ایران - آمریکا و مذاکره مستقیم

۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۸۵۸۰۲ سرخط اخبار

ادعای «امانوئل مکرون» و «دونالد ترامپ» مبنی بر اینکه ممکن است به زودی با مسوولان ایرانی، مذاکره مستقیم کنند، واکنش گسترده فعالان سیاسی را در شبکه اجتماعی توئیتر به دنبال داشت و اغلب این فعالان، احتمال مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا در شرایط فعلی را منتفی دانستند.

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، انتشار شایعاتی درباره احتمال مذاکره میان مسوولان ایرانی و مقامات غربی، محور اصلی توئیت‌های کاربران شبکه اجتماعی توئیتر بود. همچنین معرفی گزینه تصدی وزارت آموزش و پرورش و عدم پخش برنامه نود در هفته آغازین لیگ برتر از رسانه ملی، از دیگر موضوعاتی بودند که کاربران در ارتباط با آنها در ۲۴ ساعت گذشته توئیت‌هایی را منتشر کردند.

مذاکره مستقیم؛ توهم یا واقعیت؟

پس از ادعاهای متناقض مقامات غربی و به ویژه روسای جمهوری فرانسه و آمریکا مبنی بر احتمال مذاکره مستقیم با ایران و تکذیب این خبر توسط رییس جمهوری و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر درباره این موضوع موضع گیری کردند.

گروهی از کاربران اصلاح طلب و اصولگرا، از جمله چند نماینده مجلس، هرگونه مذاکره با هر کدام از طرف­‌های غربی را مورد نقد قرار دادند. این گروه از فعالان سیاسی معتقد هستند که با توجه به تجربه برجام، ایران نباید هیچ اعتمادی به غرب داشته باشند. بطور مثال «مهدی چمران» در توئیتی نوشت: «به آقای ترامپ می‌گوییم ما نیازی به بذل و بخشش کسی نداریم، اگر هم نفت نفروشیم، که توانایی آن را داریم، اقتصاد و صنعت ما رشد بیشتری می‌کند و به خط‌های اعتباری کوتاه‌مدت و تحقیرآمیز آمریکا و اروپا نیازی نداریم، همه می‌دانند که شما قطعاً دلسوز ملت ما نیستید اگر دشمن نباشید!».

«محمدعلی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در توئیتی، احتمال مذاکره با آمریکا و با وساطت رییس جمهوری فرانسه را یک «تله بزرگ سیاسی» خواند.

در مقابل برخی فعالان اصولگرا و اصلاح طلب، از احتمال مذاکره، استقبال کردند. «محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا، در توئیتی نوشت: «آن­‌هایی که بازی سیاست را بلدند، می­‌فهمند روحانی و ظریف دارند چه می­‌کنند، بنابراین هوشمندانه سکوت کرده‌­اند. آن­‌ها که نمی‌فهمند، چون بیرون از بازی­‌اند فقط جیغ می­‌کشند و موضوع را در حد دعوای دو جناح پایین می‌­آورند. کشتیبان اصلی کشور، نقش­‌ها را درست تعریف کرده است. حتی نقش جیغ زن‌ها را!»

برخی از این فعالان نیز این نکته را ذکر کردند که در صورتی که آمریکا از مواضع خود عقب نشینی کرده و به پشت میز مذاکره بازگردد، می‌­توان همچون گذشته و در چارچوب برجام، با این کشور، در کنار دیگر کشورهای عضو برجام مذاکره کرد.

عده ­ای دیگر از کاربران نیز در ارتباط با میزان احتمال مذاکره با آمریکا یا کشورهای غربی حدس و گمان‌هایی را زدند. بر مبنای این پیش‌بینی‌ها، طبق نظر اغلب کاربران، احتمال مذاکره مستقیم رییس جمهوری ایران و رییس جمهوری آمریکا، در وضعیت فعلی «صفر» یا «نزدیک به صفر» بوده است؛ اما برخی کاربران نیز پیش‌بینی کردند که ممکن است با بازگشت آمریکا به جمع گروه پنج به علاوه یک، درب­های مذاکره میان ایران و غرب، بار دیگر گشوده شود.

موضوع ترس رژیم اشغالگر قدس از مذاکرات ایران و غرب نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. اغلب کاربران به این نکته اشاره کردند که این رژیم به طور حتم تمام تلاش خود را برای ممانعت از هرگونه مذاکره میان ایران و دیگر کشورها، صورت خواهد داد.

کاهش قیمت دلار نیز از دیگر موضوعاتی بود که برخی کاربران آن را به تلاش­‌های دیپلماتیک «محمد جواد ظریف» و رایزنی مداوم وی با مقامات کشورهای غربی مربوط دانستند و این کاهش را نشانه­‌ای برای احتمال بازگشت شرایط ایران به دوران پس از برجام ارزیابی کردند.

