نگاهی به کتاب "هجرت اندیشه اجتماعی"

نقش متفکران و اندیشمندان مهاجر در احیای اروپای بعد از جنگ جهانی دوم

۲۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۹۶۰۸ اخبار اصلی اروپا کتابخانه
در این کتاب به خصوص به متفکران اروپایی که به انگستان و امریکا مهاجرت کرده اند، توجه ویژه ای شده است. خواننده همچنین در می یابد که نویسنده در این کتاب تلاش کرده است به روانشناسان و زبان شناسان اهمیت ویژه ای بدهد.  
نقش متفکران و اندیشمندان مهاجر در احیای اروپای بعد از جنگ جهانی دوم

نویسنده: علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: کتاب "اندیشه هجرت اجتماعی" اثر ه. استیوارت هیوز درباره نقش روشنفکران و اندیشمندانی است که در دوران پس از فروپاشی و سقوط فاشیم و نازیسم در اروپا، به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، نقشی به سزا در احیا و بازسازی فکری و اندیشه این قاره سبز ایفا کردند. کتاب بیش از همه به نقش اندیشمندان کشورهای ایتالیا، آلمان و اتریش اشاره می کند و این که چه نقش به سزایی در احیای اجتماعی و روانی و سیاسی جامعه اروپا بعد از جنگ جهانی دوم که از بابت جنگ لطمات و آسیب های شدیدی را متحمل شده بود، ایفا کردند. در این کتاب به وضوح خواننده در می یابد که اندیشمندان و روشنفکران چه حلقه موثری در اتصال سیاستمداران و حکومت داران با جامعه هستند در عین حالی که خود غالبا تلاش می کنند وارد حلقه قدرت نشوند و زمام اموری را به دست نگیرند. در حقیقت می توان گفت خواننده در این کتاب در می یابد که روشنفکران و اندیشمندان پیام رسان مردم به به دولتمردان و حاکمیت هستند و به این ترتیب در احیا و بازسازی روانی و اجتماعی اروپای جنگ زده بعد از جنگ جهانی دوم سهیم هستند. در این کتاب به خصوص به متفکران اروپایی که به انگستان و امریکا مهاجرت کرده اند، توجه ویژه ای شده است. خواننده همچنین در می یابد که نویسنده در این کتاب تلاش کرده است به روانشناسان و زبان شناسان اهمیت ویژه ای بدهد.  

در کتاب همچنین روایت های تاریخی درباره رویدادها و زندگی افرادی که به آنها اشاره می شود مشاهده می کنید که خواندنی است.
از جمله متفکرانی که در این کتاب به آنها اشاره شده است می توان به لودویگ ویتگنشتاین، سال بورجسه، کارل مانهایم، گائتانو سال وه مینی، فرانتس نویمان، هانا آرنت، ماکس هورکهایمر، تئودور آدورنو، هربرت مارکوزه، هایتس هارتمان و اریک اریکسون اشاره کرد که البته در کنار آنها به دیگر متفکران نیز اشاره شده است.

این کتاب با ترجمه توانمند عزت الله فولادوند انجام شده است که به اعتبار آن می افزاید.  

در پشت جلد این کتاب می خوانید: «هجرت متفکران اروپایی به انگلستان و آمریکا با گسترش سایه شوم جباریّت فاشیسم در اروپا رویدادی ماندگار و شگرف است که از بحرانی فرهنگی در قرن بیستم حکایت می کند. کتاب هجرت اندیشه اجتماعی تحلیل تاریخی درخشانی است از وضعیت گریز خوفناک متفکران از نظمی شیطانی و شرربار و گزارشی است زنده از میراث غنی اندیشه آنان در مواجهه با پدیده فاشیسم و مهاجرت. نویسنده کتاب حاضر زندگی، آراء و آثار چهره های نامبرداری چون هسه، ویتگنشتاین، بورخس، سالوه مینی، مانهایم، فروم، نویمان، آرنت، هورکهایمر، آدورنو، مارکوزه، هارتمان، اریکسون و تیلیش را در پرتو واقعه گریز و پناهندگی به نحوی بدیع بررسی و تحلیل می کند. مترجم کتاب با افزودن مقدمه ای ممتّع درباره اسلوب و پیش فرض های تاریخ نگاری، خاصه در قلمرو کاویدن و پژوهیدن اندیشه ها و عقاید به بهره خواننده از ژرف خوانی کتاب می افزاید.»

این کتاب نخستین بار در سال 1376 منتشر شده و در سال 1378 و 1389 به چاپ های دوم و سوم رسیده است. بنا به اطلاعات که نگارنده به دست آورده این کتاب قرار است به زودی تجدید چاپ شود.

نام کتاب: هجرت اندیشه اجتماعی
نویسنده: ه. استیوارت هیوز
مترجم: عزت الله فولادوند
ناشر: طرح نو
شابک: 5-75-5625-964-978

کلید واژه ها: هجرت اندیشه اجتماعی متفکران اروپا


( ۳ )

نظر شما :