دسترسی به داروهای ضروری مشکل ساز شده است

تنها بیمارستان یهودی ایران در بحران تحریم ها

۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۸۷۶۸ اخبار اصلی اخبار داخلی اقتصاد و انرژی
دونالد ترامپ در ماه مه ایالات متحده را از توافق هسته ای ایران خارج کرد و از اعمال تحریم ها علیه این کشور خبر داد. توجیه ترامپ این است که تدابیر تنبیهی برای مقابله با جاه طلبی ها و نفوذ فزاینده ایران در کشور لازم الاجرا هستند. اما همه شواهد نشان می دهند که بیشترین آسیب تحریم ها را مردم عامی متحمل شده اند و نه سیاست گذاران نظام. کمبود دارو و به خطر افتادن جان هزاران فرد نیازمند به درمان از نمونه این آسیب هاست.
تنها بیمارستان یهودی ایران در بحران تحریم ها

نویسنده: تد رگنسیا

دیپلماسی ایرانی: در ورودی بیمارستان دکتر سپیر، تنها مرکز پزشکی یهودی ایران، تابلویی نصب شده که در آن جمله ای از تورات آمده است: «همسایه ات را به اندازه خودت دوست بدار.» دکتر سیامک مره صدق، رئیس بیمارستان در توضیح این جمله می گوید: «از ابتدای امر تاکنون ما یک قانون بسیار مهم در این بیمارستان داشتیم: نمی توانیم درباره مذهب بیمار سوال کنیم، تنها می توانیم درد او را جویا شویم. می خواهیم بهترین کاری را که می توانیم برای همه مردم ایران انجام دهیم.»

بیمارستان دکتر سپیر در 76 سال گذشته در محله اودلاجان تهران نزدیک به بازار و ساختمان مجلس مشغول به کار بوده است؛ اگرچه بسیاری از یهودی‌ های ساکن منطقه آنجا را ترک کرده اند، اما بیمارستان همچنان باز مانده و با بودجه های کمیته یهودی تهران کار می کرده است. این بیمارستان به عنوان مرکز خیریه به بسیاری از بیماران کم درآمد از منطقه های عمدتا مسلمان نشین خدمات رسانی می کند. در حال حاضر 98 درصد از بیماران و 95 درصد از کارکنان این بیمارستان یهودی نیستند.

این بیمارستان طی چندین دهه فعالیت خود برخی از آشفته ترین صحنه ها در تاریخ ایران را شاهد بوده است. اما اکنون با بازگشت تحریم های ایالات متحده در پی خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران، مره صدق و کارکنان بیمارستان او با چالشی جدی در چگونگی مراقبت از آسیب پذیرترین بیمارانشان مواجه شده اند.

درست همانند دیگر بیمارستان ها در سراسر ایران، دسترسی بیمارستان سپیر به داروهای مهم برای شرایط مرگ و زندگی، دشوار شده است. اگرچه تحریم دارو در دور اول تحریم های آمریکا نبود، اما واردات دارو هم در نتیجه بلوکه شدن مسیرهای پرداخت بانکی ایران برای این داروها دچار اختلال شد؛ اختلال هایی که می تواند بر مرگ و زندگی برخی از بیماران ایرانی تاثیر بگذارد.

در همین حال در میانه بی ثباتی های اقتصادی ناشی از تحریم ها، ارزش ریال ایران هم در برابر دلار آمریکا به شدت سقوط کرده است. کاهش ارزش ریال نرخ تورم را بالا برده و ایرانی ها را وادار کرده بهای بیشتری برای درمان بپردازند.

انتظار می رود دور دوم تدابیر تنبیهی آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر اجرایی شوند. ایالات متحده این تدابیر را اقدامی ضروری در متوقف کردن جاه طلبی های هسته ای ایران و کاهش نفوذ این کشور در منطقه می داند و وعده داده است تا زمانی که ایران در برابر خواسته های آمریکا تسلیم نشود، به تشدید فشارها ادامه دهد.

به گزارش تهران تایمز، 40 درصد از مواد اولیه در بخش داروسازی و 5 درصد از داروهای موجود در بازار ایران وارداتی هستند. طبق مقاله ای در ایندیپندنت، جدیدا گزارش هایی مبنی بر کمبود داروهای شیمی درمانی برای بیماران سرطانی در پی اعمال مجدد تحریم ها منتشر شده است.

از نظر مره صدق، هیچ شکی وجود ندارد که تحریم های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ، ابزاری تنبیهی علیه مردم عامی هستند و نه دولت. او گفت: «مطمئنم که ترامپ نمی داند شرم یعنی چه، چراکه همه تلاش خود را برای محروم کردن کودکان بیمار و ایران از درمانی که به آن نیازمند هستند، به کار گرفته است. کسی که بزرگ ترین کاری که کرده کازینوداری است، نمی تواند شرایط خانواده هایی با کودکان بیمار را درک کند.»

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: بحران اقتصادی برجام خروج ترامپ از برجام تحریم های آمریکا علیه ایران سقوط ریال کمبود دارو


( ۱۴ )

نظر شما :

سینا ۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۴
در مشهد مقدس بیمارستانی بنام دکتر معتمدی با سابقه هفتاد ساله وجود داشت که موسس ان دکتر هوشنگ معتمدی متخصص زنان بود بعد از انقلاب این بیمارستان مصادره شد و در حال حاضر تحت عنوان بنت الهدی فعالیت می کند
وحید ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۲
اینجا هم مثل همه دنیا هر اتفاقی ممکن است؛‌ اما اینکه گفته شده بیمارستانی در مشهد مصادره شد توضیح لازم دارد. نمی شود چیزی ژراند و انمتظار داشت مخاطب بدون اطلاع از جزئیات حتماً آن ادعا را قبول کند.
علی ۰۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۶:۳۶
دروود بر انسانیت یهودی زرتشت مسلمان مسیحی هرچی هستی انسان باش و کاربا دین مردم نداشته باش چون ربطی نداره به تو و من