آتش‌بس تجاری ۹۰ روزه آمریکا و چین

۱۱ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۲۶ کد : ۱۹۸۰۳۹۷ سرخط اخبار

رهبران آمریکا و چین به آتش بسی ۹۰ روزه در جنگ تجاری دو کشور که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده و رشد اقتصادی جهان را تهدید کرده، دست یافتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری پرس آسوسیشن، این تحول در پی نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شی جینپینگ، همتای چینی وی طی یک مراسم شام در جریان اجلاس گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس رخ داده است که بر این اساس ترامپ قبول کرده برنامه‌های آمریکا را برای افزایش تعرفه‌ها در ابتدای ۲۰۱۹ علیه کالاهای وارداتی چینی به ارزش  ۲۰۰ میلیارد دلار متوقف کند.

کاخ سفید گفت: همچنین چین نیز قبول کرده «اقدام به خریداری حجم چشمگیری از محصولات صنعتی، کشاورزی و حوزه انرژی و محصولات دیگر آمریکا که هنوز بر سر آنها توافق نشده، کند» تا به این ترتیب کسری تجاری عظیم آمریکا در تجارتش با چین کاهش یابد.

این آتش بس تجاری بعد از مراسم شامی که بیشتر از دو ساعت میان شی جیپینگ و دونالد ترامپ به طول کشید، به دست آمد و به این ترتیب برای دو کشور زمان می‌خرد تا اختلافاتشان را بر سر تلاش‌های تهاجمی چین به منظور به چالش کشیدن تسلط تکنولوژی آمریکا را هم حل و فصل کنند.

ترامپ در حین حضور در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری به خبرنگاران گفت: این یک توافق خارق‌العاده است. او خاطرنشان کرد: کاری که من انجام خواهم داد دست نگه داشتن از اعمال تعرفه‌ها است. چین نیز دست به گشایش خواهد زد و از تعرفه‌ها خلاص‌ خواهد شد. چین قرار است حجم چشمگیری از محصولات را از ما خریداری کند.

در عین حال گزارش شد که چین طی یک امتیاز به آمریکا که از مدت‌ها پیش برای آن تلاش می‌شد قبول کرد که ماده مخدر مرگبار فنتانیل را که مسئول کشته شدن دهها هزار آمریکایی در هر سال است، به عنوان یک ماده شیمیایی کنترل شده طبقه بندی کند.

جوری که کاخ سفید درباره‌ این آتش‌بس تجاری توضیح داده این امر یک پیروزی برای ترامپ و تاکتیک‌های مذاکره او است به نحوی که وی به تعهدی از جانب چین برای ورود به مذاکرات درباره‌ اولویت‌های اقتصادی مهم آمریکا دست یافته، در حالی که آمریکا امتیاز روشن چندانی نداده است. در عین حال کاخ سفید به نظر می‌رسد از رویکردش نسبت به تهدیدهای قبلی برای وابسته کردن مذاکرات تجاری به نگرانی‌های امنیتی از جمله بحث سر طرح‌های گسترش اراضی چین در دریای چین جنوبی عقب نشینی کرده است.

دیدار شی جینپینگ و ترامپ رخداد مهم سفر دو روزه رئیس جمهور آمریکا به پایتخت آرژانتین به منظور شرکت در اجلاس گروه ۲۰ محسوب می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا قبل از آن در واکنش به تنش‌های اخیر روسیه و اوکراین در تنگه کرچ اقدام به لغو دیدارش با پوتین در این اجلاس کرد.

پیشتر ترامپ اقدام به اعمال مالیات واردات علیه محصولات چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار کرده بود که شامل ۲۵ درصد افزایش برای یک مجموعه کالاهای ۵۰ میلیارد دلاری و ۱۰ درصد افزایش شامل ۲۰۰ میلیارد دیگر می‌شد.

بر اساس توافق حاصله در بوئنوس آیرس دو کشور ۹۰ روز وقت دارند تا اختلافاتشان را بر سر سیاست‌های تکنولوژیکی پکن و نیز عدم توازن تجاری دو طرف حل و فصل کند. اگر آنها نتوانند این اختلافات را حل کنند تعرفه‌های افزایش یافته آمریکا علیه وارداتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از چین اعمال خواهد شد. در عین حال ترامپ در هواپیمایش در حین بازگشت به واشنگتن اظهار کرد که احتمالا نشست بعدی او با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ماه ژانویه یا فوریه آینده اتفاق خواهد افتاد.

او تاکید کرد که سه مکان برای چنین دیداری در دست بررسی هستند اما از نام بردن آنها خودداری کرد، در عین حال رئیس جمهور آمریکا گفت به زودی اطلاعیه رسمی به کنگره خواهد داد مبنی بر این که قصد پایان دادن به توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا را دارد و شش ماه به سیاست‌مداران آمریکایی برای تصویب توافق جایگزینی که او روز جمعه امضاء کرد، مهلت می‌دهد.

وی تاکید کرد:‌ آنها می‌توانند بین توافق جایگزین موجود میان آمریکا – مکزیک – کانادا و یا هیچ چیز، انتخابی داشته باشند.

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا


نظر شما :