با تلاش برای تضعیف موفقیت های ایران و روسیه و اسد توسط امریکا

داعش دوباره احیا می شود

۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۷۹۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
عناصر وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که برای آزادسازی رقه در کنار امریکایی ها می جنگیدند، فاش کردند که عناصر داعش از شهر رقه با تفاهم و هماهنگی با «نیروهای دموکراتیک سوریه» و امریکایی ها خارج شدند. دلیل اصلی ایجاد گذرگاه امن برای آنها به گونه ای که بتوانند با همه امکانات و سلاح و مهماتشان به دیر الزور منتقل شوند، جلوگیری از تسلط نیروهای ارتش سوریه بر منطقه استراتژیک واقع در مرز عراق است که از منابع نفت و گاز نیز سرشار است.
داعش دوباره احیا می شود

دیپلماسی ایرانی: در سایه عرصه پیچیده سیاسی و نظامی و همچنین تضارب منافع منطقه ای و بین المللی در سوریه، به نظر می رسد شبکه تروریستی داعش در حال احیا و سازمان دهی دوباره خود است و تلاش می کند دوباره به شهرهایی که از آنها رانده شده بود بازگردد.

دلایل بازگشت داعش روشن است، حملات زیادی است که این روزها داعش مسئولیت آن را بر عهده می گیرد، گزارش ها حاکی از آن است که این شبکه تروریستی صدها نیروی جدید را آموزش داده و تلاش می کند مناطقی که در گذشته از دست داده بود را دوباره به دست آورد. همچنین در سایه آشفتگی امنیتی گسترده ای که در شهر رقه، شهری که روزگاری داعش آن را پایتخت خود اعلام کرده بود، به وجود آمده، داعش تلاش می کند نیروی خود را احیا کند و دوباره این شهر را به تصرف خود درآورد. این شبکه برای عرض اندام دوباره، اقدام به دستگیری و اعدام عناصر نیروهای مسلح رقیب خود کرده است.

در طول ماه گذشته داعش به شهر المیادین در دیر الزور که منابع گسترده ای از نفت و گاز را در خود جای داده و در جنوب سوریه واقع شده است حمله کرد که در پی آن چهار سرباز روس را کشت و 5 تن دیگر از آنها را زخمی کرد. همچنین عناصر داعش به درگیری با نیروهای مسلح کُرد سوری پرداختند که در پی آن 20 سرباز کُرد از نیروهای «سوریه دموکراتیک» طی چهار حمله جداگانه به شهر رقه کشته شدند.  

داعش همچنین 6 تن از عناصر «هیئت تحریر الشام»، جریان رقیب خود را اعدام کرده و حملاتی را توسط بمب های زیر جاده ای به شهر سلقین در استان ادلب در شمال غرب سوریه انجام داده است.  

حملات داعش در بادیه الشام در غرب رود فرات در سوریه نیز افزایش یافته است، همچنین نیروهای این شبکه تروریستی تلاش می کنند تجمعات خود را در یرموک و دیرالزور تقویت کنند.

رقم دقیقی از عناصر داعش در دست نیست اما اکثر برآوردها نشان می دهد که دست کم 10 هزار نیروی داعش در شهر الرقه، اطراف حمص، دیر الزور و اطراف حماه پراکنده اند.

چند روز پیش اعلام شد که حذیفه البغدادی، پسر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش در یکی از حملات هوایی پیمان بین المللی مبارزه با داعش در حمص کشته شده است، این نشان می دهد که حمص و اطراف آن همچنان یکی از مناطقی است که این شبکه تندرو در آن نفوذ دارد.

مسئولان غربی نیز نگرانی خود را از بازگشت داعش به مناطقی که از دست داده بود، پنهان نمی کنند. یک مقام آگاه غربی که از تحولات پرونده سوریه اطلاع دارد در گفت وگو با روزنامه مصری الاهرام گفت: «پیمان بین المللی مبارزه با داعش و دیگر شبکه های تروریستی تقریبا از هم پاشیده اند. هماهنگی امریکایی – روسی در پایین ترین سطح خود است و بسیاری دیدگاه های متضاد برای حل سیاسی پرونده سوریه مطرح است که این مساله سبب می شود هماهنگی در عالم واقع سخت شود.»

