دلخوری از امریکا یا فرار از بحران؟

دلیل بی طرفی عربستان در بحران دریای سرخ

۱۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۴۹۳ اخبار اصلی خاورمیانه
به نظر می رسد، عربستان به نوعی با سرزنش و ملامت به متحد خود امریکا می نگرد چرا که این کشور وارد درگیری با انصار الله در دریای سرخ شده بدون آنکه راهی برای خروج آن بیابد اما عربستان موفق شد از زیر بار ائتلاف با امریکا بگریزد.
دلیل بی طرفی عربستان در بحران دریای سرخ

دیپلماسی ایرانی: «تحلیل و تفسیر بی طرفی عربستان در درگیری های سخت میان امریکا و گروه های مسلح در باب المندب، آسان به نظر نمی رسد»، این عبارت را یک تحلیلگر عربستانی در واکنش به دلایل بی طرفی عربستان در قبال حملات انصار الله به کشتی ها در دریای سرخ و مصادره برخی از آنها و تغییر مسیر برخی دیگر بیان کرد.

به نظر می رسد، عربستان به نوعی با سرزنش و ملامت به متحد خود امریکا می نگرد چرا که این کشور وارد درگیری با انصار الله در دریای سرخ شده بدون آنکه راهی برای خروج آن بیابد اما عربستان موفق شد از زیر بار ائتلاف با امریکا بگریزد.

شاید مجموعه عواملی منجر به موضع بی طرفی عربستان در این بحران شده باشد؛ عربستانی که تاکتیکی نزدیک تر به صنعا از واشنگتن نشان می دهد، از آنجا که از الزامات ائتلاف امریکا و عربستان، پیوستن ریاض به ائتلاف «نگهبان شکوفایی» به شمار می رود اما تجربه جنگ با یمن و خیانت واشنگتن به ریاض، عربستان را بر آن داشت تا وارد هیچ نبرد جدیدی نشود به خصوص با توجه به اینکه بحران یمن در حال حل شدن است و عربستان تمایل دارد میانجیگر در این بحران باشد و نه یکی از طرف های آن.

بی طرفی واضح

پس از سال های جنگ با انصار الله، ریاض تلاش می کند پیش از هر چیز، امنیت خود را تضمین کند، از این رو، ریاض نگران است تشدید میان امریکا و کشورهای غربی از یک طرف و انصار الله از طرف دیگر، مذاکرات صلح را با خطر مواجه کند و نتایج معکوسی به همراه داشته باشد و این در حالی است که عربستان، عدم ورود به این درگیری ها را انتخاب کرده است.

آرامکو متوقف نمی شود

کشتی های عربستان در حملات انصار الله، هدف قرار نمی گیرند و این از تداوم عبور و مرور نفتکش های این شرکت از جنوب دریای سرخ، جایی که انصار الله ماه ها، کشتی هایی تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی و کشتی هایی که به سمت بنادر این رژیم را تهدید می کنند، مشخص است.

محمد القحطانی، رئیس پالایش، تجارت نفت و بازاریابی آن در شرکت آرامکو گفت که بارگیری نفت و فرآورده های آن در دریای سرخ را انجام می دهیم و می توان خطرات مرتبط در دریای سرخ را کنترل کرد.

وی افزود که آرامکو از خط لوله خود در عربستان برای بارگیری نفت خام از میادین اصلی در شرق و صادرات آن از دریای سرخ استفاده می کند.

بلومبرگ نوشت که از زمان آغاز درگیری ها در دریای سرخ، نفتکش های آرامکو از جنوب دریای سرخ عبور می کنند.

تفسیر این بی طرفی آسان نیست

در همین راستا، سلیمان العقیلی، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به این بی طرفی عربستان گفت که تفسیر آن آسان نیست و تاکید کرد که این تنگه برای تجارت جهانی حساس است و این درگیری ها در حالی رخ می دهد که اقتصاد جهان، بسیار از بحران های متعدد و عوامل ژئوپلتیک تاثیر پذیرفته است.

وی توضیح داد که در تاریخ عربستان، کناره گیری این کشور از گزینه های امنیتی امریکا به ویژه در منطقه، آن هم با توجه به ارتباط دو کشور که شبیه به یک ائتلاف نانوشته است، به ندرت اتفاق افتاده است.

