پامپئو: به عربستان اجازه نمی‌دهیم تبدیل به قدرت هسته‌ای شود

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۳ کد : ۱۹۸۲۵۹۷ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس اظهار کرد، واشنگتن هرگز به عربستان اجازه نخواهد داد که تبدیل به یک قدرت هسته‌ای شود که آمریکا و اسرائیل را تهدید کند.

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا شب گذشته در این گفت‌وگو زمانی که مجری از او درباره مشاهده اولین تصاویر تاسیسات هسته‌ای عربستان و اینکه این کشور در آستانه تکمیل کردن رآکتور اتمی خود بوده و اینکه آیا آمریکا به عربستان اجازه خواهد داد تبدیل به قدرت هسته‌ای شود، سوال کرد،‌ این گونه پاسخ داد: طی دو سال گذشته که دولت دونالد ترامپ بر سر کار بوده ما از نزدیک با عربستان روی این مساله همکاری داشته‌ایم. نمی‌توانم به شما بگویم مذاکرات به کجا رسیده است زیرا همچنان ادامه دارد.

وی در عین حال تاکید کرد: هرگز اجازه نخواهیم داد این اتفاق (تهدید یک قدرت هسته‌ای علیه آمریکا و اسرائیل) بیفتد. ما هرگز اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را در هیچ جای جهان نخواهیم داد. رئیس‌جمهوری تهدید اشاعه و گسترش قدرت هسته‌ای را می‌داند و به خوبی آن را درک می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در پایان گفت: ما هرگز چکی به مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار برای سعودی‌ها نخواهیم کشید و به آنها قدرتی که به واسطه تسلیحات اتمی تهدیدی علیه اسرائیل و آمریکا باشد، نمی‌دهیم.

شبکه ۱۳ رژیم صهیونیسستی نیز این مصاحبه را شب گذشته پخش کرد.

در این راستا سایت بلومبرگ شب پنج‌شنبه گزارشی که براساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد که عربستان در آستانه تکمیل اولین رآکتور اتمی خود در غرب شهرک علوم و تکنولوژی ملک عبدالعزیز در ریاض است.

رابرت کلی، مدیر سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بلومبرگ گفت: به احتمال بسیار زیاد این تصاویر اولین تاسیسات هسته‌ای عربستان را به تصویر کشیده در حالی که آژانس انرژی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، هدف از این تاسیسات مشارکت در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی،‌ آموزشی و اهدافی مسالمت‌آمیز است. ساخت رآکتور با شفافیت انجام می‌گیرد و عربستان تمام توافقنامه‌های بین‌المللی مبنی بر عدم اشاعه هسته‌ای را امضا کرده است.

این وزارتخانه افزود، این تاسیسات برای هرگونه بازدیدی باز هستند.

کلید واژه ها: مایک پمپئو عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :