نماینده ویژه اوباما در امور مبارزه با داعش

هنوز آماده آزادسازی موصل نیستیم

۱۶ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۹۵۹۴۱۸ گفتگو خاورمیانه
ما در حال حاضر به آن مرحله نرسیده‌ایم که بتوانیم حمله به موصول را شروع کنیم. در این جا هم مانند مورد استان الانبار باید 15 هزار نیرو فراهم کنیم و این کار زمان می‌برد.
هنوز آماده آزادسازی موصل نیستیم

دیپلماسی ایرانی: برت مک گورک دیپلمات 43 ساله آمریکایی و نماینده و فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در امور مربوط به جنگ علیه گروه تروریستی داعش است. او در دوران سلف اوباما یعنی در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو. بوش نیز سمت سرپرست مشاوران سیاست آمریکا در امور عراق و افغانستان را بر عهده داشت. مک گورک در این مصاحبه درباره حملات زمینی علیه داعش و دیگر گروه های هم سو با این شبکه ترورسیتی صحبت می کند.

 

آقای مک گورک، در روزهای گذشته خبر حمله به رقه که یکی از پایگاه های اصلی داعش در سوریه است اعلام شد و عملیاتی علیه فلوجه نیز در حال انجام است. در حال حاضر آیا قرار است یک حمله زمینی بزرگ علیه داعش آغاز شود؟

ما به مرحله تازه ای در جنگ علیه داعش وارد می شویم. هدف ما این است که در چند جبهه به صورت هم زمان به دشمن حمله کنیم. دو حمله مهم در فلوجه و رقه انجام می گیرد و به این ترتیب ما مناطق آن به اصطلاح خلافت را کوچک می کنیم و همه تلاش خود را برای جلوگیری از گسترش ارضی این خلافت به کار می گیریم.

از مدت ها پیش در مورد این حملات صحبت می شده است. چرا این حمله ها تازه الآن آغاز می شوند؟

ما نیاز به زمان داشتیم. مدتی طول کشید تا توانستیم نیروی عملیاتی کافی در روی زمین داشته باشیم. برای این کار باید جنگجویانی از خود منطقه را جذب و سپس آموزش داده و آنها را راهنمایی می کردیم. اکنون به مرحله ای رسیده ایم که آنها می توانند در جنگ شرکت کنند.

داعش در حال حاضر چه اندازه قدرت دارد؟

داعشی ها بسیار ضعیف شده اند. 45 درصد از مناطق تحت اشغال خود در عراق و بیست درصد از این مناطق در سوریه را از دست داده اند. افزون بر آن تسلط و کنترل مهم خود بر مرزهای سوریه با ترکیه را نیز از دست داده اند. ما هر سه روز یک بار یکی از فرماندهان میدانی مهم آنها را از پای درمی آوریم زیرا توانسته ایم از شبکه داعشی ها اطلاعات بسیاری به دست آوریم. منابع مالی آنها نیز به خطر افتاده است. سربازان نیروهای ویژه کشف کردند که داعش از کجا نفت استخراج  و چگونه این نفت را صادر می کند. ما این اهداف را مورد حمله قرار داده ایم.

آیا حملات هوایی برای این کار کفایت می کند؟

به تبلیغات فعلی داعشی ها گوش کنید. ابوبکر البغدادی، رهبر داعش دو سال پیش همه را به پیوستن به آن خلافت پهناورش فرا می خواند. اما امروزه لحنش تغییر کرده است و رهبران داعش اقرار می کنند که مناطقشان کوچک تر شده و چه بسا رقه و موصل را نیز از دست خواهند داد. ورق برگشته است زیرا ما حمله از زمین علیه آنان را شروع کرده ایم.

آیا زمانی که از ضمیر "ما" استفاده می کنید منظورتان بیش از همه همان نیروهای ویژه آمریکا است؟

این آمریکایی های شجاع نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. همین نیروهای ویژه بودند که رئیس امور مالی داعش را ناکار کردند و آن "مرد چچنی" را که یکی از مهم ترین فرماندهان عملیاتی بود از پای درآوردند. ما به وسیله همین سربازان ویژه توانستیم فشارها را افزایش دهیم و این کار را ادامه خواهیم داد.

این عملیات از نظر سیاسی بسیار عجیب است چرا که واشنگتن همواره ماموریت برای نیروهای زمینی را رد می کرد.

