اتهامات جدید ایالات متحده علیه ایران

تهران یا واشنگتن، کدام حامی حقیقی تروریسم است؟

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۰۶۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
ایالات متحده روز چهارشنبه ایران را به عنوان بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان توصیف و شش کشور را به عنوان قربانی ترویج خشونت توسط ایران معرفی کرد. اما تشخیص حقیقت از تبلیغات سیاسی واشنگتن و خبرسازی های غرب دشوار است. در بین شش کشور لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین و افغانستان که وزارت امور خارجه ایالات متحده از آنها به عنوان قربانی های اقدامات بی ثبات کننده ایران یاد کرده، وضعیت یمن از همه بدتر است و علت آن هم حمایت آمریکا از ائتلاف تحت فرمان عربستان سعودی در عملیات هایی است که عمدتا غیرنظامی ها را هدف می گیرند. در باقی کشورها، سیاستمداران و نیروهای دوست ایران موفق شده اند تااندازه زیادی ثبات را برقرار کنند. سوال این است که کدام کشور حامی حقیقی تروریسم است؟!
تهران یا واشنگتن، کدام حامی حقیقی تروریسم است؟

دیپلماسی ایرانی: وزارت امور خارجه ایالات متحده ایران را به تحریک به درگیری و حمایت از تروریسم در شش کشور لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین و افغانستان متهم کرد. با این حال، سال 2018 با تغییرات گسترده ای در بسیاری از نقاط در خاورمیانه همراه بوده است: جنگ سوریه به پایان خود نزدیک شده و انتخابات عراق هم از روی گردانی از آمریکا و روی کار آمدن دولتی طرفدار ایران در این کشور حکایت دارد. لبنان در نتیجه حضور نظامی حزب الله که قدرتمندتر از ارتش این کشور است و حضور سیاسی حزب الله در دولت، در ثبات به سر می برد. بحرین با یک پادشاهی سنی و با اکثریت جمعیت شیعه با اندک کمک عربستان سعودی توانسته ثبات خود را حفظ کند و افغانستان به رغم ادامه عملیات ایالات متحده در آن همچنان بی ثبات است. در یمن، درگیری ها هر روز شدیدتر می شود و شمار بیشتری از غیرنظامی ها با بمب های ساخت آمریکا که توسط نیروهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی استفاده می شوند، جان خود را از دست می دهند.

اگر تنها منبع برای کسب اطلاعات، رسانه های غربی باشد، آنگاه تشخیص حقیقت از داستان سرایی دشوار می شود. مقتدی صدر که می خواهد در عراق دولت تشکیل دهد، طرفدار ایران یا ضد این کشور است؟ ایران حقیقتا از حوثی ها در یمن حمایت می کند؟ حزب الله گروهی تروریستی است یا با تروریسم مبارزه می کند؟ محمد مرندی کارشناس آمریکا و ادبیات پسااستعماری و استاد دانشگاه تهران درباره ارتباط ایران با هر یک از این کشورها به اسپوتنیک توضیح می دهد:

در لبنان، حزب الله که در نتیجه حمله اسرائیل به این کشور در سال 2006 ایجاد شد، به عنوان یک گروه مقاومت ملی ایفای نقش و جنوب لبنان را آزاد و اسرائیلی ها را از کشور خارج کرده است. تشکیل حزب الله نتیجه خشونت اسرائیل بود. شاخه مسلح حزب الله هماهنگ با ارتش لبنان عمل می کند و از سوی دولت این کشور پذیرفته شده است و وجود آن به عنوان یک بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی اسرائیل ضروری دانسته می شود. در سال های پس از ظهور افراط گرایان غرب و عربستان سعودی در سوریه و کنترل این افراطی ها از جمله داعش و القاعده بر بخش هایی از لبنان، حزب الله به ارتش کمک کرد تا این افراطی ها را شکست دهد و از کشور اخراج کند. حتی می توان گفت به دلیل کمک های حزب الله بوده که لبنان اکنون مستقل و از گزند اسرائیل، داعش، القاعده یا جبهه النصرت در امان مانده است.

