سفری که هم زمان با اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران انجام شد

سفر مرموز پمپئو به بغداد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۳۳۲۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
سفر پمپئو به بغداد در حالی انجام شد که تنش های میان ایران و امریکا به نقطه جوش نزدیک شده و تهدیدهای امریکایی ها از جنبه سیاسی رنگ و بوی نظامی به خود گرفته است.
سفر مرموز پمپئو به بغداد

دیپلماسی ایرانی: ظرف ساعت های گذشته منطقه شاهد اتفاقات متعددی بود. تنها 24 ساعت از خبر اعزام ناو امریکایی با 98 فروند جنگنده به آب های خلیج فارس گذشته بود (اگر چه فضاسازی بود و روشن شد که این ناو از یک ماه پیش به منطقه اعزام شده بود و جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا می خواست از آن برای جنگ روانی استفاده کند) که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده در راه آلمان تغییر جهت داد و دیدارش با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را لغو کرد و ناگهان در ساعات پایانی سه شنبه شب وارد بغداد شد. 

سفر پمپئو به بغداد در حالی انجام شد که تنش های میان ایران و امریکا به نقطه جوش نزدیک شده و تهدیدهای امریکایی ها از جنبه سیاسی رنگ و بوی نظامی به خود گرفته است.

پمپئو در حالی در بغداد با مقام های ارشد عراقی گفت وگو کرد که ایران روز چهارشنبه از کاهش تعهداتش در برجام به مدت دو ماه خبر داد و از طرف های برجام خواست این مهلت را غنیمت شمرند و خواسته های ایران که عموما اقتصادی هستند را برآورده کنند. ایران از این که غرب و روسیه و چین در برابر فشارهای امریکا اگر نه تسلیم، حداقل بی تفاوت شده اند، گله مند است و انتظار دارد حداقل در زمینه صدور نفت ایران طرف های 1+4 تدابیری بیندیشند که ایران بتواند نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برساند. در زمان اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام، کارشناسان ایران با سه کشور اروپایی در بروکسل جلسه داشتند تا راه های راه اندازی اینستکس را بررسی کنند، جلسه ای که دست کم چهار روز است جریان دارد و هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

پمپئو بامداد چهارشنبه بغداد را ترک کرد. در حالی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه شب راهی مسکو شد و روز چهارشنبه رایزنی های گسترده ای را با طرف روسی انجام داد. چگونگی مقابله با تحریم های امریکا، بهره برداری ایران از مزایای اقتصادی برجام و تعهدات 1+4 به حفظ برجام از جمله گفت وگوهایی بود که ظریف در مسکو انجام داد.

وزیر امور خارجه امریکا از بغداد به برلین نرفت بلکه به انگلیس، دیگر عضو برجام، سفر کرد. اگرچه سفر به لندن جزء برنامه های وزیر امور خارجه امریکا بود اما این که مطابق برنامه سفرش عمل نکرد و از بغداد نه به برلین، بلکه به لندن رفت، پرسش هایی را مطرح کرده است. 

از این که در دیدارهای وزیر امور خارجه امریکا با سران عراقی چه گذشته هنوز خبری منتشر نشده است. اما بر اساس اطلاعاتی که دیپلماسی ایرانی از عراق به دست آورده و اخباری که در رسانه های عراقی منتشر شده، طرف های عراقی از انجام این سفر راضی هستند. برخی رسانه های عراقی گفته اند که بغداد توانسته است برای تداوم مراودات اقتصادی اش با ایران از طرف امریکایی معافیت بگیرد. اما خود پمپئو در هواپیما به هنگام ترک بغداد در گفت وگو با خبرنگاران گفت که از طرف عراقی خواسته است که استقلال خود را حفظ کند و اجازه ندهد کشوری دیگر به استقلالش خدشه وارد کند. بر اساس آن چه شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، پمپئو همچنین تهدید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد ایران در خاک کشوری دیگر منافع امریکا را تهدید کند! برخی از منابع خبری عراقی نیز ادعا کرده اند که پمپئو از طرف عراقی خواسته است که برای کاهش تنش واشنگتن با تهران میانجی گری کند، خبری که معلوم نیست چقدر واقعیت داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود غیرواقعی به نظر می رسد.

در این میان برخی نیز این گونه تحلیل می کنند که پمپئو به این دلیل ناگهان به عراق سفر کرد که به هنگام اعلام کاهش تعهدات ایران در برجام از سوی تهران در نزدیک ترین جای ممکن به ایران، بغداد، باشد تا به این ترتیب از طریق نزدیک ترین کشور عربی که در منطقه با ایران رابطه دارد این پیام را بدهد که امریکا به دقت ایران را زیر نظر دارد و تحرکات ایران را از نزدیک دنبال می کند. اما پرسش این است که آیا برای رساندن این پیام نیاز بود که وی سفرش به آلمان را لغو کند، برای چند ساعت مقصد سفرش نامعلوم باشد، شایعاتی دهان به دهان بچرخد، به خبرنگاران گفته شود که ممکن است از آنها خواسته شود که مقصد سفرشان را اعلام نکنند تنها با این دلیل که به ایران پیام برساند؟! یا این که کاسه ای زیر نیم کاسه است که بعدا فاش خواهد شد؟!

