عربستان هرگز تحقیقات خارجی درباره قتل خاشقجی را نمی‌پذیرد

۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۸۰۰۰۶ سرخط اخبار

ترکی الفیصل، مسؤول اطلاعاتی سابق حکومت عربستان اعلام کرد، کشورش به نظام قضایی خود افتخار کرده و هرگز یک تحقیقات بین‌المللی در مورد قتل جمال خاشقجی را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایسنا، اخیرا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به همراه برخی گروه‌های حقوق بشری و مقام‌های دولت‌های دیگر خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره حادثه قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در تاریخ دوم اکتبر در محل کنسولگری عربستان در استانبول شد.

ترکی الفیصل، رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در یک سخنرانی و جلسه پرسش و پاسخ در محل انستیتوی صلح بین‌الملل گفت: انتظار دارد که حکومت عربستان به قولش برای تحقیقات درباره این حادثه عمل کند و «همه حقایق را روی میز بگذارد» و به همه سوال‌های پاسخ داده نشده از جمله اینکه چه اتفاقی برای جسد خاشقجی افتاد، پاسخ دهد.

او افزود: پادشاهی عربستان قرار نیست پذیرای یک دادگاه بین‌المللی به منظور بررسی چیزی که به سعودی‌ها مربوط است، باشد و نظام قضایی سعودی سالم و فعال و کارآمد است و این مسیر را در پیش خواهد گرفت. پادشاهی عربستان هرگز مداخله خارجی در این نظام خود را نمی‌پذیرد.

ترکی الفیصل گفت: با این روند عربستان از کشورهای دیگری پیروی می‌کند که نگذاشته‌اند دادگاه‌های بین‌المللی درباره اقداماتی که در خاک آن‌ها یا جاهای دیگر از سوی شهروندان آن‌ها انجام شد، تحقیقات کنند.

او در این زمینه به مواردی مثل سوء استفاده سربازان آمریکایی از زندانی‌ها در زندان ابوغریب در عراق بعد از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به این کشور اشاره کرد که تنها خود آمریکا درباره آن تحقیقات کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ترکی الفیصل گزارش داد، خاشقجی هنگامی که خود ترکی الفیصل  سفیر کشورش در آمریکا و بریتانیا بوده، سمت سخنگوی سفارت را به عهده داشت و اینکه آن‌ها طی سالیان گذشته روابطی بسیار دوستانه داشته‌اند.

او درباره مرگ خاشقجی به یک آیه قرآن اشاره کرد که می‌گوید: هر کس که یک انسان بی‌گناه را بکشد، همه انسان‌ها را کشته است و مرگ خاشقجی در این دسته قرار می‌گیرد.

شاهزاده ترکی الفیصل که رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی ملک فیصل است، گفت، دیدگاه خود وی این است که تلاشی برای سرپوش‌گذاری بر اتفاقات قتل خاشقجی انجام نشده است.

او گفت: در واقع به جای آن چیزی که به مقام‌های عربستانی گزارش شده، «گمراه کننده» بوده زیرا «کسانی که این جنایت را مرتکب شدند خواهان مخفی کردن اتفاقاتی که افتاده و توجیه آنچه به مقام‌ها گفتند، بوده‌اند.»

این شاهزاده سعودی رسانه‌ها را متهم کرد به اینکه به دنبال حساسیت برانگیزی و مطرح کردن اتهام علیه ولیعهد عربستان بدون استناد حقایق و بر پایه صرفا گمانه‌زنی بوده‌اند.

او تاکید کرد: حقیقت این است که شما هرگز نمی‌توانید حقیقت را پنهان کنید و پادشاهی عربستان هرگز برای پنهان کردن حقیقت تلاش نخواهد کرد نه فقط در این وضعیت بلکه در همه وضعیت‌های دیگر.

تری الفیصل گفت: گزارش پایانی دقیقا مشخص خواهد کرد که چه اتفاقی افتاده و به همه سوال‌های مطرح شده درباره آن پاسخ خواهد داد و مسائل عظیمی را روشن خواهد کرد.

کلید واژه ها: عربستان سعودی جمال خاشقجی


نظر شما :