کمال قلیچدار اوغلو، رهبر مخالفان اردوغان

ترکیه می تواند کل خاورمیانه را مدیریت کند

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۷۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کمال کلیچدار اوغلو در سخنان خود گفت: «صلح در خاورمیانه نه به دست امریکا تحقق می یابد نه به دست روسیه، بلکه ترکیه تنها کشوری است که می تواند صلح را در منطقه حاکم کند و تنها کشوری است که توانایی دارد جلوی خونریزی بیشتر را در منطقه بگیرد.»
ترکیه می تواند کل خاورمیانه را مدیریت کند

دیپلماسی ایرانی: کمال قلیچدار اوغلو، رهبر مخالفان حکومت حاکم بر ترکیه وضعیت فعلی کشورش را ستود و آن را قدرتمند توصیف کرد و گفت که ترکیه در حال حاضر در وضعیتی است که می تواند کل خاورمیانه را به طور کامل مدیریت کند. 

وی که در نشستی در شهر ارزروم، شرق ترکیه سخنرانی می کرد، گفت که ترکیه کشوری است که پیام آور صلح به خاورمیانه است. 

کلیچدار اوغلو در ادامه سخنان خود گفت: «صلح در خاورمیانه نه به دست امریکا تحقق می یابد نه به دست روسیه، بلکه ترکیه تنها کشوری است که می تواند صلح را در منطقه حاکم کند و تنها کشوری است که توانایی دارد جلوی خونریزی بیشتر را در منطقه بگیرد.»

وی در ادامه به وضعیت سیاسی احزاب ترک در کشورش اشاره کرد و گفت که ترک ها توانسته اند از مفهوم کلاسیک حزبی خارج شوند و برای آینده ترکیه و منطقه با یکدیگر همکاری کنند، آنها به این درک رسیده اند که بدون توجه به پشتوانه های هویتی یا اعتقادات دینی یا شیوه های زندگیِ احزاب مختلف با یکدیگر همکاری کنند و همه با هم به فکر ترکیه و آینده منطقه باشند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت اقتصادی کشورش پرداخت و گفت: «در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در ترکیه با حداقل دستمزد امرار معاش می کنند، آنها از سیاست و توسعه و رشد و تحول به دور هستند و تنها چیزی که برایشان اهمیت دارد تامین حداقل نیازهای روزانه شان است.  

قلیچدار اوغلو که در دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همواره از رقبای بالفعل وی بوده و همیشه داعیه جانشینی او را داشته است، در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که طرح افکار مختلف بیان کننده غنای جامعه و حیات سیاسی ترکیه است، بنابراین ضرورت دارد که همه ما پشت یک میز بنشینیم و همه طرف های سیاسی گفت وگوهای سازنده ای را برای آینده کشورشان داشته باشند. 

رهبر مخالفان ترکیه تاکید کرد، سیاست چیزی نیست جز فن و هنر خدمت به ملت، سیاست صحنه هنرورزی برای خدمت به ملت است، و هر سیاستمداری باید بر اساس خواست و اراده ملت عمل کند برای این که او هیچ گاه از جیب خود خرج نمی کند بلکه همیشه دستش در جیب مردم بوده است، برای همین باید در خدمت مردم و برای آنها باشد.

منبع: نیو ترک پست / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه کمال قلیچدار اوغلو خاورمیانه صلح در خاورمیانه


( ۷ )

نظر شما :

ایرانی ۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰
این حرفها صرفا مصرف داخلی دارد و برای کسب رای بیشتر است. وگرنه همه از تاریخ معاصر ترکیه در رابطه با منطقه اطلاع دارند. ارمنی‌ها، قبرس، اسکندرون، و اخیرا عفرین.
ابراهیم قدیمی ۰۵ دی ۱۳۹۷ | ۰۰:۳۷
ترکیه یک نیروی اساسی در غرب اسیا وخاورمیانه است.از اجتماع ایران ،ترکیه ،عراق وسوریه اجتماع توانمندی در غرب اسیا جهت سازندگی ورفع تنش ها بوجود میاید.این اجتماع جهت توسعه غرب اسیا ضروری است. حیف است توانمندی های اینها در یک محور نبوده ودر مقابل هم چه در جبهه های داخلی وچه خارجی قرار گیرد.