سومین بخش از سلسله یاداشت های جدید سرکیس نعوم

اطلاع از توطئه ای علیه محمد بن سلمان، راز دستگیری سعد حریری در عربستان

۱۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۳۵۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
از دو منبع مطلع که یکی دیگری را نمی شناسد اما هر دو خیلی مطلعند، به طور جداگانه شنیدم. هر دو می گویند که بعضی از شاهزاده های عربستانی از جمله ولید بن طلال با حریری پسر درباره موضوع تحرکاتی داخل عربستان علیه ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان صحبت کرده بودند. او فهمید و شد آن چه شد.
اطلاع از توطئه ای علیه محمد بن سلمان، راز دستگیری سعد حریری در عربستان


دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا سومین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

وقتی که با یکی از مسئولان سابق که با مقام های عالی رتبه در دولت امریکا کار کرده است، به بحث لبنان و سعد حریری رسیدیم از من پرسید: چرا عربستان سعودی سعد حریری، نخست وزیر لبنان را دستگیر گرد، و آیا اصلا واقعا او را بازداشت و زندانی کرده بود؟، گفتم: «درست است عربستانی ها او را دستگیر کردند و به او توهین کردند و او را وادار کردند که از ریاض استعفایش را اعلام کند. این مساله سرّی نیست، از هر کس در لبنان بپرسی همین را به تو می گوید و درباره آن علنا صحبت می کنند.»

پرسید: «چرا او را گرفتند؟» جواب دادم: «برای این که نتوانست موازنه قدرت داخلی و منطقه ای را در لبنان ایجاد کند و دولتی که او در راسش بود نتوانست سیاست های وابسته به عربستان را چه در سطح لبنان چه در سطح عربی و چه حتی در سطح بین المللی دنبال کند، برای این که با نامزد حزب الله، سرهنگ میشل عون، رئیس جمهوری لبنان بر سر کار آمد، برای این که به دنبال «پایان دادن به نزاع» یا شاید بتوان گفت توافق با حزب الله به واسطه افرادی از تیمش برآمد، برای این که او هم مثل مرحوم پدرش، رفیق حریری، وابسته به عربستان سعودی است.»

نظر داد: «دلیل دیگری هم هست که از دو منبع مطلع که یکی دیگری را نمی شناسد اما هر دو خیلی مطلعند، به طور جداگانه شنیدم. هر دو می گویند که بعضی از شاهزاده های عربستانی از جمله ولید بن طلال با حریری پسر درباره موضوع تحرکاتی داخل عربستان علیه ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان صحبت کرده بودند. او فهمید و شد آن چه شد. شاید ولیعهد محمد بن سلمان به دلیل قدرتش  در داخل عربستان او را سرزنش نکرد، نه برای این که عملا و در تحلیل و در تجربه سیاسی قدرتمند نیست، او را سرزنش نکرد نه برای این که به طرف های مهمی مرتبط است، و نه برای این که صاحب ثروت عظیمی است و نه برای این که پولش را گرفت. بلکه او را سرزنش کرد برای این که در اقداماتی که ولید بن طلال و دیگران علیه او انجام دادند، او را خبر نکرد. برای همین این رفتارش را توطئه ای علیه خود قلمداد کرد و هم صدایی با دشمنان و افراد متخاصم با او.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سعد حریری محمد بن سلمان


( ۲۸ )

نظر شما :

علیرضا دانش پور ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۶:۵۴
میشل عون مهم نیست ایران اسلامی مهمترینست