توجه به یک نکته ضروری است

ایران و آمریکا در آستانه مذاکره با وساطت مکرون؟

۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۸۵۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
سید محسن امامی‌فر در یادداشتی می‌نویسد: در واقع هرگونه اقدام راهبردی در سیاست خارجی باید به صورت یک تصمیم واحد از سوی حاکمیت اعلام و دنبال شود.
ایران و آمریکا در آستانه مذاکره با وساطت مکرون؟

نویسنده: سید محسن امامی فر

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف به یکباره و در زمان برگزاری نشست G7 بدون برنامه قبلی به فرانسه می رود و مجددا بعد از چند روز با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه فرانسه ملاقات می کند.
 
مکرون و ترامپ در نشست خبری مشترک نیز به گونه ای سخن گفته اند که احتمال دیدار روسای جمهوری ایران و ایالات متحده را بالا برد.

اظهارات رئیس جمهور روحانی نیز موید همین امر بود که در ادامه به مجموع سخنان آنها اشاره می شود.

مکرون: امروز از روحانی خواستم با ترامپ دیدار کند؛ امیدوارم بتوانیم طی هفته های آینده،‌ این دیدار را با حضور خودم ترتیب دهیم؛ نباید بیش از این وقت را تلف کرد.

ترامپ: اگر شرایط مناسب باشد من موافقم که با رییس‌جمهوری ایران دیدار کنم.

روحانی: اگر بدانیم با ملاقاتی منافع ملی تامین و کشور آبادتر می‌شود، دریغ نخواهیم کرد.

سطح تنش میان ایران و ایالات متحده تا حدی بالا رفته که هرگونه تحولی که تا پیش از این غیر ممکن به نظر می رسید، در حال حاضر ممکن خواهد بود. از جنگ تا مذاکره!

هرچند مجموعه شواهد و قرائن جدید حاکی از حرکت دو کشور ایران و آمریکا به سوی مذاکره احتمالی است. اما آن چه بسیار اهمیت دارد این است که دولت ضمن پایبندی به منافع ملی و در نظر داشتن مصلحت عمومی جامعه پیش از هر اقدامی باید حمایت تام و تمام نهادهای استراتژیک نظام را داشته باشد.

در واقع هرگونه اقدام راهبردی در سیاست خارجی باید به صورت یک تصمیم واحد از سوی حاکمیت اعلام و دنبال شود.

در غیر این صورت، هرگونه تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دیپلماسی فعال و سازنده به دلیل سنگ اندازی های داخلی و فشار بلوک مخالفان استراتژیک دولت عقیم خواهد ماند.

امانوئل مکرون می‌گوید شرایط برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی آماده شده و اظهار امیدواری کرد که در چند هفته آینده این دو با هم دیدار کنند.

آقای مکرون که همراه با دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری در اجلاس سران کشورهای گروه هفت صحبت می‌کرد گفت با رئیس جمهور آمریکا موافق است که ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند:  "دو چیز برای ما خیلی مهم است، ایران هیچگاه نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند و شرایط کنونی به هیچ‌ وجهه نباید ثبات منطقه را تهدید کند."

آقای مکرون همچنین گفت:  "آنچه من به آقای ظریف و در تماس تلفنی به آقای روحانی گفتم این بود که اگر با دیدار با پرزیدنت ترامپ موافقت شود، من مطمئنم که می توان ترتیب آن را فراهم کرد."

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد که مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفت وگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت روحانی و پرزیدنت ترامپ باشیم."

آقای مکرون البته هشدار داد که  "هیچ چیز هنوز قطعی نشده و اوضاع هنوز شکننده است اما گفت وگو درباره برخی جزئیات فنی شروع شده که پیشرفتی هم داشته است."

کلید واژه ها: حسن روحانی امانوئل مکرون دونالد ترامپ مذاکرات ایران و امریکا


( ۱۰ )

نظر شما :

