خطر واقعی فروپاشی اتحادیه اروپا و رکود اقتصادی در منطقه یورو

آیا سرنوشت امپراطوری اتریش – مجارستان در کمین اتحادیه اروپاست؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۲۲۶۲ اخبار اصلی اروپا
کلمانتس فوئست درخصوص گزارش اخیرش درباره اتحادیه اروپا که در آن این اتحادیه با امپراطوری اتریش – مجارستان که در سال ۱۹۱۸ سقوط کرد مقایسه شده است، می گوید: «از سالها پیش، به نظر می رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل دارند مسیرهای متفاوتی در پیش بگیرند. انگلیس می خواهد از اتحادیه خارج شود، کشورهای شرق اروپا ارزشهای لیبرال اروپا را ضمن تمرکز بر مساله مهاجرت رد می کنند و دولت ایتالیا نیز از زمان بر سر کار آمدن مقررات بودجه ای منطقه یورو را به زیر سوال برده است. این اتفاقات یادآور پایان سلطنت خاندان هابسبورگ است، زمانی که تلاش های ملی گرایانه و استقلال خواهی ها به فروپاشی مجموعه ای چند قومی و چند ملیتی منتهی شد که تا قبل از آن متحد بودند.»
آیا سرنوشت امپراطوری اتریش – مجارستان در کمین اتحادیه اروپاست؟

دیپلماسی ایرانی: کلمانس فوئست، مدیر موسسه تحقیقات IFO مونیخ در گفت وگو با روزنامه لوموند فرانسه از اختلافات روز افزون کشورهای اروپایی و کاهش رشد اقتصادی ابراز نگرانی می کند. به عقیده وی در برابر تنش های اقتصادی و رشد ملی گرایی، اتحادیه اروپا بیش ازهر زمان دیگری با خطر فروپاشی مواجه است. 

فوئست درباره احتمال وقوع رکود اقتصادی در منطقه یورو با توجه به کاهش رشد اقتصادی این منطقه می گوید: «منطقه یورو در کنار تقاضای داخلی، از ابزارهای ثبات بخش قدرتمندی برخوردار است. دستمزدها در بسیاری از کشورها افزایش می یابد و فرصت های شغلی در حال افزایش است. به همین علت، از دیدگاه اقتصادی احتمال وقوع رکود اقتصادی ضعیف است اما ابهام ها و عدم اطمینان ها ماهیت سیاسی دارند. این ابهامات می توانند یک دور منفی ایجاد کنند. اگر انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود، اگر تنش های تجاری باعث افزایش عمومی تعرفه های گمرکی شود و وضعیت ایتالیا به علت جهت گیری های پوپولیستی دولت این کشور بدتر شود، خطر وقوع رکود اقتصادی وجود دارد.»

این تحلیلگر درخصوص گزارش اخیرش درباره اتحادیه اروپا که در آن این اتحادیه با امپراطوری اتریش – مجارستان که در سال 1918 سقوط کرد مقایسه شده است، می گوید: «از سالها پیش، به نظر می رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپا تمایل دارند مسیرهای متفاوتی در پیش بگیرند. انگلیس می خواهد از اتحادیه خارج شود، کشورهای شرق اروپا ارزشهای لیبرال اروپا را ضمن تمرکز بر مساله مهاجرت رد می کنند و دولت ایتالیا نیز از زمان بر سر کار آمدن مقررات بودجه ای منطقه یورو را به زیر سوال برده است. این اتفاقات یادآور پایان سلطنت خاندان هابسبورگ است، زمانی که تلاش های ملی گرایانه و استقلال خواهی ها به فروپاشی مجموعه ای چند قومی و چند ملیتی منتهی شد که تا قبل از آن متحد بودند.»   

وی درباره فرآیندی که باعث شده است اتحادیه اروپا با این وضعیت تهدید آمیز مواجه شود می گوید: «از زمان فروپاشی شوروی سابق در سال 1989، تهدید خارجی که اعضای اتحادیه را به سمت وحدت تقویت شده هدایت کند کمتر شده است. علاوه بر این، تاثیرات بحران اقتصادی 2008 و نگرانی ها درخصوص آینده بستر را برای پوپولیست ها مهیا کرده است که برای مشکلات پیچیده، نسخه های ساده انگارانه ای می پیچند. نمونه این راه های پیشنهادی این پوپولیست ها ایجاد دیوار در برابر مهاجرت یا بازگشت به پول های ملی در منطقه یورو است.»

فوئست درباره مساله محوی انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه 2019 می گوید: «از لحاظ اقتصادی، نباید اجازه داد که ملی گراها بر مباحث مسلط شوند. باید از آنچه اتحادیه اروپا می تواند به اروپایی ها بدهد و دارایی های عمومی مشترک ما باشد سخن گفته شود. در حال حاضر، ماکرون تنها کسی است که طرحی واقعی در خارج از جناح ملی گرایی ارائه کرده است. سوال این است که سایر رهبران اروپا کجا هستند. آنها چه فکر می کنند. پیشنهاد آنها چیست؟ حتی از آلمان هم صدایی بلند نمی شود.»/مطالعات فرانسه و اروپا

کلید واژه ها: فروپاشی اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا


( ۱۲ )

نظر شما :