امیدها روز به روز کم رنگ تر می شود

سازوکار ناکارامد اروپا برای حفظ برجام

۰۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۰۲۳۶ پرونده هسته ای نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
سید محمد صادق خرازی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: این صحیح است که خروج امریکا از برجام باعث ایجاد شکاف عمیق اروپا و ایالات متحده شده و اروپایی ها از فشارهای زیادی که طرف امریکایی به آنها اعمال می کند به ستوه آمده اند و حتی از برخوردهای رئیس جمهوری امریکا احساس حقارت و سرخوردگی می کنند اما تا کنون عملا نتوانسته اند برای جبران این حقارت و سرخوردگی کاری از پیش ببرند.
سازوکار ناکارامد اروپا برای حفظ برجام

دیپلماسی ایرانی: رفته رفته روشن می شود که دیگر نمی توان روی قول و قرارهای اروپایی ها برای حفظ برجام و ایجاد سازوکار ویژه مالی برای ایران که به اختصار آن را SPV می نامند، حساب کرد. تا حالا نزدیک به 18 روز از اعمال تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران گذشته و اروپایی ها هنوز نتوانسته اند، کاری از پیش ببرند. اروپایی ها می گویند کار آن قدر پیچیده است که به آسانی نمی توان آن را اجرایی کرد، به ویژه که این سازوکار کاملا جدید و نو است و تا کنون جایی تجربه نشده است. در عین حال فشارهای ایالات متحده به اروپایی ها بر سر این موضوع نیز بسیار شدید است. اگرچه همه اذعان دارند که اروپایی ها اراده سیاسی برای حفظ برجام دارند و تاکید می کنند که باید ایران از منافع برجام به ویژه اقتصادی آن بهره مند شود، اما عملا تا کنون نتوانسته اند کاری از پیش ببرند. 

این صحیح است که خروج امریکا از برجام باعث ایجاد شکاف عمیق اروپا و ایالات متحده شده و اروپایی ها از فشارهای زیادی که طرف امریکایی به آنها اعمال می کند به ستوه آمده اند و حتی از برخوردهای رئیس جمهوری امریکا احساس حقارت و سرخوردگی می کنند اما تا کنون عملا نتوانسته اند برای جبران این حقارت و سرخوردگی کاری از پیش ببرند. اگرچه تحقیر اروپا توسط امریکا اثبات ادعاهای ایران نسبت به رفتارهای یکجانبه و تنگ نظرانه و منفعت طلبانه امریکاست، اما این برای ایران کافی نیست. تهران به حق اصرار دارد که اروپایی ها اگر واقعا به دنبال حفظ برجام هستند باید کاری از پیش ببرند. 
تا الآن هم مهلت مورد انتظار به پایان رسیده است و اروپایی ها کاری نکرده اند. اروپایی ها چند مرتبه گفته بودند که تا قبل از آغاز تحریم های ثانویه امریکا در 13 آبان سازوکار خود را عملی خواهند کرد. اما عملا تا کنون نه تنها هیچ کاری نکرده اند بلکه حتی از این که اعلام کنند قرار است کدام کشور میزبان این سازوکار باشد عاجزند. این مساله ظاهرا به بروز اختلافاتی در درون اتحادیه اروپا تبدیل شده است. از یک سو همه کشورهای عضو اتحادیه از سوی ایالات متحده تحت فشارند و از سوی دیگر کشورهای کوچک حاضر نیستند فشار کشورهای اصلی اتحادیه اروپا را بپذیرند و تسلیم آنها شوند و انتظار دارند کشورهای بزرگ اروپایی خود هزینه این کار را متحمل شوند. حتی برخی منابع خبری نظیر اویل پرایس گزارش داده اند که کشورهای کوچک به بلوکی در درون اتحادیه اروپا تبدیل شده اند که به پشتوانه اتریش تلاش می کنند در برابر کشورهای بزرگ تر اتحادیه بایستند تا به خواسته آنها برای میزبانی سازوکار اروپایی تن ندهند. مواضع کشورهایی نظیر دانمارک و بلژیک که اتهامات واهی تروریستی به ایران وارد کرده اند نیز نشان می دهد آنها در حقیقت با این کار به دنبال راه فراری هستند تا مبادا کسی از آنها بخواهد که به این سازوکار بپیوندند یا میزبان آن باشند یا مجبور به تعامل با ایران شوند. کشورهای بلوک شرق نیز به واسطه اقتصاد ضعیف و ارتباطات و احیانا وابستگی که به امریکا دارند نیز توانایی قبول چنین ریسکی را ندارند. 