من و پرزیدنت باراک اوباما در ماه مه سال 2015 در اتاق وضعیت ویژه نشستیم. داعش شهر رمادی در نزدیکی بغداد را به اشغال خود درآورده بود و ما در مورد گزینه هایی که داشتیم مشورت  کردیم. رئیس جمهور در نهایت تصمیم گرفت که گروه کاملی از نیروهای ویژه را به منطقه اعزام کند. آنها توانستند در آن جا با شیوخ محلی ارتباط برقرار کنند و به ارتش عراق مشاوره بدهند. بازپس گیری رمادی نیز به همین ترتیب یک موفقیت بود. در آن زمان آموختیم که با گروه کمی از سربازانی که خود مستقیما وارد جنگ نمی شوند نیز می توان به چیزهای زیادی رسید.

این به معنی آن است که به زودی واحدهای دیگری نیز به سوریه اعزام خواهند شد؟

این امکان همواره وجود داشته است. پرزیدنت اوباما می گوید که برای او تنها پیروزی ارزش دارد. بدین ترتیب ما اینک با نخستین پیروزی ها می توانیم در مورد این گزینه نیز فکر کنیم. ما خواهان سرعت بیشتر و نتیجه هستیم. در حال حاضر  تقریبا 300 مشاور نیروهای ویژه در سوریه داریم.

کردهای شمال عراق و سوریه نیز هنوز قابل اعتمادترین متحدین آمریکا محسوب می شوند. اما گروه های بزرگ کرد مانند واحدهای دفاع خلق در سوریه و پیشمرگ ها نمی خواهند در آزادسازی شهرهای عرب نشین موصل و رقه نقشی داشته باشند.

کردها این را درک می کنند که به دلیل عدم تمایل آنها به حمله به رقه، به شمار بیشتری از جنگجویان عرب نیاز داریم. به همین خاطر ما روی جذب نیرو برای تشکیل واحدهایی متشکل از افراد قبایل و فرقه های مختلف کار می کنیم. در شمال سوریه یک چنین یگانی تشکیل داده ایم. از 6 هزار نیروی حاضر در این یگان 2500 نفر غیرکرد هستند. این کار باید به همین صورت ادامه یابد.

یکی از گزارشگران اشپیگل که در حال حاضر در نزدیکی موصل است گزارش می دهد نیروهای محلی متشکل از شیعه ها، کردها و سنی ها از همین حالا بر سر تقسیم قدرت در این شهر اختلاف نظر دارند.

ما در حال حاضر به آن مرحله نرسیده ایم که بتوانیم حمله به موصل را شروع کنیم. در این جا هم مانند مورد استان الانبار باید 15 هزار نیرو فراهم کنیم و این کار زمان می برد. از نظر سیاسی تلاش زیادی می کنیم که کردها و دولت مرکزی شیعه عراق بیشتر با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشند. این مساله قبل از حمله گسترده و فراگیری که آغاز می شود بسیار اهمیت دارد.

در حال حاضر چه کاری صورت می گیرد؟

در حال حاضر تلاش داریم که موصل را ایزوله کنیم. ما اهدافی را به وسیله حملات هوایی به دست می آوریم و امید داریم که در نهایت به جنگ طولانی خانه به خانه در موصل نیاز نداشته باشیم و در عوض داعش دچار فروپاشی از درون شود.

پرزیدنت اوباما در دیدارش از آلمان خواهان افزایش اقدامات نظامی ناتو شد. ناتو چگونه می تواند به ائتلاف ضد داعش کمک کند؟

ناتو باید نقشی کاملا مهم ایفا کند. از یک سو می تواند آموزش سربازان عراقی را که تا به حال در اردن انجام می شده است گسترش و افزایش دهد. از سوی دیگر هواپیماهای آواکس می توانند اطلاعات مهمی در اختیار ما بگذارند و به این صورت به ائتلاف کمک کنند. من امیدوارم که ما در نشست سران ناتو که در ورشو و در آغاز ماه جولای برگزار می شود بتوانیم در مورد اهداف مشخص تصمیم بگیریم.

منبع: اشپیگل / ترجمه: محمدعلی فیروزآبادی

انتشار اولیه: سه شنبه 11 خرداد 1395 / انتشار مجدد: یکشنبه 16 خرداد 1395

کلید واژه ها: برت مک‌گورک موصل عراق سوریه رقه داعش


نظر شما :