تحریم های ایالات متحده: از واقعیت تا توهم

ایران تدابیر تنبیهی آمریکا را «جنگ روانی» می داند

۲۲ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۳ کد : ۱۹۷۸۳۱۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
دور اول تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران از روز سه شنبه آغاز شد که به طور قطع زندگی مردم عادی کوچه و خیابان را به شدت سخت تر خواهد کرد. اما حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اقدام مناقشه برانگیز دولت ترامپ را در اعمال مجدد تحریم ها «جنگ روانی» می داند. در همین حال، به رغم تهدیدهای ترامپ به اعمال تحریم علیه هر کشور و شرکتی که با ایران تجارت کند، اتحادیه اروپا شرکت های اروپایی را به افزایش تجارت با ایران ترغیب کرده است.
ایران تدابیر تنبیهی آمریکا را «جنگ روانی» می داند

دیپلماسی ایرانی: ترامپ در توئیتی صبحگاهی تدابیر تنبیهی ایالات متحده علیه ایران را «آسیب رسان ترین تحریم های اعمال شده در تاریخ» توصیف کرد و نوشت: «در ماه نوامبر فشارها علیه آنها تشدید می شود. هر کسی که با ایران تجارت کند، با ایالات متحده تجارت نخواهد کرد. من خواهان صلح جهانی هستم و نه چیزی کمتر!» کیمبرلی هالکت خبرنگار الجزیره از کاخ سفید گزارش داد که «پیام کلی» ترامپ این است که دیگر کشورها نباید با ایران تجارت داشته باشند.

اما علی واعظ تحلیلگر ارشد امور ایران در گروه بین المللی بحران گفت تحریم های کنونی ایالات متحده تاثیر چندانی بر ایران نخواهند داشت. او افزود: «تحریم ها زمانی تاثیرگذار خواهند بود که از حمایت بین المللی برخوردار باشند. این مرتبه، ایالات متحده اساسا با زورگویی باقی جهان را به عمل به آنها وادار کرده است. کشورهای زیادی همچون چین و روسیه هستند که این درخواست را اجابت نمی کنند. در نتیجه، نظام نشتی دار تحریم ها به اندازه دور قبلی تحریم ها موثر نخواهد بود.»

اتحادیه اروپا در مخالفت با ایالات متحده، شرکت های اروپایی را به ادامه و حتی افزایش تجارت با تهران ترغیب کرده است. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این بلوک و همچنین بریتانیا، فرانسه و آلمان به شدت از این اقدام ایالات متحده متاسف است. او افزود: «ما مصمم هستیم که از فعالان اقتصادی اروپایی که با ایران تجارت دارند، محافظت کنیم. ما به ویژه شرکت های کوچک و متوسط را ترغیب می کنیم تجارت با ایران را افزایش دهند.» موگرینی به این مساله اشاره کرد که دولت ایران کاملا به تعهداتش در برجام عمل کرده است. او همچنین توافق هسته ای ایران را «برای امنیت اروپا، منطقه و کل جهان» ضروری خواند. روحانی روز دوشنبه از اروپا به دلیل «مقاومت در برابر آمریکایی ها» قدردانی کرد. اما بسیاری از شرکت های بزرگ اروپایی در پی نگرانی از تحریم های ایالات متحده در حال ترک ایران هستند.

ترامپ چند ساعت مانده به اجرایی شدن تحریم ها، بیانیه ای را منتشر کرد و گفت تهران بایستی برنامه موشکی خود را متوقف کند و به «حمایتش از تروریسم» پایان دهد. اما روحانی تاکید کرده که ایران هیچ تمایلی به مذاکره درباره یک توافق جدید با ایالات متحده ندارد.

دور کنونی تحریم ها بخش های متعددی را هدف گرفته و ایران را از خرید دلار آمریکا، تجارت طلا و فلزات باز می دارد. این تحریم ها همچنین دسترسی ایران را به نرم افزارهای صنعتی و بخش های خودروسازی محدود می کنند و این کشور را از خرید هواپیماهای تجاری یا تجارت با مواد غذایی و دیگر کالاها باز می دارند. تحریم های شدیدتر علیه بخش انرژی ایران در ماه نوامبر اجرایی خواهند شد.

احمد مجیدیار رئیس پروژه ایران آبزرود در موسسه خاورمیانه گفت حتی پیش از اعمال تحریم ها هم اقتصاد ایران آسیب پذیر بود و تحت تاثیر خروج ایالات متحده از توافق هسته ای قرار گرفته بود. مجیدیار در گفت و گو با الجزیره افزود: «در ماه های اخیر، ارز ایران سقوط آزاد داشته؛ نرخ تورم افزایش یافته؛ بیکاری افزایش یافته و از همه مهم تر، مردم امید خود را از دست داده اند.» او افزود بسیاری از تاجران ایرانی با پیش بینی تحریم ها دارایی ها و سرمایه خود را به خارج از کشور منتقل کرده اند و همین مساله وخامت شرایط اقتصادی را تشدید کرده است. مجیدیار همچنین گفت تهدید به تحریم ها شرکت های بزرگ و بانک های بین المللی را به کاهش فعالیت هایشان در ایران واداشته است: «اگرچه اروپایی ها سعی دارند مشکل توافق هسته ای ایران را حل کنند و به تجارت با ایران ادامه دهند، اما در نهایت بانک ها و شرکت ها به دولت ها گوش نخواهند کرد و خودشان تصمیم خواهند گرفت. و به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، مقاومت زیادی در برابر سرمایه گذاری در ایران یا تجارت با تهران به خرج خواهند داد.»

منبع: الجزیره / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: بحران اقتصادی تحریم های آمریکا علیه ایران طرف اروپایی برجام سرمایه گذاری خارجی در ایران پس از برجام


( ۱ )

نظر شما :