عربستان در پی ایجاد اتحاد سیاسی بین کشورهای حوزه دریای سرخ

۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۱ کد : ۱۹۸۰۶۲۷ سرخط اخبار

اتحاد سیاسی بین عربستان و برخی کشورهای حوزه دریای سرخ با چالش‌هایی روبه‌رو است. اکنون به‌رغم ناسازگاری اهداف سیاسی و منافع اقتصادی این کشورها، عربستان بر آن است تا اتحادی بین این کشورها ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، سایت خبری دویچه وله در گزارشی آورده است، عربستان برای ایجاد چنین اتحادی دست دوستی به سوی کشورهای این منطقه دراز کرده است. این پیام مودت و وحدت سیاسی با این کشورهاست.

با شش کشور در این منطقه پایه‌های شکل‌گیری چنین اتحادی استوار شده است. اتحادی که ناظر بر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با این کشورهاست. افزون بر آن بر همکاری سیاسی و اقتصادی با شرکای عربستان در منطقه، یعنی با مصر و  اردن سخن در بین است. همه این کشورها به استثنای اردن در حاشیه دریای سرخ واقع هستند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در ارتباط با این اتحاد گفته است: هدف ما، یعنی همه کشورهایی که در این منطقه زندگی می‌کنند، ایجاد ثبات و همکاری و همیاری بین همه این کشورهای متفاوت است.

منطقی که عادل الجبیر و اصولا کشور عربستان دنبال می‌کند این است که هر چه همکاری و تلاش مشترک بین کشورهای این منطقه تقویت شود، احتمال نفوذ از خارج در این منطقه کاهش می‌یابد.

چرا اکنون؟
پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا عربستان سعودی در چنین لحظه‌ای  اقدام به طرح این اتحاد و همکاری بین کشورهای حوزه دریای سرخ کرده است.

نگاهی به اوضاع سیاسی حاکم بر منطقه نشان می‌دهد که پادشاهی عربستان در حال حاضر با چند چالش مختلف در عرصه سیاست خارجی روبه‌رو است. از پرونده قتل جمال خاشقجی تا حضور و نقش  این کشور در جنگ یمن.

از سوی دیگر، در شورای همکاری خلیج فارس نیز مناسبات عربستان با دیگر کشورها چندان برای پادشاهی عربستان رضایت بخش نیست که از جمله آنها مشکلات حاکم بر بحرین یا تنش موجود در روابط دیپلماتیک عربستان و قطر هستند.

سیاست‌هایی که عربستان در ارتباط با بازار نفت و سازمان اوپک دنبال کرده، مورد موافقت و رضایت متحدان این کشور در منطقه نیست و همین موضوع به برخی از اختلافات دامن زده است.

از این رو، ناظران با توجه به مشکلاتی سیاسی برخاسته از پرونده قتل خاشقجی در مناسبات بین کاخ سفید و ریاض و همچنین موارد یاد شده، به اهمیت تلاش‌های عربستان برای مهندسی اتحادهای جدید در منطقه اشاره کرده‌اند.

کلید واژه ها: دریای سرخ عربستان سعودی


( ۱ )

نظر شما :