اردوغان: مبادلات بازرگانی ترکیه و روسیه باید به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد

۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۴ کد : ۱۹۸۵۸۱۱ سرخط اخبار

 ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه گفت: حجم مبادلات بازرگانی روسیه و ترکیه باید تا ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش بیابد.

رجب طیب اردوغان روز سه شنبه به همراه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مراسم افتتاح نمایشگاه هوافضای روسیه به نام ماکس-۲۰۱۹ در شهر ژوکوفسکی در شرق مسکو گفت: مبادلات بازرگانی روسیه و ترکیه سالانه از ۲۵ میلیارد دلار فراتر می رود اما هدف ما این است که این شاخص به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
اردوغان در سخنان خود پس از بازدید از بخش های مختلف نمایشگاه ماکس روسیه و جنگنده نسل پنجم سوخو-۵۷ که رقیب اف۳۵ آمریکا به حساب می آید، خاطرنشان کرد: ترکیه هر ساله صادرات محصولات هواپیمایی و فضایی خود را افزایش می دهد و و در سال ۲۰۱۸ صادرات این محصولات از مرز ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رفت.
وی سپس بخش هایی از دستاوردهای ترکیه در عرصه های هوافضا ازجمله ساخت هواپیمای جدید در این کشور را تشریح کرد.
رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص همکاری های کشورش با روسیه گفت: همکاری های اقتصادی ترکیه و روسیه ریشه های تاریخی دارد و روبه گسترش است.

وی در این رابطه به اهمیت خاص همکاری دو کشور در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: شمار گردشگران روسی که از ترکیه دیدن می کنند رکورد زده و انتظار می رود امسال شش میلیون گردشگر روس از ترکیه بازدید کنند.

اردوغان خاطر نشان کرد که همکاری با روسیه به بخش های هوایی و صنایع فضایی ترکیه و توسعه فناوریهای پیشرفته در این کشور تحرک بخشیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در مراسم افتتاح نمایشگاه ماکس پس از خوشامدگویی به حاضران گفت که امیدوار است دستاوردهای صنایع هواپیمایی و فناوری های روسیه و امکانات نیروی هوافضای روسیه مورد علاقه شرکای ترکیه ای قرار گیرد.
وی افزود: این امر امکانات جدید برای همکاری های دو کشور فراهم می کند.
پوتین با بیان اینکه مسکو توجه بین المللی به نمایشگاه هوافضا را ارج می نهد، اظهار کرد: در این توجه، پذیرفتن ظرفیت های بزرگ روسیه در عرصه های علمی و فناوری های پیشرفته و دستاوردها در عرصه هواپیماسازی را می بینیم.
رئیس جمهوری روسیه گفت: این امر به روسیه فرصت می دهد تا در زمره کشورهای پیشرو در عرصه هوافضا باشد.
به گزارش رسانه ها مهم ترین موضوع مذاکره پوتین و اردوغان منطقه امن ادلب است و طرف ترکیه ای امیدوار است در این مورد و برای جلوگیری از برخورد ارتش های ترکیه و سوریه در ادلب، با روسیه به توافق برسد چرا که اردوغان پیش از سفر به روسیه گفته بود: نقض آتش بس در ادلب از طرف ارتش سوریه ادامه دارد.
وی افزود: دو روز پیش با پوتین در این مورد گفت وگو کردیم و برای ادامه مذاکره در این خصوص به مسکو می روم.

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان


نظر شما :

خسرو ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰
هنگام بازدید از هواپیمای سوخوی 57 در نمایشگاه توسط اردوغان وپوتین ، اردوغان با خنده گفت قرار است از این هواپیما بگیریم وپوتین با لبخند گفت بله می توانید ، یعنی بعد از خرید s400 حالا نوبت پیشرفته ترین هواپیمای جنگی روسیه است که با ترکیه بدهد