رئیس جمهوری امریکا دنبال شانتاژ خبری است یا هدفی دیگر دارد؟

تضادها و واکنش ها به اصرار ترامپ بر محوریت ایران در جلسه شورای امنیت

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۷۹۰۹۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
بلومبرگ می نویسد که اظهارات ضد و نقیض نشان می دهد آشفتگی شدیدی در کاخ سفید حاکم است به طوری که بر سر موضوع یک نشست ساده در خاک امریکا که قرار است امریکایی ها خود برگزار کننده آن باشند، اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. 
تضادها و واکنش ها به اصرار ترامپ بر محوریت ایران در جلسه شورای امنیت

نویسنده: علی موسوی خلخالی، سردبیر دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز جمعه در توئیتری خلاف آن چه پیش از این وزارت امور خارجه دولتش اعلام کرده بود، نوشت که نشست شورای امنیت به ریاست او درباره ایران خواهد بود. در حالی که قبل از آن گفته شده بود که به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظر اروپایی ها با امریکا بر سر خروج واشنگتن از برجام و از آن جا که امریکا نمی خواهد جلسه ای به ریاست ترامپ محلی برای نزاع میان متحدان غربی امریکا باشد، نشست را از محوریت ایران خارج کرده و موضوع گسترده تری با عنوان «تلاش ها برای مقابله با گسترش تسلیحات جمعی» برای آن انتخاب شده است.

در این رابطه جاستین سینک در بلومبرگ می نویسد: «هنوز مشخص نیست که توئیت ترامپ از تغییر رسمی موضوع نشست روز چهارشنبه خبر می دهد یا خیر؛ اما نکته برجسته درباره این پیام این است که نشان می دهد آشفتگی و اختلافات بر سر وسعت موضوع انتخابی همچنان ادامه دارد.»

پیش از توئیت ترامپ، در روز پنج شنبه نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل که خود نخستین بار خبر برگزاری چنین نشستی را در شورای امنیت داده بود، گفته بود: «در ابتدا تصمیم داشتیم که موضوع جلسه ایران باشد، اما اتفاقات در جهان به یک بحث گستره تر انجامید. از این رو، درباره منع گسترش تسلیحات جمعی گفت و گو خواهیم کرد و آنچه می توانیم به عنوان جامعه بین الملل در جهت پیشرفت در این زمینه انجام دهیم.»

بلومبرگ می نویسد که این اظهارات ضد و نقیض نشان می دهد آشفتگی شدیدی در کاخ سفید حاکم است به طوری که بر سر موضوع یک نشست ساده در خاک امریکا که قرار است امریکایی ها خود برگزار کننده آن باشند، اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. 

نیویورک تایمز نیز گزارش داد که اصرار ترامپ بر برگزاری نشست شورای امنیت با محوریت ایران، در حالی که یک روز قبل از آن نیکی هیلی، معتمد ترامپ در سازمان ملل و از مشاوران نزدیک او گفته بود که نشست با تمرکز بر ایران نخواهد بود، نشان می دهد که اولا، رئیس جمهور بر یکدندگی و لجاجت خود اصرار دارد و ثانیا، رئیس جمهوری امریکا اعتنایی به حرف کارشناسان، حتی دلسوزانش ندارد، ثالثا، بیان کننده این واقعیت است که آشفتگی کامل بر اداره کاخ سفید حاکم است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دیپلماسی ایرانی گفت که بر اساس آن چه وزارت امور خارجه اطلاع یافته است، قرار نیست تحت هیچ شرایطی نشست شورای امنیت با محوریت ایران باشد. ممکن است در این نشست طرف های امریکایی ایران را مورد نقد قرار دهند اما ایران محور این نشست نخواهد بود. این منبع آگاه همچنین گفت که احتمال می رود ترامپ با توجه به فضاسازی ای که اظهاراتش ایجاد می کند به دنبال یک شوی سیاسی است تا فضا و افکار عمومی از جمله ایران را ملتهب و هیجان زده کند یا این که صرفا شانتاژی سیاسی از سوی اوست تا هدف دیگری را دنبال کند. شاید این هدف ایجاد هیجان کاذب تا زمان برگزاری این نشست باشد. 