العقیلی گفت که این بی طرفی عربستان، دارای اهمیت و پیام عمیقی است که از تفسیرهای مختصر به تعاملات امنیتی، سیاسی و اقتصادی منطقه ای و بین المللی فراتر می رود.

وی افزود که اولین مساله به میانجیگری چین برای عادی سازی روابط میان عربستان و ایران و بسیاری از نقش آفرینی ها در ژئوپلتیک منطقه باز می گردد که در پی آن میانجیگری عربستان و عمان در بحران یمن موفق شد و توانست انصار الله را به حل سیاسی بحران یمن متقاعد کند اما اکنون عربستان از شکست این ایده برای حل سیاسی بحران یمن بیم دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی توضیح داد که دومین مساله به ذهنیت سیاسی در منطقه باز می گردد به گونه ای که تردیدهایی از اهداف غرب برای رویارویی در جنوب دریای سرخ وجود دارد چرا که غرب از نقش آفرینی سنتی و تاریخی خود در امنیت منطقه عقب نشسته است و نمی توان به نقش آفرینی آن در دریای سرخ اطمینان کرد.

العقیلی بیان کرد که در سایه حضور گسترده چین برای سرمایه گذاری و تجارت در بنادر عربستان در دریای سرخ، حضور نظامی امریکا در مقابل آن، ایده جالبی به نظر می رسد.

وی گفت که انتقال درگیری میان قدرت های بزرگ به دریای سرخ به نفع منطقه نیست چرا که این منطقه تمایل دارد جهان در آن از لحاظ سرمایه گذاری و اقتصادی و با تمام عوامل قدرت نرم رقابت کند.

رویکرد عربستان

از طرفی دیگر عبدالکریم غانم، پژوهشگر جامعه شناسی سیاسی، گفت که این بی طرفی در سایه رویکرد عربستان برای خروج از باتلاق جنگ در یمن و در راستای تحقق چشم انداز اقتصادی 2030 است.

وی تاکید کرد که در سایه شکست دولت امریکا در جنگ با انصار الله، ریاض ناچار شد از سیاست تشویق و نه تنبیه برای رام کردن انصار الله و دور کردن خطرات آنها از امنیت و ثبات خود از طریق بی طرفی و دعوت به کاهش تنش استفاده کند.

غانم در گفت وگویی با الخلیج آنلاین گفت که احتمال ندارد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وارد ائتلاف هایی شود که دولت امریکا پیشنهاد می دهد.

وی افزود که آنچه این موضع عربستان را تقویت می کند، ناکامی سیاست امریکا در تعامل با اکثر پرونده های منطقه و در راس آن سیاست نرمش در مقابل انصار الله، ناتوانی در اتخاذ تدابیری برای فشار بر رژیم صهیونیستی برای قبول راه حل دو کشوری و تسهیل ورود کمک ها و تعیین سقف زمانی برای پایان جنگ در غزه است.

وی توضیح داد که طبیعی است که عربستان بی طرف باشد به ویژه پس از آنکه روابط خوبی با ایران دارد و به نفعش نیست وارد درگیری در دریای سرخ شود که بازتاب جنگ رژیم صهیونیستی بر غزه به شمار می رود.

غیبت آشکار

از بارزترین تصاویر بی طرفی عربستان، عدم مشارکت در ائتلاف دریایی اعلام شده از سوی امریکا برای حفظ امنیت در دریای سرخ از حملات انصار الله است.

رویترز در این باره نوشت که غیبت عربستان، امری قابل توجه و شاید موجب تعجب است و دلیل اصلی آن نگرانی از عدم پایان جنگ در یمن است؛ جنگی که تبدیل به یک بن بست شده و عربستان به دنبال پایان آن است.

نیویورک تایمز نیز به نقل از مقامات عربستانی و امریکایی نوشت که احتمال صلح در مرزهای جنوبی عربستان، هدف جذاب تری برای عربستان از پیوستن به تلاشی برای توقف حملات انصار الله است.

به گفته این مقامات عربستانی و امریکایی، ولیعهد عربستان نمی خواهد بار دیگر وارد جنگ و درگیری با انصار الله شود.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: دریای سرخ عربستان عربستان سعودی امریکا و عربستان یمن حمله امریکا به یمن ائتلاف امریکا


( ۶ )

نظر شما :