در سوریه هم شرایط مشابهی حکمفرما بود. زمانی که قدرت های خارجی هر کدام از یک گروه افراطی همچون القاعده و داعش حمایت کردند، ایران، حزب الله و روس ها، و نیز داوطلبان عراقی و افغانی به دولت سوریه در مقابله با آنها کمک کردند. اگر حمایت آنها نبود، پرچم های سیاه داعش در دمشق به احتزاز در می آمد. در مورد عراق نیز همین مساله صادق است.

در حقیقت، کشورهایی که خشونت را در عراق، سوریه و لبنان گسترش دادند، کشورهایی بودند که وهابیت را تبلیغ می کردند. در افغانستان نیز در دهه 1980 اتفاق مشابهی رخ داد. ایالات متحده و عربستان سعودی افراطی ها را در افغانستان ایجاد کردند و حالا همین سناریو را در سوریه تکرار می کنند. اسناد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که بخشی از آنها منتشر شده، نشان می دهد که ایالات متحده می دانسته از همان ابتدای امر گروه های افراطی قدرتمندترین مخالفان بشار اسد بوده اند. کشورهای منطقه ای مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه و دیگران از این گروه ها حمایت و سعی کردند به تشکیل یک دولت سلفی در سوریه و عراق کمک کنند.

بزرگ ترین مشکل رسانه ها و اندیشکده های غربی این است که سعی می کنند شرایط در منطقه را آن طور که می خواهند باشد، به تصویر بکشند. به همین جهت بود که گفتند مخالفان ایران در انتخابات عراق پیروز شده اند. اما آنچه شاهدش هستیم این است که به رغم فشارهای ایالات متحده، نخست وزیر کنونی عراق که نامزد مورد حمایت آمریکایی ها بود نتوانست دولت تشکیل دهد و گروه هایی که با ایران روابط نزدیکی دارند، در حال تشکیل دولت در عراق هستند.

در یمن، ایرانی ها حتی حضوری حقیقی ندارند را که یمنی ها توسط آمریکایی ها و سعودی ها محاصره شده اند. آمریکایی ها و عربستان سعودی اقدامی بی سابقه در تاریخ معاصر بشر صورت داده اند و آن تحمیل آن همه گرسنگی جمعی بر کل کشور است تا مردم را به زانو درآورند. صدها هزار نفر تا کنون در پی گرسنگی و بیماری های قابل پیشگیری جان خود را از دست داده اند. سعودی ها مراسم عروسی، مدارس، مراسم خاکسپاری و بیمارستان ها را بمباران و از سلاح های آمریکایی برای این کار استفاده کردند.

در بحرین معادله بسیار ساده است. ایالات متحده از یک دیکتاتوری حمایت می کند که اراده مردم را نادیده گرفته و به هیچ می پندارد. سعودی ها برای جلوگیری از سقوط پادشاهی بحرین این کشور را اشغال کرده اند. اما درست همچون یمن، ایالات متحده مدعی است که سعودی ها خوبند و ایران مشکل‌ساز است.

در افغانستان که ادعای آمریکا مضحک‌تر هم می‌شود. طالبان با یک ایدئولوژی وهابی همچون عربستان سعودی مدت ها مردم این کشور را تحت فشار گذاشته بود. همه آنهایی که در منطقه آشوب به پا کردند، از القاعده گرفته تا بوکوحرام و داعش، همگی ایدئولوژی خود را از متحد کلیدی ایالات متحده در منطقه یعنی عربستان سعودی گرفته اند.

سوال اسپوتنیک از مرندی این بود که حامی اصلی تروریسم چه کسی است؟ پاسخ مرندی این بود: «به عقیده من، ایالات متحده!»

منبع: اسپوتنیک / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: خاورمیانه عربستان سعودی تروریسم اتهامات آمریکا علیه ایران


نظر شما :