با توجه به درگیری‌های پیش‌آمده در سوریه

آیا کار ایران و اسرائیل به جنگ علنی می کشد؟

۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۱ کد : ۱۹۸۱۲۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
تصمیم اخیر امریکا برای خروج نیروهایش از سوریه باعث شده که اسرائیل خود را بازنده احساس کند، چون حضور امریکا در سوریه را به معنای محدود کردن فعالیت حزب الله و ایرانی ها می دانست.
آیا کار ایران و اسرائیل به جنگ علنی می کشد؟

دیپلماسی ایرانی: افزایش حملات نظامی اسرائیل و اظهارات آن درباره حمله به مواضع ایران در خاک سوریه از چشم ناظران تحولی مهم در روند حوادث منطقه بوده است. حمله اخیر اسرائیل در روز یکشنبه و بامداد دوشنبه به اطراف دمشق نشان دهنده افزایش سطح تنش در مسائل پیچیده منطقه ای است.

در میان تهدیدهای متقابل میان تل آویو و تهران، این سؤال به میان می آید که این رویارویی چه آینده ای در پیش دارد. «هشام جابر» کارشناس نظامی تأکید می کند که در شرایط کنونی کشیده شدن موضوع به تنش نظامی بعید است.

به گزارش میدل ایست نیوز، به نظر جابر، اسرائیل و امریکا حضور روسیه در سوریه و منطقه را جدی می گیرند. حضور روسیه باعث شده که تحرکات اسرائیل در سوریه بسیار محدود باشد و بی تردید اگر نزاعی منطقه ای در سوریه دربگیرد روسیه دست بسته نخواهد ماند.

جابر می افزاید که از سوی دیگر موشک های ایرانی می توانند منافع امریکا در منطقه را هدف قرار دهند. این موضوع مانع از راه افتادن یک جنگ علنی می شود. ضمن اینکه ایران در سوریه پایگاه های نظامی ثابت و مشخصی ندارد.

این کارشناس نظامی معتقد است که افزایش حملات اسرائیل به خاک سوریه در درجه اول مصرف داخلی دارد، دولت نتانیاهو به سبب ناتوانی در دستیابی به اهدافش در سوریه و عملکردش در غزه به شدت تحت فشار افکار عمومی است، ضمن اینکه شخص «بنیامین نتانیاهو» پرونده قضایی دارد و می خواهد چند ماه دیگر در انتخابات شرکت کند.

«علی مراد» پژوهشگر و استاد دانشگاه، نیز معتقد است که کشیده شدن اوضاع منطقه به جنگی علنی میان ایران و سوریه با اسرائیل در شرایط کنونی بسیار بعید است به خصوص حضور روسیه در منطقه مانع از شدت گرفتن سطح تنش می شود.

به نظر مراد، تصمیم اخیر امریکا برای خروج نیروهایش از سوریه باعث شده که اسرائیل خود را بازنده احساس کند، چون حضور امریکا در سوریه را به معنای محدود کردن فعالیت حزب الله و ایرانی ها می دانست. او می افزاید که این حملات اسرائیل تلاشی برای تعیین خط قرمزهای تازه است، وگرنه بالا گرفتن تنش به نفع هیچ یک از دو طرف نیست.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ایران و اسرائیل درگیری ایران و اسرائیل


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۵
اگر توان دفاع هوائی سوریه انچنان گسترش یابد که نیروی هوائی وبهپادی اسرائیل را زمین گیر کند جنگی دیگر در خاورمیانه توسط اسرائیل بوجود نخواهد امد. نیروی هوائی وبهپادی واطلاعاتی نیروی اصلی اسرائیل است.اسرائیل به کشور توانا تر ازخود حمله نخواهد کرد.این خودکشی برای اسرائیل است.