فدوی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۷
اگر بین ایران و آمریکا مذاکرات منتج به حل مشکلات رخ دهد آنگاه : چه کسی به اعراب متوهم سلاح بفروشد . چه کسی کالای قاچاق وارد ایران کند . چه کسی بودجه های زیر میزی بگیرد. چه کسی فرزندش را با پول ملت به آنسوی دنیا بفرستد . چه کسی چه کسی چه کسی ... حتی مافیای کنکور هم مانند مافیای گوشت روغن شکر و خودرو هم از مذاکره ضرر خواهند کرد . دعوا همچنان باقی خواهد ماند شک نکنید . جهان سرمایه داری به ایران و کره شمالی نیاز دارد حتی سرمایه دارهای داخلی این دو کشور .
محمدمهدی ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۸
مسئولین محترم توجه کنند که نباید شرایط را به جایی برسانند که کار کشور به تحریم و سپس تحقیر مذاکره در فشار اقتصاری بکشد ، باید مسئله اصلی سیاست خارجی را حل کنند ، یکبار برای همیشه موضع خود درباره مسئله اعراب و اسراییل را بررسی و تعدیل کنند تا کشور در مقابل قدرتمندان جهان قرار نگیرد و به تحریم و فقر و تحقیر در برابر کشورهای همسایه کشانده نشود.
خیری ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۰
بزرگان نظام فرصت را دریابید چراغی که به خانه روا هست به همسایه حرام هست بیایید واقع بین باشیم ما در کشور خود چه کرده ایم که دایه دلسوزی مردمان دیگر سرزمین ها را داریم به طواف کعبه رفتم به حرم رهم ندادند که تو در برون چه کردی که درون خانه آیی
محسن ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۴
امیدوارم بزرگان نظام این اخرین فرصت ها را مغتن شمارند و ابرومندانه و عزتمندانه این گره را با سرپنجه تدبیر باز کنند متاسفانه ما ایرانی ها استاد افتادن در مسیرهایی هستیم که آدم پیمودن ان مسیرها نیستیم و بعد از اندکی جلو رفتن راهی را انتخاب می کنیم که باید از اول انتخاب می کردیم
ریو ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۷
.(به هزار وعده ماندیم و به یک فریب خفتیم.) تمام این تکاپوها و به هول و ولا افتادن های همگانی ( بویژه از جانب اروپایی ها ) به خاطر نزدیک بودم موعد ورود ایران به گام سوم کاهش تعهدات برجامی هست ...دقیقا شبیه به همون چیزی که در مورد راه اندازی ی اینستکس تو بیش از این یک سال اخیر اتفاق افتاد که با وعده بزک نمیر بهار می یاد ایران را درموضع انفعال نگه داشتند بی اونکه هیچ اقدام مثبت عملی ( مگر در حد اظهار مواضع و حرافی) بکنند اگر کسی اندک اشنایی با علوم روان شناسی شخصیتی و زبان بدن و حس پشت واژه ها ی به کار برده شده داشت به راحتی در همون کنفرانس ماکرون و ترامپ می تونست به روشنی ببینه و درک کنه که ماکرون داشت تمام تلاشش را می کرد که ترامپ را به نوعی در موقعیت کار انجام شده قرار بده ...تو نوعی معذوریت که بگه : بله با دیدار و مذاکره کاملا موافقم .اما دیدیم که نهایت چیزی که بدست اومد این بود که ترامپ بگه : حاضرم اما به شرطها و شروطها ! اصل داستان اینه که اروپا بعد از تجربه ی گسیل شدن مهاجرین به سمت اروپا بعد از جنگ سوریه , به شدت نگران شعله ور شدن درگیری بین ایران و آمریکا و سونامی ی حرکت پناهندگان به سمت اروپا هست و تمام تمرکز اروپا روی این موضوع هست که به هر طریق ممکن این اتفاق نیوفته اما طبعا آمریکا اصلا نگران چنین موضوعی نیست ( البته بنا به مقاصد انتخاباتی ترامپ هم جنگ نمی نخواد) ..جالبه که بین خود اروپایی ها هم کشورهایی که بیشتر در خط مقدم ورود پناهندگان هستند بیشتر در زمینه ی کاهش تنش فعالیت دارند ..در هر حال در یک کلام به شکل قطعی می شه گفت که مخاصمه فعلی بین ایران و آمریکا نتیجه ی ( برد- برد) نخواهد داشت مگر آنکه طرفین منافع ملی را جایگزین مقاصد انتخاباتی و منافع حاکمیتی اشون بکنند که تنها در اینصورت هست که یک راه حل ( برد- برد) اون هم از نوع عالی اون در دسترس هست و البته با چنین رویکردی به قدر چند سال نوری به نظر می رسه فاصله داریم.. نظر شخصی و ای بسا اشتباه با مهر
یحیی ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۴
جناب فدوی مشکل ایران و امریکا ربطی به فروش سلاح به اعراب به قول شما متوهم ندارد(شاید خود ما متوهم هستیم که رقابت و دشمنی اعراب با ایران را به حساب امریکا می گذاریم ) ، آنها همواره در رقابت با خود و ایران خواهند ماند، اگر توجه کنید خواهید دید که عربستان با قطر مشکل مرزی دارد ، عراق اگر کمی قوی شود دوباره ناسیونالیست هایش ادعای کویت را خواهند کرد، نئوم عربستان رویای نابودی دبی را خواهد داشت و ابوطبی چشم به خاک عمان دارد ، اسراییل نیز که شرایطش مشخص است. پس گمان نکنید با بهبود شرایط ایران و امریکا مشکلی در فروش سلاح به وجود خواهد امد ، بلکه ایران نیز حداقل به ۴۰۰ جنگنده و تعداد زیادی ترابری و پشتیبانی و سوخت رسان و ... خواهد داشت که اگر شرایط مناسب باشد قطعاً مقامات نظامی نیز تسلیحات و پشتیبانی مناسب امریکا را بر دیگران ترجیح خواهند داد.
رضا ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۲۱
دیدار روحانی و ترامپ کدام مشکل را می خواهد حل کند؟ چند سال مذاکرات برجام با آن همه امتیازی که ایران داد فقط اثر گذاری تحریم را افزایش داد و هیچ گشایشی برای ایران نداشت. چه تضمینی هست که مذاکرات جدید به نتیجه برسد؟ اگر هم نتیجه داد چه تضمینی هست که غربیها بویژه آمریکا دوباره آنرا پاره نکنند و سراغ امتیازات جدید نروند؟ زمان به ضرر ایران در حال گذر است و دولت روحانی شش سال زمان کشور را به برجام گره زد بدون دستاورد.
در جواب فدوی ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۶
باز هم شما و نظرات گهربارتان !!!! جناب فدوی، تمام کشورها کم وبیش به مشکلاتی که فرمودید دچار هستند. اما در هنگام سختی و جنگ همچون شما و همفکرانتان شکاف در صفوف خودی پدید نمی آورند. کمی بیشتر وطن دوست باشید.
Ali ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۸
واقعا برای ابن تحلیلگر متاسفم.بهتر است ایشان در مورد اینکه بر سر چه چیزهایی با امریکا مذاکره کنیم توضیح دهند نه اینکه مذاکره کنیم.