تدابیری که سئول تا ۲۰۲۲ اندیشیده است

قوانین جدید ضد فساد و رانت خواری در کره جنوبی

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۷۹۲۳۶ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور ابیانه در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کره جنوبی اخیرا برنامه ۵ ساله را تصویب کرده  که بر مبنای هدف گذاری آن قرار است جایگاه این کشور را از رتبه ۵۱ جهان به ۲۲ در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد و به شدت جلوی رانت خواری  و فساد گرفته شود. بخشی از قوانینی که از ابتدای امسال در این کشور اجرایی شده به شرح ذیل است. 
قوانین جدید ضد فساد و رانت خواری در کره جنوبی

مرتضی سلطانپور ابیانه، کارشناس ارشد مسائل شبه جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: در سال 2015 مجلس ملی کره جنوبی قانون ممنویت دریافت هدایا و پول های غیرمشروع را به تصویب رساند که بر مبنای این قانون کارکنان دولت و بخش عمومی در صورت تخلف از آن به جریمه و گذراندن مجازاتهای کیفری محکوم می شوند. این قوانین به لایحه کیم یون ران معروف است. خانم کیم یونگ ران  در دوران ریاست جمهوری نوموهیون فقید در سالهای 2004 تا 2010 ریاست دادگاه عالی کره جنوبی را برعهده داشت و یکی از چهره های شاخص در مبارزه با فساد اداری در این کشور محسوب می شود. این قوانین از ابتدای سال 2018 میلادی در کره جنوبی اجرایی شده و در واقع اولین مرحله از برنامه 5 ساله این کشور برای سالم سازی محیط اداری در این کشور محسوب می شود. کره جنوبی اخیرا برنامه 5 ساله را تصویب کرده  که بر مبنای هدف گذاری آن قرار است جایگاه این کشور را از رتبه 51 جهان به 22 در سال 2022 کاهش یابد و به شدت جلوی رانت خواری  و فساد گرفته شود. بخشی از قوانینی که از ابتدای امسال در این کشور اجرایی شده به شرح ذیل است. 

1- هر کارمند دولت و یا موسسات عمومی که به نوعی از بودجه دولتی  حقوق دریافت می کنند به عنوان کارمند دولت محسوب می شود بنابراین هر مقامی در طول یک سال هدیه ای نقدی و یا غیر نقدی بالغ بر یک میلیون ون (برابر با تقربیا 950  دلار و مجموعا سه میلون ون کره (2800 دلار) از شخصی حقوقی و یا حقیقی در مقابل خدماتی که ارائه می دهد دریافت کنند این دریافت رشوه تلقی می شود و به 3 سال حبس و یا 30 برابر مبلغ اعلان شده یعنی 30 میلیون ون برابر با 28هزار دلار جریمه محکوم خواهد شد. 

2- کارکنان دولت اگر چه حق دریافت هدیه و یا قبول دعوت از طرف کسانی که وظایف اداری خود را در قبال آنان انجام داده اند ندارند اما اگر در شرایطی قرار گرفتند و ارباب رجوع  قصد داشت از آنان قدردانی کند با اجازه مسئول ما فوق خود فقط می توانند هدیه ای را که ارزش آن کمتر از 50 دلار باشد دریافت کنند. (این مبلغ در کره جنوبی بسیار ناچیز است) همچنین در صورت دعوت مهمانی ودیعه غذایی نباید بیش از 30 دلار باشد. کارمند باید پیشنهاد دعوت و نیز نام رستوران خود را به سازمان مربوطه اعلام کند و بعد از دریافت مجوزهای لازم در آن شرکت کند. 

(توضیح: در کره جنوبی دعوت به مهمانی و نیز اهدایی هدایا مرسوم است.) 

3-  معلمان، اساتید، دبیران و کسانی که به نوعی در سیستم آموزشی فعالیت دارند حق قبول پیشنهاد دعوت نوشیدن حتی یک فنجان قهوه با دانش آموزان و دانشجویان و نیز شرکت در مهمانی دانشجویان را ندارند.

4- بر مبنای قانون ضد فساد کیم یون ران کارمندان دولت حق پذیرفتن دعوت برای شرکت در بازی گلف از طرف بخش خصوصی را ندارند و بر مبنای همین قانون همچنین حق عضویت در کلوپ های گلف خاص نیز برای کارمندان مجاز نیست و در صورت قبول دعوت برای شرکت در بازی گلف آنها جریمه می‌شوند.

(بازی گلف سرگرمی مرسوم بخش خصوصی در کره جنوبی است و بسیاری از معاملات تجاری و قول قرارها در طول برگزاری این بازی که معمولا چند  ساعت است صورت می گیرد.)

5- کارمندان و کارکنان دولت موظف هستند در مقابل درخواست و دستور غیرقانونی ایستادگی کرده و آن را اجرا نکنند در صورتی که اصرار بر انجام یک اقدام غیرقانونی ادامه یابد. کارمند دولت باید مراتب را به مراکز بازرسی گزارش دهد. 

6- در قوانین جدید ضد فساد ارائه دهندگان و پیشنهاد دهندگان اقدامات غیرقانونی نیز مجازات خواهند شد، این بدان معناست که اگر کسی از بخش خصوصی به یکی از مقامات دولتی پیشنهاد پرداخت پول بدهد حتما شخص پیشنهاد دهنده و شرکت مربوطه مورد جریمه و مجازات کیفری قرار خواهد گرفت .

7- اگر کارکنان دولت و مدیران دولتی متوجه شوند که به همسرانشان هدایای غیر متعارف داده شده است مدیر مربوطه باید نوع هدیه و ارزش آن را به سازمان خودشان گزارش دهد و در صورت عدم گزارش مدیر مربوطه جریمه و احتمالا با مجازات هایی  روبه رو خواهد شد.

8- در  کره جنوبی وقتی مدیران و مقامات کشور برای سخنرانی در کنفرانس ها و اجتماعات دعوت می شوند در مقابل سخنرانی آنها، مبلغی به آنها پرداخت می شود؛ طبق قانون جدید قبل از ایراد سخنرانی فرد دعوت شده باید میزان دریافتی به مراکز امور مالی و اداری را اطلاع دهد وبعد از دریافت مبلغ بابت سخنرانی رسید دریافت نیز به اداره مالی و اداری کتبا گزارش داده شود. اگر مدیری یا مقامی از این کار امتناع ورزید با جریمه نقدی تا ۵ میلیون ون روبه رو خواهد شد. میزان پاداش سخنرانی ها برای وزرا  ۵۰۰ هزار ون، تقربیا  ۵۰۰ دلار، برای معاونین وزرا ۴۰۰ هزار ون برابر با ۴۰۰ دلار، و مدیران میانه ۳۰۰ هزار ون یعنی ۳۰۰ دلار در نظر گرفته شده است. البته میزان مبلغ دریافتی در مقابل سخنرانی نباید برای کارکنان و اساتید دانشگاه ها بیش از ۱۰۰۰ دلار در سال باشد ضمناً زمان سخنرانی نیز باید خارج از ساعت اداری باشد.

9- در قوانین جدید ضد فساد کیم یونگ ران، فرد گزارش دهنده از فساد و مقامات مافوق توسط سازمان‌های مربوطه حمایت و محافظت خواهد شد و برای شخص گزارش دهنده در صورت صحت گزارش پاداش‌های خوبی نیز در نظر گرفته شده است.

کلید واژه ها: کره جنوبی رانت مبارزه با فساد مالی


( ۳ )

نظر شما :