منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند:

سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV) هفته آینده رسما اعلام می شود

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۶۵ اروپا پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
منابع آگاه اروپایی به دیپلماسی ایرانی گفتند که سازوکار ویژه اروپایی موسوم به اس پی وی (SPV) هفته آینده رسما از سوی اتحادیه اروپا اعلام می شود.
سازوکار ویژه مالی اروپا (SPV) هفته آینده رسما اعلام می شود

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه اروپایی به دیپلماسی ایرانی گفتند که سازوکار ویژه اروپایی موسوم به اس پی وی (SPV) هفته آینده رسما از سوی اتحادیه اروپا اعلام می شود.

به گفته این منابع جمع بندی ها بر سر آخرین مراحل تصمیم گیری برای سازوکار ویژه اروپایی به پایان رسیده است و آخرین مشورت ها در این باره ظرف یکی دو روز آینده انجام و اعلام رسمی آن هفته آینده انجام خواهد شد.

این منابع همچنین گفتند اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای رسمی آغاز به کار این سازوکار را اعلام خواهد کرد.

بدین ترتیب در حالی که صبر ایران می رفت تا لبریز شود و از اروپایی ها برای حفظ برجام ناامید شود اکنون به نظر می رسد که فشارهای ایران تاثیرگذار بوده و طرف اروپایی سرانجام بعد از معوق های مکرر در اعلام این سازوکار در نهایت آن را به سرانجام رسانده است.

قرار است محل این سازوکار فرانسه باشد و ریاست آن را مدیری از آلمان بر عهده بگیرد.

روز گذشته دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هشدار داده بود که اروپا اگر در پرداخت هزینه‌ حفظ برجام مردد است، باید بداند که ایران معطل آنها نخواهد ماند. وی در گفت وگو با فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران گفت که فرض ما در عمل این است که اروپا حاضر نیست ریسک خود را در برابر آمریکا افزایش دهد. بنابراین تلاش می‌کنیم مشکلات کشور را با اتکاء به توان ملی سامان بخشیم. آنها نباید انتظار داشته باشند که ما از حقوق خود و امکاناتی که برجام برای عمل متقابل در اختیار ما گذاشته است، صرف نظر کنیم.

حالا منابع آگاه می گویند که طرف اروپایی تلاش هایش را به سرانجام رسانده و در حال انجام آخرین رایزنی ها برای اعلام رسمی سازوکار ویژه در هفته آینده است.

اعلام سازوکار ویژه مالی قبل از آغاز به کار نشست وین که ظاهرا بسیاری از مقامات اروپایی از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده اند در آن شرکت نخواهند کرد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و می تواند به طرف امریکایی این پیام را برساند که با وجود خصومت های امریکا و محاسبات اشتباهش در خروج از برجام، اروپا همچنان به حفظ توافق هسته ای با ایران پایبند است.

دولت ایالات متحده امریکا به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور روز 18 اردیبهشت امسال به طور یکجانبه از برجام خارج شد. در پاسخ به خروج آمریکا، سران سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک از این اقدام واشنگتن ابراز تاسف و اعلام کردند تمام تلاش خود را می کنند تا برجام را حفظ کنند. پس از آن ایران نیز به کشورهای اروپایی فرصت داد تا برای حفظ برجام نهایت تلاش خود را به کار ببرند. در طول این مدت تهران دائما هشدار می داد اگر اروپا اراده کافی عملی برای حفظ برجام از خود نشان ندهد انجام اقدامات متقابل را حق خود می داند. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مدل SPV سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


( ۵ )

نظر شما :

رضا ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۷
امیدواریم هرچه زودتر این وعده محقق شود و با آغاز دهه فجر شاهد آرامش ایران در همه ی حوزه ها و به خصوص اقتصادی و ارزی باشیم ...