بر اساس آن چه شاهدیم، دو احتمال را می توان بر سر نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ بیان کرد، یا این که واقعا کاخ سفید آشفته است برای این که رئیس جمهوری امریکا الآن یک چیز می گوید و یک ساعت بعد چیز دیگری و به حرف هیچ کس هم توجه نمی کند و آن چه به ذهنش می رسد را بدون مشورت بیان می کند، برای همین اهالی کاخ سفید نیز آشفته مانده اند و نمی دانند خود را در چه مقطعی با کدام اظهار نظر ترامپ هماهنگ کنند یا این که ترامپ برای بااهمیت جلوه دادن این نشست یا کسب نتیجه مورد نظرش از آن تلاش می کند شانتاژ رسانه ای ایجاد کند و فضای روانی به وجود آورد تا به آن چه فکر می کند مطلوبش است، برسد.

واکنش های توئیتری به توئیت روز جمعه ترامپ

واکنش های گوناگونی در واکنش به توئیت ترامپ در توئیتر می بینیم اما توئیتر مخالفان برگزاری این نشست نسبت به دیگر توئیت ها برجسته است. کاربری با نام جولین در واکنش به توئیت ترامپ با کنایه نوشته است: «آیا ترامپ برای این نشست با سازمان ملل هماهنگ کرده است؟» که نسبت به آشفتگی حاکم بر دولت امریکا و کاخ سفید اشاره دارد. 

کاربری با حساب توئیتری فارن پالسی و دیپلماسی نیز نوشته است که «بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع امریکایی در وزارت امور خارجه تا کنون کشور مهمی برای حضور در این نشست ابراز تمایل نکرده یا دعوت کاخ سفید را نپذیرفته است.»

برخی منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که بعضی کشورها از امریکای جنوبی و آفریقا آمادگی خود را برای شرکت در این نشست بیان کرده اند. مثلا اوا مورالس، رئیس جمهوری بولیوی گفته است که در این نشست شرکت می کند. 

جری راسل که در حساب توئیتری اش خود را فعال مدنی، فارغ التحصیل رشته فلسفه و استاد دانشگاه در روابط بین الملل معرفی کرده نوشته است: «ظاهرا هدف از این نشست دست و پا کردن توجیهی تازه برای آغاز جنگی جدید از سوی امریکاست. در حالی که مطمئنیم قرار نیست کشوری به ما حمله کند، خودمان می خواهیم به کشوری دیگر حمله کنیم. فقط دنبال بهانه ای می گردیم و برای یافتن این بهانه ترامپ نشستی را در شورای امنیت برگزار کرده و ریاستش را هم خودش بر عهده گرفته است.»

کاربری با حساب کاربری جولین بنت نیز نوشته است: «مردم ایران به اندازه کافی نگرانی دارند. آقای ترامپ لطفا شما برای افزایش نگرانی های آنها از جایگاه سازمان ملل سوء استفاده نکنید.»

فیل کولن، فعال مدنی نیز نوشته است: «خدا به داد همه ما برسد. روشن است که شما (ترامپ) همانند جنگ لیبی دنبال بهانه ای برای جنگ با ایران می گردی. بدون این که دلیل واقعی بیاوری تا انجام چنین جنگی را توجیه کنی.» 

کلید واژه ها: شورای امنیت سازمان ملل ایران و امریکا دونالد ترامپ توئیت دونالد ترامپ


( ۱ )

نظر شما :

چای ۰۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۵
هر دو چون ترامپ خودپسند است و شومن ها کلأ دوست دارند جلو دوربین خبرنگارها باشند سوژه شوند! این از شانتاژ خبری.ولی برای هدف دیگر کمی مسخره است آمریکا خودش زده زیر قرارداد دست نوشته خود که بعد از دو سال مذاکره فشرده بین المللی بدست آمد حالا میخواهد چه کند میخواهد به جهان بگوید دیدید ما حاضر به مذاکره بودیم ولی ایران نه؟این فریب و کلک قدیمی شده دولت ترامپ اول باید به جهان توضیح دهد و ثابت کند که میشود به آمریکا دیگر اعتماد و مذاکره کرد بعد از اینکه زد زیر برجامی که دولت ایالت متحده آمریکا زیر آن را امضاء کرده بود.ظلم عذاب آور است و ظالمهای زورگو مسخره و کوتاه بین هستند بودند.