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ایالات متحده امریکا ایران و امریکا ایران و عراق کاهش تعهدات ایران در برجام مایک پمپئو محمد جواد ظریف


( ۶ )

نظر شما :

حسین کاظمی ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۹
چرا مرموز موضوع خیلی روشنه مارو همه جوره تحریم میکنن و تنها یک کانال مواصلاتی رو از طریق عراق باز نگه میدارن مثلا یطوری که همه نفهمن ! نفت ارزان قاچاق میکنیم عراق اونا با آمریکایی ها هماهنگ میکنن نفت مارو میدن آمریکا , ی درصدی هم عراقی ها گیرشون میاد خیلی شیک و مجلسی این وسط پولی هم به ایران داده نخواهد شد در حد ی چندتا جنس بنجل این از بعد اقتصادش . از بعد نظامیشم رفته گوش عراقی هارو کشیده گفته این گروه های شبه نظامیتونو بیارید زیر نظر ارتش تا بدونم با کی طرفم فردا برامون داستان درست نکنن همین . فقط بشینیم دعا دعا کنیم این وسط محمود عباس نیاد ی کاری ی حرفی ضد ایران نزنه اونو دیگه کجای دلمون بزاریم سردار ؟
احسان جعفری ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۴
آنچه مسلم است پیش تر ازاعلام مواضع ایران کلیات تصمیم خود را در جلسات متعدد پیگیری ساز و کار مالی به اطلاع تمامی اعضای برجام و از طریق قطر به اطلاع آمریکا رسانده بود اما آمریکا در این مرحله در واکنش به این تصمیم سعی در ایجاد فشار روانی بر عراق و رساندن پیام روشن به ایران هم زمان با بیان جزئیات تصمیم برجامی ایران را داشت همچنین در سفر به اروپا قصد همراه نمودن دیگر اعضای برجام و ایجاد اعتماد به نفس در این اعضا و اطمینان خاطر از ضعف ایران به واسطه اطلاعات ساختگی را دارد و در این مورد متحد خود در اروپا که طی روزهاو ماههای اخیر دارای چالشهای دیپلماتیک با ایران بوده یعنی لندن را انتخاب نموده تا به واسطه همراهی این کشور مواظع اولیه تند تری نسبت به ایران اتخاذ شود در این مرحله اگرچه گامهای اولیه ایران به نسبت کم اثر وضعیف است اما به همین میزان نیز اوپا را در حالت انفعال قرار میدهد و لذا آمریکا در این مقطع سعی در جهت دهی این مواظع از طریق دیپلماتیک خواهد نمود بنابراین در این برهه از زمان نیاز به جدیت از سوی ایران و عدم تلطیف مواظع اولیه اعلامی وهمچنین نیاز به ارسال پیام های روشنی درباره گام های احتمالی بعدی ایران حداقل طی این دو ماه تا تصمیم اروپا وجود دارد و در ضمن این موارد اقدامات تبلیغاتی در درون کشور در جهت دهی افکار عمومی و ایجاد بستر خواست ملی برای انجام گامهای بعدی باید پیگیری شود
ابراهیم قدیمی ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۲
سفز جناب پمپئو به بغداد اهدافی اصلی غیر اقتصادی وسیاسی داشته است. ممکن است سیاست واقتصاد هم مورد بحث قرار گرفته باشد.ممکن است نظامی بوده باشد. پایگاهی یا عبوری هوائی .مرز ایران وعراق را بدقت بیشتر از ا مرز جنوب توجه کنید.
ابراهیم قدیمی ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۸
سفز جناب پمپئو به بغداد اهدافی اصلی غیر اقتصادی وسیاسی داشته است. ممکن است سیاست واقتصاد هم مورد بحث قرار گرفته باشد.ممکن است نظامی بوده باشد. پایگاهی یا عبوری هوائی .مرز ایران وعراق را بدقت بیشتر از ا مرز جنوب توجه کنید.امریکا درافغانستان هم حضور وپایگاه هوائی دارد.
رضا ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۴
احتمال دارد نمی خواسته موقع اعلام این خبر در برلین باشد. انگلیس گزینه بهتری برای اعلام مواضع بوده
مرتضی توکلی ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۹
دیدار در عراق به نوعی رد گم کردن است به نظر من هم زمانی سفر ظریف به مسکو و تغییر مسیر ناگهانی پمپئو و عدم اعلام آن تا چندین ساعت ارتباطی وجود دارد