چهاردهمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

ترامپ میان میانه‌روها و محافظه‌کاران ایرانی فرقی نمی‌بیند

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۰۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
نمی توان میان رئیس جمهور روحانی و وزیر امور خارجه اش، محمد جواد ظریف و از آن طرف با ولی فقیه، آیت الله خامنه ای و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» فرق گذاشت، به عبارت دیگر محافظه کاران و میانه روها همه پشتیبان نظام اسلامی در ایران هستند.
ترامپ میان میانه‌روها و محافظه‌کاران ایرانی فرقی نمی‌بیند

 

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا چهاردهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در ادامه صحبت هایم با مقام عالی رتبه سابق امریکایی که سال ها روی قضایای خاورمیانه کار کرده است و همچنان مسئولیت بارزی در یکی از مراکز پژوهشی مهم در واشنگتن دارد، پرسیدم نظرت درباره ایران چیست؟ جواب داد: «نمی توان میان رئیس جمهور روحانی و وزیر امور خارجه اش، محمد جواد ظریف و از آن طرف با ولی فقیه، آیت الله خامنه ای و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» فرق گذاشت، به عبارت دیگر محافظه کاران و میانه روها همه پشتیبان نظام اسلامی در ایران هستند. تصمیم نهایی را هم آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب و سپاه پاسداران می گیرند. البته این را می دانیم که جدا شدن این دو طیف از هم چندان جدی نیست برای این که چنین اتفاقی هر دوی آنها را آزار می دهد، برای این که اگر بخواهد اتفاقی بیفتد همه آنها را شامل می شود و هیچ فرقی میانشان نمی گذارد. میانه روهایی مثل روحانی زمانی که در حکومت بودند و قدرت و دولت را در اختیار داشتند، در همان روزها بود که ایران «حزب الله» را تاسیس کرد و اعضا و نیروهای مبارزش را آموزش داد و دیدیم آنها چگونه علیه منافع امریکا و متحدان ما کار کردند. این را ترامپ می داند و همیشه مورد بررسی قرار می دهد، برای همین وقتی که توئیت می کند و مثلا چیزی را خطاب به روحانی و ظریف، وقتی که از اعتدال صحبت می کنند، می نویسد، در حقیقت به آنها می گوید: «بروید کنار. من با شما صحبت نمی کنم. شما تصمیم گیر نیستید. من پیامم را خطاب به استاد و رهبرتان، آیت الله خامنه ای می نویسم.»

پرسیدم: «از عربستان چه خبر داری؟»

جواب داد: «امریکا در هوا به جنگنده هایش سوخت رسانی می کند، و نیروی دریایی اش را هم به روزرسانی می کند. این بر اساس قانون امریکاست، شاید این را بارها در واشنگتن شنیده باشی، هنگامی که می خواهد دخالت یا مشارکت در جنگی کند. آیا واقعا آن چیزی که امریکا از ترامپ می خواهد این است که در جنگ های عربستان دخالت کند؟ قطعا نه. کنگره شاید در آینده سر این موضوع جنجال کند.»

پرسیدم: «از کره شمالی چه خبر داری؟»

جواب داد: «رئیس جمهوری ما، ترامپ با رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، و رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهوری چین، شی جین پینگ کنار آمده است. اما امریکا چین یا کره شمالی و یا روسیه نیست. امریکا کشوری دموکراتیک است که نهادهایش همه را به پاسخگویی وا می دارند. شاید هم ترامپ را سر خیلی از کارها به پاسخگویی وادارند. طبیعتا من جمهوری خواهم، اما راست گرا یا چپ گرا نیستم. من میانه روام. ما تلاش می کنیم آن چه لازم است اظهار شود بدون این که طرف ترامپ یا دشمنان او را در میان جمهوریخواهان و دموکرات ها بگیریم.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: امریکا سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم دونالد ترامپ


( ۲ )

نظر شما :