شاید بروز چنین اختلافاتی برای ایرانی ها جالب باشد و آن را مهم بدانند اما به اصطلاح این اختلاف ها برای ایران نان و آب نمی شود. 

اروپایی ها آن قدر ضعیف عمل کرده اند که حتی نتوانسته اند دسترسی ایران به سوئیفت که یک سامانه اروپایی است را حفظ کنند. 

سازوکاری که هنوز عملیاتی نشده، این قدر مشکل آفرین شده و اروپایی ها را آشفته کرده است حالا اگر عملیاتی شود و با واکنش های تند امریکا مواجه شود، چگونه عمل خواهد کرد؟! آیا چنین سازوکاری می تواند به سود ایران عمل کند در حالی که از هم اکنون بعضی از شرکت ها اعلام کرده اند در هیچ حالتی حاضر به همکاری با این سازوکار نیستند چرا که نمی خواهند متحمل فشارها و تحریم های امریکا شوند؟! نمونه بارز آن شرکت نفتی بیتریش پترولیوم است که رسما اعلام کرده با این سامانه کار نخواهد کرد. این درست که گفته می شود این سازوکار صرفا برای شرکت های کوچک و متوسطی خواهد بود که با امریکا ارتباط ندارند اما اگر واکنش امریکا نسبت به همکاری آنها با ایران تند باشد، آیا باز هم همین شرکت های کوچک و متوسط حاضر به همکاری با ایران خواهند بود؟!

در این میان این نکته را هم در نظر بگیریم که امنیت اروپا و امریکا در هم تنیده است و اروپایی ها در هیچ شرایطی، حداقل در کوتاه مدت و میان مدت، نمی توانند در مسائل امنیتی از امریکا بی نیاز شوند. این را هم در نظر بگیریم که مراودات مالی اتحادیه اروپا و امریکا چیزی در حدود یک تریلیون دلار است که در مقایسه با رقم حدودا 21 میلیارد یورویی ایران ناچیز محسوب می شود. 

حالا بماند که اروپایی ها به ایران فشار می آورند که سر مسائل منطقه ای نظیر یمن و سوریه کوتاه بیاید تا بتوانند به قول خودشان مخالفان این سازوکار را راضی کنند یا پیوستن ایران به FATF را به عنوان پیش شرط راه اندازی این سازوکار مطرح می کنند.

بنابراین نباید آدرس اشتباه داد و پیام اشتباه فرستاد. باید واقعیت را درک کرد و برای این که اگر واقعا سازوکار عملی نشود، آماده بود و برنامه داشت. دولتمردان باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند با همین وضعیت ادامه دهند یا حاضرند وارد کارزار سخت مرحله بعدی شوند.

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سید محمد صادق خرازی ایران و اروپا خروج امریکا از برجام مدل SPV سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


( ۸ )

نظر شما :

