پیگیری گروه های افراطی در سال ۲۰۱۹ (بخش سوم)

فعالیت های القاعده در شبه جزیره عربی و شبه قاره هند

۰۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۱ کد : ۱۹۸۲۳۸۶ اخبار اصلی خاورمیانه
پلت فرم اطلاعات ژئوپولتیک آمریکایی استرتفور در چشم انداز سال ۲۰۱۹ در زمینه امنیتی وضعیت گروه های افراطی را بررسی و گزارشی از گذشته، حال و آینده متحمل این گروه ها ارائه کرده است. بخش اول این گزارش به القاعده و زیرشاخه های آن اختصاص دارد...
فعالیت های القاعده در شبه جزیره عربی و شبه قاره هند

دیپلماسی ایرانی: پس از سقوط خلافت خود خوانده داعش در سوریه و عراق، هسته القاعده به فراخواندن جنگجویان تک رو و گروه ها ادامه می دهد. سرکرده های القاعده بر این باورند که رویکرد تدریجی این گروه که به «بن لادنیسم» مشهور است، موثرترین راه برای پیشبرد شورش های افراطی در سطح جهانی است. در عین حال، استرتفور بر این باور است که القاعده گروه های زیرشاخه خود را به مواجهه با رقبا از داعش ترغیب می کند و جنگجویان فصلی، گروه های محلی و نیروهای جدید را به پیوستن یا بازگشت به القاعده فرا می خواند.

زیرشاخه های القاعده - القاعده در شبه جزیره عربی

القاعده در شبه جزیره عربی در سال 2018 عمدتا بر فعالیت در یمن متمرکز بود، اما فعالیت عملیاتی این گروه کاهش یافت چراکه با مشکلاتی نظیر افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین، جذب نیروهای محلی و دیگر موارد مواجه بود. (طبق گزارش های منتشر شده، امارات متحده عربی برای ممانعت از حمله شبه نظامیان القاعده در شبه جزیره عربی به نیروهای خود قراردادهایی با آنها داشته است.) القاعده در شبه جزیره عربستان همچنین در یمن به طور مستقیم با داعش درگیر شده است. اما اگرچه 2018 سال آرامی برای این گروه بود، القاعده در شبه جزیره عربی همچنان منابع قوی و جنگجویان سر سخت و ارتباطات عمیق محلی دارد که به آن در احیا و تجدید فعالیت کمک می کند. با این حال، ایالات متحده در سال گذشته 36 حمله هوایی علیه سرکردگان و مواضع این گروه انجام داد. در روز اول سال 2019 هم جمال احمد محمد علی البدوی یک عامل کلیدی این گروه در حمله به ناوشکن «یو اس اس کول» در سال 2000 در یک حمله هوایی کشته شد.

القاعده در شبه جزیره عربستان همچنان به تمرکز بر تقویت روابط و مبارزه با دشمنان محلی خود از جمله حوثی ها، نیروهای خارجی و داعش ادامه خواهد داد. اگرچه این اقدامات احتمالا به افزایش حملات این گروه علیه اهداف در یمن و ورای آن منجر نخواهد شد، اما زمینه تجدید قوا را برای این گروه فراهم خواهد آورد. این گروه احتمالا اقدامات خود علیه داعش را تشدید و در عین حال بر تلاش های داخلی به جای تلاش برای اقدامات تروریستی در خارج تمرکز می کند. القاعده در شبه جزیره عربی همچنان از بی ثباتی های ناشی از جنگ داخلی در یمن سود خواهد برد و این مساله می تواند آن را از رقیب منطقه ای یعنی داعش قدرتمندتر سازد.

القاعده در شبه قاره هند

القاعده در شبه قاره هند در سال گذشته انرژی خود را روی کمک به طالبان در عملیات نظامی در داخل افغانستان متمرکز کرده که این یعنی در خارج از این کشور به هیچ وجه فعالیت نداشته است. تدابیر تهاجمی نیروهای امنیتی محلی نیز توانایی های این گروه را در خارج از منطقه مرزی افغانستان و پاکستان محدود کرده است.

هیچ نشانه ای دال بر احتمال ظهور و گسترش فعالیت القاعده در شبه قاره هند به عنوان یک نیروی قابل توجه در شبه قاره هند وجود ندارد. این گروه برای دستیابی به منابع کافی و نیروی انسانی با مشکلات بسیاری مواجه است و اقدامات تهاجمی نیروهای امنیتی (به ویژه در هند و بنگلادش) نیز مانعی در برابر عملیات این گروه خواهند بود. احتمال حمله این گروه به یک هدف قابل توجه یا خارجی وجود دارد، اما بعید است که این گروه در سال 2019 به یک تهدید امنیتی عملیاتی تبدیل شود.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: القاعده پیگیری گروه های افراطی در سال ۲۰۱۹


( ۳ )

نظر شما :