قلیچداراوغلو: آشتی با اسد کلید رهایی از تروریسم است/ به لطف اردوغان ترکیه دیگر دوستی ندارد

۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۷ کد : ۱۹۸۷۲۳۵ سرخط اخبار

رهبر حزب اپوزیسیون "مردم جمهوری خواه" ترکیه با اشاره به اینکه اردوغان از تجربه‌های شکست خورده‌اش در سوریه درس عبرت نمی‌گیرد تاکید کرد: ترکیه تنها از طریق آشتی با دمشق می‌تواند از شر تروریسم رها شود.

به گزارش ایسنا، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه در گفتگو با شبکه خبری المیادین درباره کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش اظهار کرد: با وجود کشته شدن البغدادی و معاونانش، اما خطر داعش همچنان ادامه دارد و دلیل آن هم اینست که داعش گروهک‌های پنهانی در سوریه، عراق و دیگر کشورها دارد و در حالی که صدها تن از اعضای خانواده‌های داعشی‌ها به ترکیه و تعداد دیگری از آنها نیز به پایگاه‌های آمریکایی در غرب عراق منتقل شدند، هزاران داعشی و خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های تحت حمایت کردها حضور دارند.

رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه گفت: داعش گروهک‌های پنهان و حلقه‌هایی در ۷۶ شهر ترکیه داشت و آن زمان اردوغان داعش را به دلایل عقیدتی گروهی تروریستی نمی‌دانست، داعش اقدامات تروریستی در شهرهای ترکیه از جمله استانبول، آنکارا و غازی آنتپ انجام داد که به کشته شدن صدها شهروند ترکیه و شهروندان خارجی منجر شدند، در حالی که مسئولان ترکیه می‌توانستند مانع از چنین اقداماتی شوند، اما به دستور دولت این کار را نکردند، اگر دولت از سال ۲۰۱۴ به شکل جدی با داعش مقابله کرده بود، اکنون به این وضعیت در عراق و سوریه نرسیده بود.

قلیچدار اوغلو بار دیگر موضعگیری خود درباره عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات تکرار کرده و گفت: سخنان اردوغان و حامیانش که درباره کشورگشایی‌ها صحبت می‌کنند به شکلی که گویی آنکارا برای الحاق شرق فرات به ترکیه می‌جنگد، اساساً اشتباه هستند. اردوغان از شکست‌های خود در سوریه درس عبرت نمی‌گیرد، او درباره منطقه امن در طول مرزهای مشترک با سوریه به طول ۴۸۰ کیلومتر صحبت کرد اما تنها به دو منطقه کوچک در حد فاصل راس العین و تل‌ابیض اکتفا کرده و مجبور شد عملیات نظامی را براساس دستورالعمل‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او پایان دهد.

وی افزود: اولویت این بود که این مساله را از ابتدا با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بررسی کند زیرا ترکیه تنها از طریق آشتی با دمشق و در ادامه هماهنگی و همکاری مستقیم با دولت سوریه به عنوان مالک مناطق شرق فرات از شر تروریسم و تروریست‌ها رها شود زیرا نابودی تروریسم و تروریست‌ها در اصل مسئولیت دولت و مردم سوریه است و ما تنها باید به آنها در جنگ‌شان علیه تروریست‌ها حال هر عنوانی که دارند، اعم از النصره یا داعش ، ارتش آزاد یا یگان‌های مدافع خلق کرد، نیروهای سوریه دموکراتیک یا دیگر گروه‌ها کمک کنیم، ترکیه تنها با هماهنگی دمشق می‌تواند مشکل پناهجویان را رفع کند و نباید این نکته را فراموش کنیم که در اصل اردوغان علت این مشکل است.

این مسئول ترکیه‌ای درباره زمینه‌ها و دلایل اتهام اردوغان در این مساله گفت: این اردوغان است که با کمک برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی، سلاح و تجهیزات جنگی را برای گروه‌های تروریستی در سوریه ارسال کرد و اوست که مسلمانان را به جنگ با یکدیگر تحریک کرد و به هزاران تروریست خارجی اجازه داد از طریق مرزهای مشترک وارد سوریه شده و زخمی‌های خود را برای درمان به بیمارستان‌های ترکیه منتقل و دوباره آنها را به سوریه اعزام کنند. او بود که اعلام کرد در مسجد اموی دمشق نماز برپا خواهد کرد، او در این راستا سیاست‌های طائفه‌ای-اخوانی و قومیت-نژادی را در پیش گرفت و به گونه‌ای رفتار کرد که گویا او پادشاهی است که برای همه چیز تصمیم‌گیری می‌کند.

قلیچدار اوغلو در ادامه اردوغان را مسئول انزوایی دانست که ترکیه به دلیل سیاست‌های تحریک‌آمیز و خصمانه او از آن رنج می‌برد.

او افزود: به لطف این سیاست‌های اردوغان ما دیگر هیچ دوستی در منطقه و حتی در جهان و حتی در میان کشورهایی که در ابتدای جنگ سوریه همپیمان آنکارا بودند، نداریم.