امیر ۰۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۱۲
آقای خرازی عزیز، بزرگترین خطای تیم مذاکره کننده برجام و هسته اصلی سیاست گذاری خارجی حال حاضر ایران عدول از اصل Reciprocity بوده است. تا زمانیکه این خطا ادامه دارد ایران هر دقیقه در حال از دست دادن leverage ها و رسیدن به نکته ای است که مطلوب آمریکا و اروپا است: از دست دادن تمامی اهرم های امنیت ملی و تضعیف حاکمیت ملی. این یک تئوری توطعه نیست. آمریکا و اروپا اختلاف دارند ولی هیچگاه در برابر ایران اتحاد استراتژیک خود را تضعیف نخواهند کرد و این تنها به تجارت عظیم دو جانبه بر نمی گردد؛ تضعیف تمدن هایی مانند ایران از نظر استراتژیست های غرب یک اولویت ژئوپلیتیک است و این اولویت با رشد انفجاری چین اهمیتی حیاتی تر یافته است. در اجرای برجام خطای فاحش این بود که ایران به سرعت و بطور یکجانبه تمام تعهدات خود را اجرا کرد. این اعتماد بیجا از سوی دولت ایران تنها یک پیام برای غرب داشت: ۱. ایران مستأصل و درمانده است و ۲. ایران توان دفاع از خود را ندارد. اگر اظهارات کارشناسان دخیل در مذاکرات هسته ای مانند ریچارد نفیو و کالین کال را بعد از انعقاد برجام مطالعه کنید خواهید دید که این اعتماد یکجانبه تیم مذاکره کننده چقدر خطرناک بوده است. انتقادات از تیم سیاست خارجی زمان را به گذشته باز نخواهد گشت ولی مسیر آینده را روشن خواهد کرد؛ وفاداری ایرانیان باید به ایران باشد و نه افراد. متاسفانه آقایان روحانی و ظریف آنچنان در برجام سرمایه گذاری حیثیتی کرده اند که عدول از مسیر گذشته برای آنها معادل از دست دادن آبروی سیاسی و ملی و بدنامی در تاریخ است و متاسفانه عکس العمل این دو بزرگوار و انجماد ایشان به کشور اجازه عبور از برجام و اندیشیدن چاره ای دیگر را نمی دهد. تشدد و مجادله روزانه و مخرب دو گروه عمده سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا هم اجازه رسیدن به اجماع در مبانی منافع و امنیت ملی را سلب کرده است. سمی مهلک تر از تفرقه در شرایط کنونی وجود ندارد. اروپا تا زمانی که از عدم حرکت ایران به سمت بازدارندگی موثر مطمئن باشد هیچ امتیازی به ایران نخواهد داد. اولین هشدار به اروپا لغو فتوای حرمیت سلاح هسته ای توسط مقام معظم رهبری است؛ بدون هیچ توضیح اضافه از سوی وزارت خارجه و مجاری رسمی. اگر ایران به سرعت leverage های خود را به سرعت افزایش ندهد وارد چرخه فرسوده کننده تحریم های افزایشی خواهد شد و مطاع ناچیزی برای مذاکرات آینده داشته و مجبور به گردن نهادن به قرارداد هایی ننگین خواهد شد. طرف مقابل باید در برابر تحریم های بیش تر، بهای متناسب و reciprocal را بپردازد؛ این منطقی پذیرفته شده در روابط و قوانین بین الملل است. هر گونه امتیاز دهی بیشتر در مسائل منطقه ای و دفاعی فرستادن علامت های ضعف است و طرف مقابل را در فشار و امتیازگیری مصمم تر خواهد کرد. در حال حاضر چاره ای جز مسیر کره شمالی در برابر ایران گذاشته نشده است. شاید عده ای ایراد بگیرند که این پای نهادن در مسیر جنگ است؛ هر چند که دلایل کافی برای رد این ایراد در بحثی دیگر با ارائه مستندات وجود دارد و پروپاگاندا ها واقعیت ها را عوض نخواهند کرد. ولی آیا دلیلی وجود دارد که فردای ضعف اقتصادی و حاکمیتی ناشی از بی عملی در برابر تحریم ها جنگ تحمیل نخواهد شد؟ ضعف آهنربای جنگ است.
ES ۰۱ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۹
چه برنامه ای میشه داشت با این فضایی که شما ترسیم می کنید. این یعنی تیر خلاص رو به خودمون بزنیم و تمام
یک ایرانی ۰۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۱
اقای دکتر راه حل شما و همفکرانتان برای ایران چی هست؟ آیا برای مشکلات امروز کشور خروج از برجام راه حل است؟ یا اصلا ماندن در ان راه حل است؟ آیا تهدید کردن و شاخ و شونه کشیدن برای دنیا راه حل است؟ و یا مذاکره با غرب برای حل مشکلات ریشه ای راه حل است؟ یا مقاومت راه حل است؟ آیا شما سیاست های کشور در 40 سال گذشته را سازنده مفید میدانید و خواهان ادامه همین مسیر گذشته هستید؟آیا بهتر نیست نگاه مان را عوض کنیم نسبت به امروز ایران منطقه و دنیا و مسیر به کل اصلاح کنیم؟ **متاسفانه در حکومت مقامات و سیاست مدار های ما دچار روزمرگی و شعار زدگی شده اند راه حل اساسی برای حل مشکلات 4 دهه گذشته ندارند یا اگر هم دارند جرات بیان آن را ندارند! و فقط بیشتر رو به تحلیل و پیشبینی اوردند! و فقط فقط مردم هستند که این وسط هزینه میدهند**
ایرانی ۰۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۸
خلاصه مطلب اینکه آقایون باید پاشونو به اندازه گلیمشون دراز کنن و صرفا دنبال رفاه، آسایش و آرامش مردم ایران باشند به قول شاعر شیرین سخن سعدی شیرازی درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد نهال دشمنی برکن که رنج بی شمار آرد
کسری ۰۶ آذر ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۴
تا سیاست های کلان نظام در بعد خارجی و داخلی تغییر بنیادی نکند شاهد هیچ گونه گشایشی در حل مشکلات کشور نخواهیم بود بقیه اش همش داستان جهت سرگرمی است
علی ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۵
هدف ما از مذاکره ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا بود؟هدف از مذاکره برداشتن تحریم ها بود که حاصل نشد...