اعزام نیروهای آمریکایی به عربستان سعودی مشکلی را حل نمی کند

آسیب شدید ایران به بازدارندگی امریکا

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۱۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
جایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره بر مبنای بازدارندگی و نه دفاع شکل گرفته است. اما اکنون یورش های اخیر ایران به تاسیسات نفتی عربستان آسیب شدیدی به بازدارندگی آمریکا وارد کرده است.
آسیب شدید ایران به بازدارندگی امریکا

دیپلماسی ایرانی: خروج آمریکا از سوریه فرصتی است برای واشنگتن تا بازدارندگی ایالات متحده در خاورمیانه را بازبینی کند. ایران با یورش های اخیر به تاسیسات نفتی عربستان باعث شد نادرستی این فرضیه اثبات شود که فقط شمار نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه، سرعت پاسخگویی آنها به فوریت های تازه و هیاهویی که می توانند به راه بیاندازند، کافی است تا دشمنانشان پیش از هر اقدام اشتباهی چندین بار تصمیم خود را مورد بازبینی قرار دهند.

برای اعتبار بازدارندگی ایالات متحده بسیار حیاتی است که به اصلی ترین دشمن منطقه ای خود یعنی ایران بفهماند که در صورت عبور تهران از خط قرمزها، واشنگتن در استفاده از قدرت مهلک و کشنده تردید نخواهد کرد. اما ترامپ با کوتاهی در پاسخگویی به یورش های عربستان این پیام را به تهران داد تا زمانی که یک سرباز آمریکایی مستقر در خاورمیانه کشته نشده و یا یک دارایی حیاتی ایالات متحده مستقیما مورد یورش قرار نگرفته باشد، دستور مداخله ارتش آمریکا صادر نخواهد شد.

یکی دیگر از درس های مهمی که واشنگتن باید بگیرد این است که اندازه زرادخانه ها یا تعداد نیروهای ایالات متحده برای ترساندن و بازدارندگی تهران و احتمالا سایر دشمنان کافی نیست. جنگ‌افزارها در بازدارندگی مهم هستند اما کلام و رفتار رهبران ایالات متحده اهمیت بیشتری دارد و در این مورد آنها همیشه پیام اشتباه می فرستند.

هدف از اعزام نیروهای بیشتر به عربستان این است که سعودی ها باور کنند واشنگتن آنها را همانند کردها رها نخواهد کرد. هدف دیگر تقویت استحکامات دفاعی در مقابل یورش های احتمالی ایران است. اما هیچ یک از این اهداف عملی نیست. ریاض دست واشنگتن را خوانده و به خوبی می داند که همانند اوباما به ترامپ هم نمی شود اعتماد کرد چرا که او به جای تضمین امنیت سعودی ها به فکر فروش جنگ‌افزار به آنهاست. قدرت و گستردگی به روزرسانی های دفاعی هیچ اهمیتی ندارد، چرا که برای پهپادها و موشک هایی که اکنون با بیشترین دقت به هدف اصابت می کنند هیچ راه حل نظامی وجود ندارد.

جایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه همواره بر مبنای بازدارندگی و نه دفاع شکل گرفته است. اما اکنون یورش های اخیر ایران به تاسیسات نفتی عربستان آسیب شدیدی به بازدارندگی آمریکا وارد کرده است. بنابراین پرسش چندمیلیون دلاری که فرماندهی مرکزی ایالات متحده با آن دست و پنجه نرم می کند این است که چگونه آمریکا می تواند بازدارندگی خود در خاورمیانه را بازیابد.

نخست کارهایی که آمریکا نباید انجام دهد: تنبیه یا هشدار ملایم علیه ایران، مشابه واکنش ترامپ در برابر استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی توسط بشار اسد در سال 2017 میلادی است. در حال حاضر برخی در ایالات متحده خواهان اجرای این گزینه هستند، اما باید از آن چشم پوشی کرد. ایران بزرگتر و کاردان‌تر از سوریه است. این کشور همچنین در جنگ ورزیده شده و عمق راهبردی بیشتری دارد که به آن اجازه می دهد بسیاری از ضربه ها را خنثی و از آنها به عنوان توجیهی برای ادامه توسعه طلبی اسلوب‌دار خود در منطقه استفاده کند. یورش یکباره به ایران که به نظر می‌رسد ترامپ بیش از هر چیز به آن تمایل دارد نیز می تواند جسارت و اعتماد بنفس تندروهای ایران و به ویژه سپاه پاسداران را افزایش دهد که این نیز به عنوان سندی دیگر برای ضعف آمریکا تعبیر خواهد شد.

برای بازدارندگی علیه ایران، سیاستگذاران آمریکایی باید تهران را متقاعد کنند که ایالات متحده از جنگ نمی ترسد. این مستلزم فرستادن این پیام شفاف به ایرانی هاست که اگر به یورش ها علیه زیرساخت های نفتی در خلیج فارس ادامه دهند، ایالات متحده به زور متوسل می شود: این یعنی بدون سیاست های دست و پاگیر داخلی اجازه عملیات های جنبشی آمریکا علیه منابع طبیعی آنها صادر شود. واشنگتن باید این پیام را به تهران برساند که تمام هزینه ها و ریسک های احتمالی اما گریزناپذیر ورود به تمام مسیرهای تغییر رژیم ایران را می پذیرد.

