد رئیس جمهوری اسبق، بیل کلینتون، بیندازد.
باید بیل کلینتونی بیاید و ترامپ را شکست دهد/ هیچ کدام از کشورهای منطقه دنبال اصلاحات نیستند

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و هفتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدارم با مقام طراز اول در یکی از مهمترین سازمان های یهودی امریکایی که مرکزش در نیویورک است و الآن نیز روابط بسیار خوبی با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده دارد، پرسیدم: «نظرت درباره ترامپ و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، به طور کلی، چیست؟» جواب داد: «همان طوری که می دانی ترامپ نخبه نیست. از روی خوش شانسی رئیس جمهوری ایالات متحده شد با وجود این که هیچ کس انتظار آن را نداشت. او خودش را حتما برای دور دوم ریاست جمهوری در انتخابات 2020 نامزد خواهد کرد، اما ضعیفترین نامزد خواهد بود و به نظر من سرنگون خواهد شد. شاید در صورتی که تعداد نامزدهای انتخابات نزد دموکرات ها به بیش از 20 نفر رسید، یکی از نامزدهای جوان آنها پیروز انتخابات شود.»

نظر دادم: «یک شخصیت مهم امریکایی آنچه الآن به من گفتی را تایید کرد. همچنین یکی از مسئولان سابق جمهوریخواه نیز به من گفت که ممکن است دوره اش به پایان نرسد و اگر هم به پایان برسد شاید با یک درصد کمی برای دور دوم ببازد. همچنین یک جمهوریخواه دیگری نیز به من گفت که میزان پیروزی اش در انتخابات در حال حاضر نزدیک به 40 درصد است. اگر این رقم را افزایش ندهد حتما شکست خواهد خورد. به هر حال باید منتظر ماند و دید که انتظارات چگونه خواهد بود یا نظرسنجی های ریاست جمهوری امریکا چه چیزی را نشان خواهند داد. جو بایدن، نامزد دموکرات ها، فرد قدرتمندی است اما از لحاظ سنی بزرگ است. دموکرات ها، جوان ها و زنانشان به چپ گرایش دارند. برای همین شانس این دموکرات ها پایین است برای این که کلا چپ ها از اکثریت خارج و مردودند کلا واژه چپ مردود است. شاید از میان خیل نامزدهای دموکرات کسی پیدا شود و مردم را به یاد رئیس جمهوری اسبق، بیل کلینتون، بیندازد.»

بعد از آن صحبت ما به کردستان عراق کشیده شد، دیپلمات سابق و روزنامه نگار فعلی گفت: «از کردستان برای شرکت در یک نشست دیدن کردم، در آنجا گفتم که کشورهای منطقه یا سازمان های منطقه ای می گویند که اصلاحات را در پیش گرفته اند. در حالی که هیچ کاری در این زمینه نمی کنند یا عکس وعده هایی که می دهند عمل می کنند، در منطقه کشورهایی هستند که اصلا دنبال اصلاحات نیستند در نتیجه هیچ اصلاحاتی انجام نمی شود. هیچ کس در منطقه فکر کشور یا فکری برای کشور ندارد. شاید مصر تنها کشوری در جهان عرب باشد که کشور عمیقی محسوب می شود.»

پرسیدم نظرت درباره «معامله قرن» چیست که ترامپ و داماد و مشاورش فکر می کنند در آینده ای نه چندان دور با آن درگیری های اسرائیل و فلسطین را پایان می دهند؟  

جواب داد: «از آن چیزی در نمی آید (این را به عربی گفت). بیشتر این احتمال وجود دارد که نتانیاهو دستش را روی آن بخشی از کرانه باختری بگذارد که در آن شهرک سازی شده است. تا الآن 650 هزار شهرک نشین در آنجا ساکن هستند، او می خواهد این رقم را به یک و نیم میلیون نفر افزایش دهد. اما فلسطینی ها نمی توانند با «معامله قرن» پیش روند، همین طور اردن و عربستان. دلیلش هم این است که حق بازگشت در آن وجود ندارد.»

نظر دادم: «حق "بازگشت" ضروری است اما اسرائیل و به همراه آن امریکا آن را رد می کنند. این مخالفت ادامه می یابد و به همراه آن درگیری ها هم ادامه می یابند. آنچه برای اعراب و مسلمانان مهم است قدس شرقی و مسجد الاقصی است. شاید اگر «معامله» کوشنر بتواند بقای مسجد الاقصی و مناطق عربی در شرق بیت المقدس را تحت سلطه «دولت» فلسطینی با وجود متزلزل بودنش، تضمین کند، شاید معامله قرن مورد قبول واقع شود.»

جواب داد: «حق با توست. با همه اینها معتقدم که برای سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، و پسرش امیر محمد، ولیعهدش نیز آسان نباشد که راه حل کوشنر را بپذیرند.»

ادامه دارد...

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا معامله قرن فلسطین و اسرائیل اصلاحات در خاورمیانه


( ۷ )

نظر شما :