نخست وزیر جدید عراق در آستانه معرفی

۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۳ کد : ۱۹۸۹۱۹۰ سرخط اخبار

 ایرنا – شواهد و اطلاعات منابع مختلف حاکی است که نخست وزیر جدید عراق احتمالا به زودی مشخص و معرفی شود.

برخی منابع به طور مشخص اعلام کرده اند که به احتمال فراوان تا پیش از روز جمعه (پس فردا) نخست وزیر جدید اعلام شد.

«عامر الفایز» نماینده مستقل در پارلمان عراق در اظهاراتی گفته است که توافق های بین فراکسیون های مهم پارلمان و رییس جمهوری در خصوص نامزد نخست وزیر جدید انجام شده است.

وی اضافه کرد که «محمد توفیق العلاوی» وزیر ارتباطات سابق، «علی الشکری» مشاور و رییس تیم مشاوران رییس جمهوری و «مصطفی الکاظمی» رییس سازمان اطلاعات و امنیت عراق مهمترین نامزدهای این سمت هستند.

وی دور از ذهن ندانست که یک نامزد چهارم که کمتر در رسانه ها مطرح شده در آخرین  لحظات به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی شود.

الفایز خاطرنشان ساخت: اکنون فراکسیون های ذیربط و رییس جمهوری از بیم سوخته شدن این نامزد چهارم در میادین اعتراضات و صحنه رقابت های سیاسی از رسانه ای کردن نام او خودداری کرده اند.

محمد توفیق العلاوی در ۲۰ ژانویه (۳۰ دیماه گذشته) تا آستانه انتخاب پیش رفت و قرار بود که ساعت ۱۰ شب دوشنبه ۲۰ ژانویه به عنوان نخست وزیر جدید معرفی شود اما در آخرین لحظات پاره ای شرط و شروط جدید این چهره مانع معرفی اش شد.

دولت عراق حتی یک هواپیمای ویژه برای انتقال او از بیروت به بغداد ارسال کرده اما شرایط تازه ای که مطرح کرده و مدعی فشار برخی فراکسیون ها بر او شد، مانع این انتخاب شد.

العلاوی بعد از آن در یک مصاحبه تلویزیونی انصراف خود را از نامزدی پست نخست وزیری اعلام کرد اما گزارش ها حاکی است که العلاوی همچنان یکی از نامزدهای مطرح است و به طور کامل از این رقابت کنار نکشیده است.

تاکنون منابع مطلع از رسانه ای کردن نامزد چهارم خودداری کرده اند اما بسیاری شانس این نامزد چهارم ناشناس را بسیار بالا دانسته اند.

بر اساس گزارش ها مهمترین فراکسیون های مطرح در معرفی نخست وزیر دو فراکسیون «الفتح» (هادی العامری) و «سائرون» (مقتدا صدر) هستند در عین حال فراکسیون های شیعی از جمله «دولت قانون» (نوری المالکی)، «جریان حکمت» (سید عمار حکیم) و «ائتلاف النصر» (حیدر العبادی) به طور ویژه در رایزنی انتخاب نخست وزیر جدید نیز مشارکت دارند.

الفایز گفته است که گرچه پست نخست وزیری سهم جریان های سیاسی شیعه است اما به دلیل اهمیت این منصب، جریان های سیاسی کرد و اهل سنت نیز در روند رایزنی ها حضور دارند و به دور از آن نیستند.

گفته می شود که «برهم صالح» رییس جمهوری که درصدد رضایت خاطر میادین اعتراضی است و فراکسیون های شیعه که تحت فشار اعتراضات و مرجعیت عالی دینی عراق هستند، برای شتاب در انتخاب چهره فراجناحی که مقبولیت عمومی داشته باشد، در شرایط بغرنجی به سر می برند.

یکدست نبودن میادین اعتراضی از یک سو و اختلافات فراکسیون ها از طرفی و اعمال نظرهای شخصی رییس جمهوری در خصوص چهره مناسب برای پست نخست وزیری، بیش از پیش انتخاب نخست وزیر جدید را دچار چالش و مشکل کرده است.  

مرجعیت عالی دینی عراق جمعه گذشته در بیانیه ای از به درازا کشیده شدن مساله انتخاب نخست وزیر جدید از سوی طبقه سیاسی حاکم انتقاد کرده و خواستار شتاب در معرفی فرد جایگزین عادل عبدالمهدی شد.

کلید واژه ها: عراق


( ۲ )

نظر شما :