وی در ادامه می افزاید: «همچنین ورود ترکیه به شمال سوریه و مشغول شدن کردها به جنگ با نیروهای ترکیه ای تنها قدرتی که عملا با داعش مبارزه می کرد یعنی کردهای سوریه را تضعیف کرده است. به این مسائل تردیدهای در حال تشدید میان کردها و امریکایی ها برای همکاری با یکدیگر، متشنج شدن روابط کردها با روسیه و حکومت سوریه را هم بیفزایید، همه اینها نشان می دهد که تفاهم ها می توانند به سرعت از بین بروند. چرا که چهارگانه کردها و امریکایی ها و روس ها و حکومت سوریه دیگر با یکدیگر هماهنگ نیستند، بلکه حتی تلاش های آنها در تضاد یکدیگر شده است، داعش این اتفاق را درک می کند و از آن بهره برداری می کند و دوباره نفوذ خود را گسترش می دهد.»

این در حالی است که بمباران های شدید امریکایی ها، بریتانیایی ها و فرانسوی ها در چارچوب ائتلاف مبارزه با داعش در کنار این که بسیاری از عناصر داعش را از بین برده سبب شده است تا شهرهای هدف از جمله رقه خالی از سکنه شود. این مساله سبب شده است تا داعش این شهر را منطقه مناسبی برای حضور خود قلمداد کند و به فکر بازگشت به آن بیفتد. به گزارش سازمان عفو بین الملل حملات هوایی این سه کشور که چهار ماه به طور متناوب ادامه داشت، باعث شد افراد بسیاری کشته شوند و حدود 80 درصد از شهر رقه نابود شود. این گزارش ادعاهای واشنگتن و متحدانش مبنی بر این که حملات هوایی شان دقیق بوده و تنها مواضع داعش را هدف قرار داده است، کاملا رد می کند.

این گزارش که به 112 مصاحبه و دیدار میدانی از 42 پایگاه استناد دارد، تاکید می کند که سطح ویرانی بالاتر از سطح ویرانی در هر جنگی ظرف حداقل یک دهه اخیر است.

یک افسر ارتش امریکایی که خود در حمله هوایی به رقه مشارکت داشته است در این باره می گوید: «تعداد بمب ها و موشک هایی که به سمت رقه شلیک شده است بالاترین رقم از جنگ ویتنام تا کنون است.»

این اقدام امریکایی ها در کنار رفتار داعش به هنگام ترک رقه سبب شده است تا زمینه برای بازگشت و احیای داعش در رقه فراهم شود. داعشی ها به هنگام عقب نشینی از رقه خانه ها، چاه ها، مساجد و مایملک خاص خود را مین گذاری کردند تا مانع از بازگشت ساکنین شهر شوند.

بسیاری بر این اعتقادند که امریکایی ها هیچ استراتژی طولانی مدتی در سوریه ندارند و تمام هم و غمشان این است که حکومت سوریه، ایران و روسیه نتوانند ثمرات موفقیت خود در سوریه را کسب کنند.

پیش از این دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا دستور توقف حمایت از گروه های مسلحی که زیر نظر سازمان امنیت امریکا فعالیت می کردند را صادر کرد. به موجب این دستور دولت امریکا دیگر از گروه هایی مثل «سیاه شرقی» و «کوماندوهای انقلابی» که با مبارزه با داعش مخالفت کرده بودند، حمایت نمی کند. آنها شرط کرده بودند تنها در صورتی حاضر به مبارزه مسلحانه هستند که تضمین داده شود به موازات مبارزه مسلحانه با داعش اقدامات عملی برای تضعیف حکومت سوریه انجام خواهد شد.

این در حالی است که صدها نفر از عناصر داعش اصلا سوریه را ترک نکرده اند بلکه با سلاح و خودرو و مهماتشان در پی حملات هوایی امریکایی ها با هدف آزادسازی رقه به دیرالزور انتقال یافتند.

عناصر وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که برای آزادسازی رقه در کنار امریکایی ها می جنگیدند، فاش کردند که عناصر داعش از شهر رقه با تفاهم و هماهنگی با «نیروهای دموکراتیک سوریه» و امریکایی ها خارج شدند. دلیل اصلی ایجاد گذرگاه امن برای آنها به گونه ای که بتوانند با همه امکانات و سلاح و مهماتشان به دیر الزور منتقل شوند، جلوگیری از تسلط نیروهای ارتش سوریه بر منطقه استراتژیک واقع در مرز عراق است که از منابع نفت و گاز نیز سرشار است.

منبع: الاهرام / ترجمه: علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: سوریه رقه داعش


( ۴ )

نظر شما :