این مسئول ترکیه‌ای در ادامه از تاکید دوباره اردوغان بر پایبندی خود به حفظ وحدت، حاکمیت و استقلال سوریه ابراز تعجب کرد و گفت: اردوغان خود به ماجراجویی‌هایش در داخل سوریه ادامه داده و نیروهای خود را به داخل خاک این کشور اعزام کرده و از ده‌ها هزار شبه‌نظامی در ارتش ملی سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

او ضمن تقدیر از اردوغان بابت دست کشیدن از طرح‌ها و برنامه‌های نظامی خود و اندیشیدن به عقب‌نشینی تدریجی از سوریه و ایجاد روابط دیپلماتیک و دوستانه و نیز حسن همجواری با کشور و مردم سوریه که می‌تواند در تقویت روابط گسترده‌تر با کشورهای همسایه به ویژه ایران و عراق تاثیر داشته باشد، گفت: زمان آن رسیده که این کشورها با یکدیگر همکاری کرده و به دور از هرگونه دخالت خارجی در راستای حل بحران‌ها با یکدیگر همکاری کنند و این در راستای منافع ترکیه در تمامی زمینه‌ها خواهد بود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد شرایطی مناسب برای دستیابی به راه‌حلی نهایی برای بحران سوریه در چارچوب قطعنامه‌های سازمان ملل و نتایج مذاکرات آستانه، سوچی و ژنو، کمک به تمامی گروه‌های نژادی، مذهبی، طایفه‌ای، اجتماعی و قبایلی سوریه جهت تعیین سرنوشت خود به شکل آزاد و بدون هیچگونه دخالت خارجی را خواستار شد و بر لزوم حمایت از دولت تکثرگرا، سکولار و متمدن سوریه بدون هیچگونه دخالت یا فشار خارجی و در چارچوب قانون اساسی جدید که اعضای کمیته آن در ژنو درباره آن توافق خواهند کرد، تاکید کرد.

قلیچدار اوغلو گفت: اردوغان باید برای ما توضیح دهد چرا ناگهان به دشمن سرسخت اسد و مردم سوریه تبدیل شد و چرا با دولت سوریه که هیچ اقدامی علیه ترکیه انجام نداده دشمنی می‌کند در حالی که دولت اردوغان علیه دمشق اقدامات بسیاری انجام داده و با وجود تعهدات ترکیه در سوچی، همچنان نیز از تروریست‌ها در ادلب حمایت می‌کند؟

وی در ادامه تاکید کرد: شعار آتاتورک "صلح در میهن و صلح در جهان" بسیار اهمیت دارد و همانند یک پایه که روابط ترکیه با کشورهای همسایه بر آن ساخته می‌شود، همه مشکلات را اصلاح می‌کند، آتاتورک بر عدم دخالت در امور دیگر کشورها نیز تاکید داشت و به عدم دخالت در اختلاف‌نظرها میان کشورهای عربی توصیه می‌کرد.

او با ابراز تنفر از خط مشی ترامپ در پیامش به اردوغان و نیز توییت‌های تهدیدآمیزش علیه اردوغان و ترکیه، گفت: در روابط دیپلماتیک مساله‌ای وجود دارد به نام مقابله به مثل، اگر ترامپ به اردوغان اهانت کند، اردوغان باید به همان شکل به او پاسخ دهد و نه اینکه فقط از طرف خود بلکه از طرف دولت و مردم ترکیه به او پاسخ دهد.

او افزود: به نظر می‌رسد اردوغان به دلیل ثروت شخصی و ثروت فرزندان و خانواده‌اش از پیگرد دستگاه قضایی آمریکا نگران است، پس از آنکه ثابت شد که اردوغان به دلیلی از ترامپ می‌ترسد و او باید سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به واشنگتن در ۱۳ ماه جاری میلادی را لغو کند، شیوه رفتاری ترامپ با اردوغان مساله‌ای است که باید در دانشکده‌های سیاست و روابط بین‌الملل بررسی شود.

کلیچدار اوغلو گفت: سیاست‌های اردوغان در سوریه و منطقه نشانه‌ای از شکست کامل سیاست خارجه اوست و اردوغان حواس مردم ترکیه را به امور خارجی مشغول کرد تا آنها به مشکلات داخلی یعنی بحران مالی و پیامدهای آن بر گرانی، افزایش قیمت‌ها و مالیات‌ها و نیز کاهش ارزش لیره این کشور نیندیشند، مسایلی که در مجموع عامل شکست اردوغان در انتخابات اخیر شهرداری‌ها و پیروزی کاندیداهای حزب مردم جمهوری‌خواه همپیمان با گروه‌های دموکرات در برخی شهرهای مهم و در راس آنها استانبول و آنکارا شدند و همین مساله آغازی برای پایان حاکمیت حزب عدالت و توسعه خواهد بود که همه چیز را ویران کرد.

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان


( ۸ )

نظر شما :