هفتمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

اصلاحات عربستان هیچ گاه به مسائل سیاسی تسری نمی یابد

۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۹۸۵۹۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
درباره عربستان باید بگویم که به نظر من جوانان آن که تعداشان نسبت به جمعیت این کشور بالاست از اقدامات و گشایشی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام داده و همچنان در حال انجام آنهاست، راضی هستند و خشنودند اما گشایش ها از وضعیت اقتصادی و اجتماعی به وضعیت سیاسی تسری پیدا نخواهد کرد.
اصلاحات عربستان هیچ گاه به مسائل سیاسی تسری نمی یابد

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا هفتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

از دیپلمات سابق امریکایی که به طور مستقیم با اوضاع لبنان سر و کار دارد و در دقیقترین و خطرناک ترین مراحل لبنان بوده و از موقعیت های مختلف اوضاع لبنان را دنبال کرده است، وقتی درباره قطر پرسیدم، گفت: «راه حلی برای اختلافات قطر و عربستان وجود ندارد. قطر یک کشور کوچک است که پایگاه نظامی امریکایی بزرگی از آن حمایت می کند. به نفع امریکا نیست که از آن دست بکشد و پشتش را خالی کند برای این که در این صورت کشورهای دیگر نیز از امریکا خواهند خواست تا پایگاه های نظامی اش در خاک کشورشان را ببندد و درشان را قفل کند. همان طور که چند سال پیش عربستان سعودی کرد. قطر نمی تواند این کار را بکند و به نفعش هم نیست که این کار را بکند با وجود این که در سبد دیپلماسی خود تنوع سیاسی دارد و بعضی وقت ها متهورانه هم می شود. البته برای جنبش «اخوان المسلمین» و ترکیه نقش تعریف کرده است و به عبارتی آنها در قطر صاحب نفوذ شده اند و خود قطر هم در میان آنها نفوذ دارد.»

وی سپس به عربستان سعودی پرداخت و گفت: «درباره عربستان باید بگویم که به نظر من جوانان آن که تعداشان نسبت به جمعیت این کشور بالاست از اقدامات و گشایشی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام داده و همچنان در حال انجام آنهاست، راضی هستند و خشنودند اما گشایش ها از وضعیت اقتصادی و اجتماعی به وضعیت سیاسی تسری پیدا نخواهد کرد.»

نظر دادم: «آن چه می گویی ابتدا به ساکن، صحیح است. اما بعضی وقت ها خود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دچار تردید می شود به ویژه از جانب علمای مومن به اندیشه اسلامی تندرو که اوضاع عربستان را پیگیری می کنند، که اتفاقا قسمت مهم و بزرگی از آنها جوانان هستند.»

سپس از او پرسیدم: «نظرت درباره موج تحریم های جدید امریکا علیه لبنان یا به عبارتی علیه حزب الله و کسانی که در داخل و خارج از تمامی طیف ها و در تمامی زمینه ها با آن کار می کنند، چیست؟ حرف های زیادی درباره آن زده می شود.»

جواب داد: «آیا منظورت از همه طوایف مسیحی هاست؟ مثل جناب وزیر جبران باسیل*؟ به هر حال این مساله ممکن است. از سفیرمان در بیروت درباره این موضوع پرسیدم، جوابش نه بود. اما شایعه های بسیاری به زبان های عربی و انگلیسی منتشر شده است که چیزی از این قبیل را نشان می دهد.»

*جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان و مورد حمایت حزب الله لبنان است که ارتباطات وسیعی با این جبنش دارد و تلاش می کند که سیاست های این حزب را دنبال کند. وی داماد میشل عون، رئیس جمهوری لبنان است.

ادامه دارد

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عربستان سعودی قطر سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم حزب الله لبنان لبنان جبران باسیل


( ۱ )

نظر شما :