یک انتخاب و چند انتقاد

معرفی «محسن حاجی میرزایی» به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، توسط رییس جمهوری، با واکنش فعالان سیاسی و کاربران شبکه اجتماعی توئیتر مواجه شد. موضوعاتی همچون عدم معرفی «سید جواد حسینی» به عنوان نامزد نهایی این وزارتخانه، عدم معرفی یک زن به عنوان وزیر پیشنهادی، تغییرات مداوم در وزارت آموزش و پرورش و سوابق وزیر پیشنهادی، مهمترین موضوعاتی بودند که کاربران به بحث درباره آن پرداختند.

«محمود صادقی» نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، از این انتخاب انتقاد کرده و آن را «غیرقابل قبول» دانست. وی در توئیتی آورد: «عدول روحانی از گزینه‌ای که عمرش را در آموزش و پرورش طی کرده و دارای پتانسیل و انگیزه‌ای بالا و برنامه عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش بود، به گزینه‌ای که هیچ تجربه‌ی قابل اعتنایی در آموزش و پرورش ندارد، غیرقابل فهم و غیرقابل قبول است».

«محمد سالاری» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر تهران نیز در توئیتی از عدم معرفی سرپرست این وزارتخانه به عنوان وزیر پیشنهادی انتقاد کرد و آورد: «مشکلات فراوان وزارت آموزش و پرورش، معرفی وزیری با برنامه و مدیری شایسته را از سوی رئیس جمهور می‌طلبید. عدم معرفی سید جواد حسینی به عنوان یکی از فرهنگیان کشور که حضورش به عنوان سرپرست وزارتخانه با استقبال روبه رو بود، نمی‌­تواند خبر خوبی در آستانه سال تحصیلی جدید باشد.»

یکی از انتقادات جدی کاربران ، عدم معرفی یک زن به عنوان وزیر پیشنهادی در طول عمر دولت­‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. کاربران معتقد بودند که «حسن روحانی» باید به وعده‌­های انتخاباتی خود در این خصوص عمل می­‌کرد. در توئیتی می‌خوانیم: «محسن حاجی میرزایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد. کاش در سال‌های پایانی دولت، آقای روحانی تدبیری هم برای امید زنان ایرانی می­‌کردند.»

کاربرانی نیز از سوابق وی پرسیدند و این سوابق را برای تصدی کرسی وزارت ناکافی خواندند. در مقابل نیز برخی کاربران از سایرین خواستند که عدالت و انصاف را در حق وزیر پیشنهادی، رعایت کنند. کاربری نوشت: «کاش اول محسن حاجی میرزایی را بشناسیم بعد شروع کنیم به انتقاد.»

دوشنبه­‌های لیگ، منهای نود

پس از سال‌ها، لیگ برتر در حالی آغاز شد که برنامه نود در شبکه سوم سیما، که اجرای آن برعهده عادل فردوسی‌­پور بود، جای خود را به پخش برنامه‌­ای مشابه با اجرای «محمد میثاقی» داده است.

بسیاری از کاربران از عدم پخش برنامه نود، انتقاد کردند. کاربری ضمن اشاره به برنامه «نود» نوشت: «دوشنبه‌ شب‌ها، بدون نود چه حسی دارد؟». کاربر دیگری نیز تاکید کرد که حق تماشاگران رسانه‌­ی ملی این نیست که از دیدن برنامه محبوب خود، محروم باشند.

اما شب گذشته و در اولین قسمت از برنامه جدید، «سعید آذری» مدیرعامل سابق باشگاه «ذوب آهن اصفهان» در مورد غیبت فردوسی پور در رسانه ملی، به میثاقی، کنایه زد و این کنایه مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت. «سعید آذری»، خطاب به «محمد میثاقی» گفت که میثاقی باید هزینه «حق رشد» خود را به فردوسی­‌پور پرداخت کند.

کاربری ضمن اشاره به این کنایه، نوشت: «امشب مجبوری دارم تحمل می­‌کنم این برنامه را، چون فیلم و سریالی ندارم ببینم»

کاربری هم توئیت کرد: «کنایه سنگین آذری به محمد حسین میثاقی در مورد پرداخت حق رشد به فردوسی­‌پور، آدم را یاد این ضرب‌المثل انگلیسی می‌اندازد: کسی که در خانه شیشه‌ای زندگی می­‌کند نباید به بقیه سنگ پرت کند».

کاربر دیگری نیز ضمن اشاره به زمان پخش برنامه جدید، توئیت کرد: «میثاقی نتوانست زمانی مجزا از برنامه نود برای برنامه خودش درست کند».

در مقابل برخی کاربران نیز از محمد میثاقی و تلاش‌­های وی دفاع کردند. در توئیت کاربری می­‌خوانیم: «واقعا قابل باور نیست که یک عده در این مملکت معتقدند به‌خاطر فردوسی­‌پور هیچ کس دیگر حق ندارد برنامه فوتبالی اجرا کند.»

کاربر دیگری نیز ضمن اشاره به برنامه محمد میثاقی، تاکید کرد که کشور مشکلاتی مهمتر از عدم پخش برنامه نود دارد و بایستی به آن مشکلات مهمتر پرداخت و از بحث در این ارتباط دست کشید.

کلید واژه ها: ایران و امریکا


نظر شما :