اما بدیهی است که ترامپ این منطق را نخواهد پذیرفت چرا که بارها گفته است به هیچ عنوان حاضر به رویارویی با ایران نیست. ایران نیز به خوبی فهمیده که نظام سیاسی آمریکا به شکلی خطرناک دچار شکاف شده، رئیس جمهور ضعیف و با استیضاح روبروست و تشکیلات امنیت ملی آمریکا به دلیل شستشوی مغزی چشمگیر، عملکردی ناکارآمد دارد.

هیچ یک از این عوامل نمی تواند بازدارندگی ایالات متحده را به هدفی از دست رفته تبدیل کند اگر که ترامپ بفهمد بهترین راه پرهیز از جنگ با ایران این است که تهران را متقاعد کنیم ایالات متحده تمایل و اراده جنگ‌افروزی را دارد. تهدید به جنگ در ایران بازدارندگی ایجاد می کند و نه اعزام نیروهای بیشتر به عربستان.

منبع: فارن پالسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حمله به آرامکو عربستان سعودی


( ۱۳ )

نظر شما :

کدام حمله کدام جنگ همش بلوف بود و بلوف است! ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۱
البته ببخشید ولی آمریکا میترسد تمام پایگاهایش زیر آتش مدرن ایران است مثل همین آرامکو که ادعا می کنیم کار ایران است!این عملیات از همان نوع مدرن حمله هجمه ای هوشمند به اضافه جنگ الکترونیک که ادعا میکند نویسنده این مقاله که مال کدخدا مهلک کشنده است مال ما نوازش کننده بود! این عملیات تمام فرضیه های پنتاگون را به هم زد؟ برای همین بی ۵۲ های مدرنش را فوری جابجا کرد و از پایگاه قطر فرار کردن! ایران امروزه به کمک روسیه و چین و جوانان باهوش نخبه و وطن پرست و تجربه ۸ سال دفاع مقدس که به حق هم مقدس بود!؟ و تمام این چهل سال به قدرتی مبدل شده با چندین نوع از تکنولوژی های مدرن بگو( چین کوچولو)تبدیل شده!بازدارندگی بازدارندگی است حتمأ احتیاج نیست که اتمی باشد!یک رادار نگرفت که این بیست عدد پهپاد و موشک کروز از کجا آمدن از زمین آمدن یا از فضا یا از زیر زمین وگرنه آمریکا بک ثانیه در اعلام آن به جهان و عربستان تأخیر نمی کرد!؟ این یعنی موشک ها و پهپاد های ایران مثل مال کدخدا آمریکا شده و توانایی مخفی شدن دارند این یعنی رادارها و همه آنچه آمریکا و شرکا دارند کور شدن با همان اجرای جنگ الکترونیک که نویسنده نوشته مهلک است. یکی از این دو حالت است یا مخفی میشوند یا اینکه مسیرش را کور میکند که دیده نشود! مثل قدیمیهای آمریکا که بسر ضعیفتر ها در آورده تو جهان و منطقه .لبخند بزنید نترسید حمله آمریکا بلوف است ایران و مقاومتش دیگر نیروی نیست که بشود با آن جنگید.جهان و آمریکا توان قورت دادن چنین لقمه بزرگی را ندارند جهان و آمریکا تو گلیوشان گیر میکند خفه میشوند خودشان!آمریکا کدخدا اگر جرأت داشت ماشه را بکشد منتظر نظر من و شما نمی ماند و تا حالا چندین سال بود حمله بلوف وارش را انجام داده بود از رینگو بوش پسر تا ترامپ.اگر چنین حماقتی بکنند به شماها قول میدهم خود چنان آسیب ببیند و کشته بدهند که ارتش آمریکا خیلی وقت بوده از جنگ دوم جهانی به بعد ندیده اند!۱۷ سال پیش پنتاگون حمله به ایران را بصورت رزمایش شبیه ساز به نام «میلینیوم چلنج اجرا کرد با کلی پول قیمت یکی و اندی۱/۴ گلوبال هاوک یعنی ۲۵۰ میلیون دلار خخ...... لذت بردم از زدن گلوبال هاوک.ولی جرأت نکردند حتی تا آخر رزمایش را بروند ناتمام گذاشتنس زیر میز! چون همان روز اول جنگ به گفته خودشان ۲۰ هزار سرباز آمریکا کشته شده و ۱۶ تا ۲۰ کشتی امریکای غرق شد تازه پارتی بازی هم کرده بودند به نفع نیروهای آمریکای تو این رزمایش خخ..!ایران مقاومت چنان سمی شده اند برای تمام دشمنانش که هرکس لمثش کند از طریق نظامی خود هم بشدت آسیب خواهد دید!آن گلوبال هاوک درد دارد برای زورگویان و دشمنان ایران بخاطر همین بودجه نظر و میلینیوم چلنج را با مقیاس آن حساب کردمبرای دیپلماسی ایرانی گرامی.