فرانسه خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای با روسیه را تاسف‌بار اعلام کرد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۴ کد : ۱۹۸۱۴۹۲ سرخط اخبار

وزارت امور خارجه فرانسه خروج موقت واشنگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه را تاسف‌بار توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، فرانسه و اتریش روز جمعه خروج موقت آمریکا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه را تاسف‌بار خوانده و درخصوص پیامدهای آن ابراز نگرانی کردند.

وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای، از تعلیق این پیمان و تصمیم آمریکا برای خروج از آن، پس از 6 ماه ابراز تاسف و اعلام کرد که برای ترغیب دوطرف به تجدیدنظر در مواضع خود تلاش خواهد کرد.

"کارین کِنایسل" وزیرامورخارجه اتریش روز جمعه در محکومیت این اقدام کاخ سفید در بیانیه‌ای نوشت: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه تاسف ‌بار است. امضای این پیمان در 1987 گامی بزرگ در راستای توسعه روابط آمریکا و روسیه و نقطه عطفی در پایان دادن به جنگ سرد بود.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان نیز در برلین به خبرنگاران گفت که این پیمان در روزهای گذشته موضوع گفت وگوی مقام‌های این کشور با ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) بوده و آلمان تلاش خود را برای تداوم مذاکرات و حفظ پیمان به کار خواهد بست.

این پیمان سه دهه پیش برای منع آزمایش و تولید موشک های زمین پایه، دارای بُرد 500 تا پنج هزار و 500 کیلومتر با قابلیت حمل کلاهک هسته ای امضا شده بود.

"مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد ایالات متحده آمریکا پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه را به حالت تعلیق در می آورد.

 پیمان مذکور به عنوان عنصر اساسی برای کنترل رقابت های تسلیحات هسته ای از زمان جنگ سرد محسوب می شد.

تعلیق این پیمان توسط آمریکا از روز شنبه اجرایی خواهد شد. با اعلام پامپئو، دوره 180 روزه ای برای خروج نهایی آمریکا از این توافق موشکی آغاز خواهد شد.

کلید واژه ها: فرانسه ایالات متحده امریکا روسیه


( ۱ )

نظر شما :