مایک پنس: ترکیه میان خرید اس ۴۰۰ و ماندن در ناتو یکی را انتخاب کند

۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۶ کد : ۱۹۸۲۵۶۶ سرخط اخبار

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه هشدار داده‌ است، با خرید سامانه پدافند هوایی روسیه، جایگاه خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به‌خطر می‌اندازد.

به گزارش ایسنا، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی‌های مربوط به هفتادمین سالگرد تأسیس ناتو گفت: ترکیه باید انتخاب کند؛ آیا می‌خواهد همچنان یک عضو مهم در موفق‌ترین پیمان نظامی تاریخ جهان باقی بماند یا با تصمیم‌های عاری از حس مسئولیت که اتحاد ما را زیر سوال می‌برد، ضمانت عضویت در این پیمان را به خطر بیاندازد؟

دیگر مقام‌های ایالات متحده نیز در مورد خرید سامانه اس -۴۰۰ به ترکیه هشدار داده‌اند. با این حال هشدار مایک پنس، آن‌طور که رسانه‌ها می‌گویند، انتقادها علیه آنکارا را تشدید کرده است؛ به ویژه که در نشست اعضای ناتو، و به‌طور مشخص در مورد عضویت ترکیه بیان شده است.

پنس گفت: تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع هوایی اس -۴۰۰ از روسیه که ۲.۵ میلیارد دلار هزینه در بر دارد، تهدید بزرگی برای ناتو و قدرت این پیمان است.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از آلمان که از دیگر اعضای کلیدی ناتو است، به خاطر اختصاص ندادن بودجه کافی به امور دفاعی انتقاد کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته بودند که واشنگتن در واکنش به اقدام آنکارا در خرید سامانه روسی اس -۴۰۰، ارسال قطعات و تجهیزات جنگنده اف -۳۵ به ترکیه را متوقف کرده است.

دو هفته پیش کیتی ویلبارجر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور امنیتی به رویترز گفته بود: اس ۴۰۰ یک رایانه است. اف -۳۵ هم یک رایانه است. شما رایانه خودتان را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهید: ما هم دقیقاً همین قصد را داریم.

ترکیه از سوی دیگر آمریکا را به تناقض‌گویی متهم کرده و گفته که قرارداد خرید اس -۴۰۰ به امنیت ترکیه مربوط می‌شود و به قوت خود باقی است.

مولود چاووش‌اغلو، در نشست اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» گفت، پیشنهاد آمریکا برای فروش پدافند دفاعی «پاتریوت» از نظر زمانی به‌سود ترکیه نیست.

او افزود: ما نمی‌توانستیم این سامانه دفاع هوایی آمریکا را طی ۱۰ سال داشته باشیم. به همین دلیل باید از روسیه بخریم. این یک مسأله حیاتی است. ما خیلی فوری به سامانه پدافند هوایی در ترکیه نیاز داریم.

فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در حساب کاربری خود در توئیتر، بار دیگر موضوع حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد در سوریه را پیش کشیده و نوشت: ایالات متحده باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد همچنان «دوست» ترکیه باقی بماند یا نه.

موضوع شبه‌نظامیان کرد سوریه از سوی مایک پامپئو نیز مطرح شده است. او روز چهارشنبه در جریان دیدار با همتای ترکیه‌ای خود، در مورد پیامدهای «ویرانگر» اقدام نظامی ترکیه در منطقه هشدار داد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر خارجه ضمن اعلام حمایت از مذاکرات در خصوص شمال سوریه، در مورد عواقب ویرانگر احتمالی هرگونه اقدام یکجانبه نظامی ترکیه در منطقه هشدار داد.

آناتولی گزارش داد، وزیر امور خارجه ترکیه در واشنگتن با همتای آمریکایی خود با محوریت موضوع روابط دوجانبه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در ساختمان وزارت خارجه آمریکا انجام شد، دو طرف به مدت ۴۰ دقیقه گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه ترکیه خود پیش از این دیدار در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا سیاست مشخصی در سوریه دارد، گفته بود: نه و مشکل هم همین است.

از سوی دیگر چندی پیش خبرگزاری رویترز در یک گزارش تحلیلی آورده بود، با توجه به اینکه سامانه موشکی اس -۴۰۰ قرار است در ماه‌های پیش‌رو به ترکیه تحویل داده شود، آنکارا اساساً برای تغییر نظر فرصت چندانی ندارد. در نتیجه امکان مانور دیپلماتیک بسیار محدود و احتمال تحریم ترکیه از سوی آمریکا افزایش می‌یابد.

کلید واژه ها: مایک پنس ترکیه اس 400


( ۲ )

نظر شما :