توئیت ظریف از بغداد

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۸ کد : ۱۹۸۲۱۶۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران که در بغداد حضور دارد با اشاره به سفر حسن روحانی به عراق عنوان کرد که در این سفر چندین توافقنامه در راستای همکاری‌های بیشتر منطقه‌ای،‌سیاسی و اقتصادی منعقد خواهد شد.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که دیشب (دوشنبه) به منظور تدارک سفر سه روزه حسن روحانی به عراق وارد بغداد شد، با انتشار تصویری از نشست امروزش با همتای عراقی در بغداد در صفحه توئیترش نوشت: «در بغداد و در آستانه دیدار سه روزه رئیس جمهور روحانی حضور دارم که قرار است در این سفر با رهبران سیاسی، مذهبی، تجار و گروه‌های مدنی در بغداد، کربلا و نجف دیدار کند.

وی با اعلام اینکه در این سفر چندین توافقنامه درباره همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های منطقه‌ای، سیاسی و اقتصادی منعقد خواهد شد، نوشت که روابط مستحکم ما  به نفع ایران، عراق و منطقه است.

به گزارش فارس، ظریف شب گذشته همچنین در جمع خبرنگاران گفته بود: این سفر فرصت خوبی است که قبل از سفر رئیس جمهور درباره موضوعات مختلف روابط دوجانبه هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا سفر تاریخی رئیس جمهور به عراق یک فرصتی برای تفاهم‌های جدی بین دو کشور باشد.

ظریف با یادآوری این نکته که بحث‌هایی که ما در این سفر خواهیم داشت، بحث‌های سیاسی روابط دو کشور است، عنوان کرد: در حوزه همکاری‌های اقتصادی درباره ترانزیت، انرژی و همکاری‌های صنعتی گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه درباره موضوعات مربوط به همکاری‌های مرزی نیز گفت‌‌وگوهایی صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: درباره سایر همکاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف از بهداشت تا امنیت با عراق داریم نیز گفت‌وگوخواهد شد و امیدواریم در این سفر بتوانیم توافقاتی را بین مقامات دو کشور امضا کنیم.

وزیر خارجه گفت: ایران و عراق دو همسایه هستند که هیچ کشور دیگری حق ندارد در روابط تاریخی دو همسایه دخالتی کند. دخالت‌هایی که می‌کنند فرصت خود را از دست داده و زمان خود را به هدر می‌دهند و نمی‌توانند روابط ایران و عراق را از طریق این دخالت‌ها متاثر کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره دیدارهای حسن روحانی در عراق نیز گفت: آقای روحانی در بغداد دیدارهای متعددی با مقامات ذیربط، مسئولان سیاسی، احزاب، نخبگان و سران عشایر و مذاهب دارند و در تشرف به کربلای معلی و نجف اشرف با آیات عظام نیز دیدار خواهند داشت.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری قرار است در اولین سفر خود به عراق در طول دوران ریاست‌ جمهوریش فردا (دوشنبه) به منظور انجام سفری سه روزه راهی بغداد شود.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف عراق


نظر شما :